plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
کد مطلب : ۲۱۷۷۱

نشست اضطراری شورای امنیت درباره اقدام روسیه در مسئله اوکراین

در پی اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از اوکراین، جلسه فوری اعضای شورای امنیت سازمان ملل از ساعت 5 بامداد سه شنبه به وقت ایران آغاز شد.
نشست اضطراری شورای امنیت درباره اقدام روسیه در مسئله اوکراین
به گزارش ایصال نیوز،ساعاتی پس اعلام محکومیت برخی کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، کانادا و اوکراین از اقدام روسیه در نقض حاکمیت اوکراین، نشست اضطراری اعضای شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد.

درخواست این نشست اضطراری در حالی است که روسیه در ماه جاری میلادی (فوریه) ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.

نمایندگان آمریکا ،انگلیس، و سایر کشورهای عضو شورای امنیت در سخنانی که بصورت زنده از شبکه های خبری از مقر سازمان ملل پخش می شد اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال بخشی از خاک اوکراین را نقض حاکمیت اوکراین دانستند و ورود نظامیان روسیه به دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را خطرناک اعلام کردند.

نماینده روسیه در شورای امنیت در پاسخ، با دفاع از تصمیم ولادیمیر پوتین در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک از اوکراین، آن را در راستای امنیت منطقه و حق طبیعی روسیه برای حمایت از مردم این مناطق اعلام کرد.

نماینده اوکراین با محکومیت شدید تجاوز آشکار روسیه به خاک اوکراین اعلام کرد اوکراین از وجب به وجب خاک خود دفاع خواهد کرد.

نماینده اوکراین در شورای امنیت با تقدیر از موضع شجاعانه دبیرکل سازان ملل و اکثریت اعضای شورای امنیت، خواستار اقدام فوری جامعه بین المللی در دفاع از حاکمیت اوکراین و مقابله قاطع با ویروس تجاوزگری و خصمانه روسیه شد.

آلمان نیز در این نشست اضطراری خواستار لغو دستور پوتین و توقف دخالت نظامی روسیه در شرق اوکراین شد.

شورای امنیت پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیر دائمی و انتخابی دارد. پنج عضو دائم این شورا در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند. پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از روی کار آمدن حکومت غربگرا در اوکراین، به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که امروز سه شنبه مجموعه تحریم های گسترده ای را علیه روسیه اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : سکاي نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما