plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵
کد مطلب : ۲۲۶۷۱

نشست شورای امنیت درباره وقایع شهر بوچا

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به شورای امنیت گفت که حمله روسیه به اوکراین به دلیل ماهیت، شدت و عواقب آن یکی از بزرگترین چالشها برای نظم بین المللی محسوب می شود. زلنسکی خواستار محاکمه ارتش روسیه برای ارتکاب "جنایات جنگی" شد.
نشست شورای امنیت درباره وقایع شهر بوچا
به گزارش ایصال نیوز، نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز سه شنبه به وقت محلی به درخواست انگلیس که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل ) را برعهده دارد، درباره وقایع "بوچا" برگزار شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: این جنگ فشار بیشتری را بر کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند و ۷۴ کشور با بیش از ۱.۲ میلیارد نفر را در برابر افزایش هزینه‌های غذا، انرژی و کود آسیب‌پذیر می کند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: ما هم اکنون شاهد حرکت برخی کشورها از آسیب پذیری به بحران و نشانه هایی از ناآرامی های اجتماعی جدی هستیم.

گوترش گفت که هرگز تصاویر هولناک غیرنظامیان کشته شده در بوچا را فراموش نمی کند و با انتشار شواهدی که حکایت از ارتکاب جنایات جنگی دارد، او شوکه شده و فورا خواستار تحقیقات مستقل برای تضمین پاسخگویی موثر شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت که وظیفه خود می داند توجه شورای امنیت را به پیامدها و عواقب جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان، جلب کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل با بیان آنچه در بوچا مشاهده کرده بود، در مورد حمله روسیه به حومه کی یف گفت که" آنها از ارتکاب هیچ جنایتی در این مناطق رویگردان نبوده اند" و خواستار اخراج مسکو از شورای امنیت شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درحالی که مترجم اظهارات ویدئویی او را در نشست شورای امنیت سازمان ملل ترجمه می کرد، افزود: ارتش روسیه عمداً هر کسی را که به کشور ما خدمت می کرد به قتل رساند.

زلنسکی همچنین خواستار محاکمه نیروهای ارتش روسیه و "کسانی که به آنها دستور انجام حملات در اوکراین را داده اند" به دلیل ارتکاب "جنایات جنگی" شد.

در مقابل، واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه با اعتراض به شیوه اداره جلسه شورای امنیت توسط انگلیس، خطاب به سفیر انگلیس گفت: ما در تاریخ های سوم و چهارم آوریل درخواست جلسات اضطراری کردیم، اما شما آنها را رد کردید.

سفیر دولت پوتین افزود: این یک وضعیت توهین آمیز است. می‌خواهم بپرسم بر چه اساسی احساس کردید می‌توانید به این شکل وقیحانه عمل کنید؟ ما توضیح می‌خواهیم.

از  سوی  دیگر، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره وقایع بوچا گفت: روسیه نباید در نهادی که هدف آن ترویج احترام به حقوق بشر است، دارای مقام و اختیارات باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شواهد فزاینده روسیه نباید در شورای حقوق بشر سازمان ملل باقی بماند. ادامه عضویت مسکو خطرناک است.

همچنین، ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل در این نشست درباره وقایع شهر بوچای اوکراین افزود که باید شرایط بررسی شود و هرگونه اتهامی باید بر اساس واقعیات باشد.

سفیر چین موضع پکن را تکرار کرد و گفت که تحریم ها در حل بحران اوکراین موثر نیستند و در مقابل باعث گسترش عواقب اقتصادی به سایر کشورها می شوند.

وی همچنین از آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا خواست تا با روسیه وارد گفتگو شوند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اتهام جنایت جنگی در بوچا در اوکراین شد و گفت تحریم های بیشتری علیه روسیه وضع خواهد کرد.

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند. کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می کند.

به گزارش اسپوتنیک، (دولت) «کی یف» و رسانه های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می شود. کی یف روسیه را دراین رابطه مقصر دانسته درحالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح می کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه ۵ اسفند حمله نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/*
 
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما