plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
کد مطلب : ۲۱۹۲۰

موافقت شورای امنیت برای برگزاری نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگ اوکراین صبح دوشنبه به وقت محلی به ریاست عبدالله شهید رئیس این مجمع برگزار می شود.برای اولین بار در چند دهه گذشته است که شورای امنیت خواهان یک نشست فوری و اضطراری در مجمع عمومی شده است.
موافقت شورای امنیت برای برگزاری نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل
به گزارش ایصال نیوز، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که جلسه اضطراری این مجمع با موضوع بحران اوکراین روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک برگزار خواهد شد.

عبدالله شهید افزود: پس از تصمیم دیشب شورای امنیت، فردا ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ در ساعت ۱۰ صبح ریاست جلسه ویژه اضطراری مجمع عمومی را بر عهده خواهم داشت.

دیپلمات ها می گویند برای اولین بار در چند دهه گذشته است که شورای امنیت سازمان ملل خواهان یک نشست فوری و اضطراری در مجمع عمومی شده است.

سرانجام پس از چهار نشست اضطراری شورای امنیت در پی بحران اوکراین و به رغم ناکامی غرب در صدور قطعنامه ای در این شورا علیه مسکو، این شورا به برگزاری نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی رای داد تا این موضوع را به رای همه اعضای سازمان ملل بگذارد.

نشست اضطراری عصر یکشنبه به وقت محلی که چهارمین نشست در طول هفت روز اخیر در شورای امنیت بود به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار شد تا در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی قبلی این دو کشور از سوی روسیه، بحران اوکراین و محکومیت اقدام نظامی مسکو را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری کنند.

رای گیری در ابتدای چهارمین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که عصر یکشنبه به وقت محلی برگزار شد، صورت گرفت و آرا را سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل، یعنی یکی از طرفین بحران اوکراین که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد، قرائت کرد. اعضای شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه ای رای دادند که بر اساس آن، نشست فوری و ویژه ای در مجمع عمومی سازمان ملل در پی وقوع جنگ در اوکراین برگزار خواهد شد.

در این رای گیری، ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت به تشکیل جلسه فوری و ویژه مجمع عمومی رای موافق دادند، ۳ کشور شامل چین، هند و امارات هم رای ممتنع و یک کشور یعنی خود روسیه رای مخالف. این آرا همان آرایی بود که در مخالفت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه روسیه نیز در سومین نشست اضطراری شورای امنیت در روز جمعه نیز اخذ شد.

روسیه که جزو پنج عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، در این نشست نتوانست از حق وتوی خود استفاده کند. بر اساس بند سوم ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، برای تصویب مسایل غیرمحتوایی (شکلی) در شورای امنیت صرفا به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم این شورا نیاز است. در این موضوعات چنانچه اعضای دائم شورای امنیت رای منفی بدهند، وتو محسوب نخواهد شد.

۵۱ کشور جهان نیز روز جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را در سومین نشست اضطراری شورای امنیت در همین روز وتو کرد، اعلام کرده بودند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

همزمان با تحرکات دیپلماتیک، بر اساس آخرین تحولات میدانی، الکساندر سویدلو سرپرست شهر بردیانسک در جنوب اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه وارد این شهر شده و کنترل آن را به دست گرفته‌اند.

به گزارش "سی ان ان"، بردیانسک که در آن یک پایگاه کوچک نیروی دریایی اوکراین قرار دارد، حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. سویدلو در پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت: چندی پیش سربازان مسلح وارد ساختمان کمیته اجرایی شهر شدند و خود را نیروی ارتش روسیه معرفی کردند و به ما اطلاع دادند که تمامی ساختمان‌های اداری تحت کنترل آن‌ها قرار گرفته است و آن‌ها به دنبال کنترل ساختمان کمیته اجرایی هستند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیروز بار دیگر تاکید کرد دولت و مردم اوکرای هرگز تسلیم اشغالگری و تهاجم روسیه نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

به دنبال حمله نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کرده اند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما