plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۳۲۴۹

آلمان دنبال ماجراجویی‌های لندن نیست

فریدون مجلسی*
انگليسي‌ها با کشاندن نيروهاي دريايي کشورهاي اروپايي به منطقه خليج‌فارس دنبال آنند که تهديدها را جدي کرده تا از آن استفاده کنند و مثلا در قدم‌هاي بعدي کاهش تعهدات برجامي، بر ايران تاثير بگذارند.
آلمان دنبال ماجراجویی‌های لندن نیست
در خصوص اين اظهارنظر هايکو ماس، وزير امور خارجه آلمان مبني بر اينکه طرح انگليس براي اطمينان‌يافتن از امنيت کشتيراني در تنگه هرمز نياز به شفاف‌سازي بيشتري دارد، مي‌توان گفت که مساله ميان آلمان و بريتانيا در چارچوب اتحاديه اروپا است. آلمان از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا رنجيده است.
آلمان مي‌داند که خروج لندن از اتحاديه به‌معناي نزديک‌شدن به واشنگتن خواهد بود. آلمان کشوري است که بعد از جنگ جهاني دوم تقريبا غيرنظامي است و تمام پيشرفت‌هاي خود را همانند ژاپن مديون غيرنظامي‌بودن مي‌داند. لذا مايل نيست در ماجراجويي‌هايي که از آن بوي جنگ و نظامي‌گري استشمام مي‌شود شرکت کند. بنابراين به‌نظر مي‌رسد لندن از برلين متوقع است که هزينه ماجراجويي‌هايش را در منطقه خليج فارس پرداخت کند.
لندن به‌دليل احساسات ضدانگليسي بعد از انقلاب چندان منافعي در ايران ندارد، اما همين انگليسي‌ها در قسمت‌هاي جنوبي خليج فارس همچون کويت، عراق، عمان، بحرين و... که عرصه تاخت‌وتاز تاريخي آنها بوده، منافع تجاري هنگفت دارند.
بنابراين انگليسي‌ها مايل نيستند که در تنگه هرمز منافع و درآمدهاي هنگفتشان با خطر مواجه شود. انگليسي‌ها با کشاندن نيروهاي دريايي کشورهاي اروپايي به منطقه خليج‌فارس دنبال آنند که تهديدها را جدي کرده تا از آن استفاده کنند و مثلا در قدم‌هاي بعدي کاهش تعهدات برجامي، بر ايران تاثير بگذارند. از سوي ديگر دنبال آن هستند تا وضعيت را بين‌المللي کنند، نشانه آن نيز اقدام غيرقانوني‌اي است که در مورد توقيف نفتکش ايراني در جبل‌الطارق صورت گرفت.
به‌دليل آنکه جبل‌الطارق تنگه بين‌المللي است و عبور و مرور آزاد و بي‌خطر تضمين شده است، لذا اين بهانه که سوريه مورد تحريم اتحاديه اروپا است به هيچ‌وجه قابل قبول نيست، چون ايران جزو اتحاديه اروپا نيست تا متعهد باشد نفت به سوريه ببرد يا نبرد، بلکه اين کشورهاي اروپايي اند که تابع قوانين اتحاديه اروپا هستند. بنابراين اتحاديه اروپا قدرت اعمال فوق‌ملي نسبت به ساير کشورها را ندارد.
همچنين تصميمات اتحاديه اروپا قطعنامه شوراي امنيت نيست که براي ايران الزام‌آور باشد. در حال حاضر انگليسي‌ها چون هيچ‌سند و مدرک قابل ارائه‌اي به مجامع بين‌المللي براي توقيف اين نفتکش ندارند در اين مساله مانده‌اند که چگونه اين توقيف غيرقانوني را توجيه کنند.
بريتانيا و نخست‌وزير فعلي‌اش يعني بوريس جانسون در زماني که وزير خارجه بود سفري به تهران داشت و تصور مي‌کرد که تقاضاي وي مبني بر آزادي نازنين زاغري از سوي تهران پذيرفته مي‌شود. او مي‌‌خواست با بازگرداندن اين زنداني به لندن براي خود اعتبار کسب نمايد، اما شکست وي در اين موضوع مي‌تواند به کينه تبديل شده باشد که توقيف نفتکش انگليسي در تنگه هرمز بر آن کينه افزوده است.
انگليسي‌ها دنبال راه‌حلي براي برون‌رفت از شرايط کنوني هستند و براي تنها نبودن دنبال در پي آن هستند که يک قواي بين‌المللي تشکيل دهند تا اگر تنش‌ها افزايش يافت به رويارويي بريتانيا و ايران محدود نشود، بلکه متحدين اروپايي و منطقه‌اي آمريکا هم در آن شرکت داشته باشند.
*تحلیلگر روابط بین‌الملل
انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما