plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
کد مطلب : ۱۴۹۶۵

جانباختن بیش از هشت هزار اصفهانی در یکسال شیوع کرونا

هشدار جدی در مورد پیشگیری از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی
دکتر کلیدری با هشدار نسبت به سهل انگاری در برابر شیوع گونه‌های جهش یافته کرونا، مهمترین رخدادهای یک سال اخیر همه‌گیری کووید ۱۹ در استان اصفهان را مواجهه با ۲ موج سنگین و ابتلای حدود ۱۵۱ هزار بیمار کرونایی، بستری شدن ۷۵ هزار و جان باختن حدود هشت هزار و ۷۰۰ نفر را برشمرد.
جانباختن بیش از هشت هزار اصفهانی در یکسال شیوع کرونا
به گزارش ایصال نیوز، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز شنبه در جمع خبرنگاران و در یک سالگی همه گیری بیماری کووید ۱۹ در این استان، با اشاره به آمار و اطلاعات ۱۲ ماه گذشته گفت: اصفهان بر خلاف کشور که سه موج شیوع کرونا را پشت سر گذاشت با ۲ موج سنگین مواجه شد که نوبت نخست از اسفند ۹۸ تا فروردین امسال و نوبت دوم از تیر ماه تا آذر امسال بود.

بهروز کلیدری با تاکید بر اینکه موج دوم کرونا در اصفهان بسیار سنگین بود و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در یک لحظه نیز رسید، افزود: در موج دوم کووید ۱۹ در اصفهان به بستری جدید ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر و شناسایی بیش از ۲ هزار نفر بیمار جدید در روز نیز رسیدیم که حدود یک چهارم آنها به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۷۵ هزار بیمار دارای علائم ابتلا به کرونا در یک سال گذشته در بیمارستان‌های استان اصفهان، افزود: این بیماران شامل چهار هزار و ۳۰۰ نفر زیر ۱۸ سال، ۷۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال و ۷۳۰ مادر باردار بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در مجموع حدود هشت هزار و ۷۰۰ بیمار دارای علائم کرونا در ۱۲ ماه گذشته در استان جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: حدود چهار هزار نفر از آنها دارای نتیجه مثبت و قطعی آزمایش کرونا بودند.

*مرگ ۱۲ مادر باردار کرونایی در استان اصفهان
کلیدری با بیان اینکه ۱۲ مادر باردار در میان جان باختگان کرونا در استان اصفهان بودند، اضافه کرد: دوره بارداری بیشتر آنها کمتر از ۲۸ هفته بود و فقط سه نوزاد نجات یافتند که اکنون در قید حیات هستند.

وی با اشاره به اینکه از بین بیماران زیر ۱۸ سال، ۱۹۳ نفر جان باختند، اظهار داشت: این آمار و جان باختن هم استانی ها بر اثر بیماری کووید ۱۹ دردناک بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فعال شدن آزمایشگاه های دولتی و ۱۶ آزمایشگاه خصوصی تشخیص کرونا در این استان گفت: در یک سال گذشته حدود ۴۲۰ هزار آزمایش تشخیص کرونا در این خطه انجام شد که نتیجه ۱۵۱ هزار آزمایش، مثبت بود.

وی با بیان اینکه ۲.۶۶ درصد بیماران دارای جواب مثبت و قطعی ابتلا به کرونا در استان اصفهان جان باختند، خاطرنشان کرد: این آمار برای همه بیماران بستری شده شامل مشکوک و قطعی بطور میانگین بین ۹ تا ۱۰ درصد است هرچند در برخی مراکز تا ۱۵ درصد نیز داشتیم.

کلیدری با اشاره به اینکه از اواخر آذر و دی ماه با محدودیت‌های جدید، شرایط شیوع کرونا در اصفهان به سمت آرام شدن رفت و تعداد کل بیماران بستری در یک لحظه به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر رسید، اضافه کرد: تعداد مرگ و میر نیز که به ۶۰ تا ۷۰ نفر در روز رسیده بود در هفته‌های اخیر به تعداد انگشتان دست رسید. به گفته وی، تعداد بیماران سرپایی که نتیجه مثبت و قطعی تست کرونا داشتند در موج دوم به یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر در روز رسید اما در دی و بهمن این آمار حدود ۵۰ تا یکصد نفر بود.

کلیدری همچنین با تاکید بر اینکه اصفهان شرایط خوبی در مقایسه با میانگین کشوری درباره بخش مراقبت‌های ویژه داشت، خاطرنشان کرد: مرگ و میر بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه استان اصفهان حدود ۵۰ درصد بود درحالیکه میانگین سازمان بهداشت جهانی برای آن ۷۰ درصد است.

وی افزود: همچنین بطور معمول ۹۰ تا ۱۰۰ درصد بیمارانی که دستگاه تنفس مصنوعی به آنها متصل می شوند فوت می‌کردند درحالیکه این نرخ در اصفهان ۸۰ درصد است.

*هشدار درباره شروع موج جدید کرونا در اصفهان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر شاهد افزایش مجدد آمار ابتلا و بستری کرونا در استان هستیم، تصریح کرد: شرایط این روزها مانند تیر ماه امسال است که به تدریج تعداد بیماران سرپایی افزایش یافت.

به گفته وی، در دی و بهمن تشخیص قطعی بیماران سرپایی کرونا در روز به کمتر از یکصد نفر هم رسید اما این روزها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر هستند و هرگاه تعداد بیماران سرپایی افزایش می یابد، ۲ تا سه هفته بعد میزان بستری بیماران در بیمارستان‌ها نیز زیاد می‌شود.

کلیدری با بیان اینکه اوائل بهمن تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به حدود ۳۰۰ نفر رسید، افزود: این آمار در روزهای اخیر به ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر رسید و آرام در حال افزایش است.

وی با هشدار نسبت به ساده انگاری مجدد و شیوع گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا در جامعه،تاکید کرد: در برخی استان‌ها و همچنین شهر کاشان ویروس جهش یافته انگلیسی شناسایی شد به‌همین دلیل ما نمی‌توانیم استثنا شویم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نگرانی عمده از ویروس جهش یافته انگلیسی را افزایش سرعت گسترش آن تا ۷۰ درصد بیشتر نسبت به دوره های قبل و بالا بودن سرعت پیشروی آن در فرد بیمار عنوان و تصریح کرد: این ویروس گروه های سنی پایین را نیز هدف قرار می‌دهد.

کلیدری در این نشست خبری گفت: با توجه به اینکه پیش بینی‌ها مبنی بر احتمال افزایش شدید آمارها در اواسط اسفند امسال است، نقشه راهی برای چگونگی فعالیت مراکز درمانی برای مواجهه با موج جدید در ماه‌های اسفند و فروردین تدوین شد که بر اساس آن، تعدادی از بیمارستان‌ها از چرخه عادی خارج می‌شوند و خدمات کرونا ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در کلانشهر اصفهان فقط بیمارستان عیسی بن مریم(ع) مرجع کروناست، افزود: بر اساس نقشه راه تدوین شده و در صورت مواجهه با موج جدید، بیمارستان الزهرا(س) در مراحل پایانی، مرجع کرونا خواهد شد.

*ویروس جهش یافته انگلیسی تا این لحظه نداشتیم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مورد قطعی از ابتلای بیماران به ویروس جهش یافته انگلیسی در ۲۲ شهرستان زیر پوشش این دانشگاه (به جز کاشان و آران و بیدگل) نداشتیم، تصریح کرد: با اینحال امکان وجود آن در این خطه به‌دلایلی مانند تبادلات اصفهان و خوزستان وجود دارد.

وی با اشاره به هزینه سنگین آزمایش تشخیص ویروس جهش یافته انگلیسی ادامه داد: اگر در منطقه ای چند نمونه از این نوع ویروس کرونا شناسایی شود پس از آن همه موارد شناسایی شده نیز از این گونه تلقی می‌شود. این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: زمانیکه ویروسی در جامعه گسترش و تکثیر متناوب پیدا می‌کند، جهش اتفاق می‌افتد و این موضوع فقط منحصر به نوع انگلیسی نیست و این روزها سخن از انواع مختلف آن به میان می‌آید.

*واکسیناسیون گروه‌های پر خطر از فروردین ۱۴۰۰
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره واکسیناسیون علیه کرونا نیز توضیح داد: از ۲۱ بهمن امسال واکسینه کردن کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های درگیر با کرونا در استان آغاز شد و بیش از ۸۰ درصد آنها این واکسن را دریافت کردند.

کلیدری با اشاره به اینکه در مرحله نخست حدود ۸۰۰ دوز واکسن کرونا وارد اصفهان شد، اضافه کرد: در مرحله دوم که از امروز آغاز شد نیز حدود سه تا چهار هزار نفر واکسن دریافت می‌کنند. این پزشک متخصص، بیشترین عارضه ای که تا کنون در بین کادر درمان دریافت کننده واکسن کرونا مشاهده شده را بدن درد خفیف و موقت خواند و خاطرنشان کرد: همه آنها تحت نظارت هستند و من هم این واکسن را برای اطمینان بخشی به دیگران، تزریق کردم.

کلیدری با بیان اینکه اثربخشی واکسن اسپوتنیک روسی تا ۹۲ درصد اعلام شده است، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود، ایمن بخشی واکسن ها از ۴۵ روز پس از تزریق خواهد بود.

وی درباره واکسن فایزر نیز گفت: فرایند ساخت این واکسن جدید و مبتنی بر تغییر ژنتیکی است به‌همین دلیل نگرانی‌هایی درباره آن وجود دارد اما برخی واکسن‌های دیگر مانند اسپوتنیک بر پایه ویروس ساخته شدند.

وی با بیان اینکه از هفته دوم اسفند نیز سایر کادر درمان بیمارستان‌ها واکسینه خواهند شد، اظهار امیدواری کرد که همه کادر درمان بخش دولتی و خصوصی استان اصفهان تا پایان اسفند جاری واکسن کرونا را دریافت کنند.

کلیدری با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در مرحله بعد واکسیناسیون گروه های پر خطر از فروردین سال آینده آغاز شود، گفت: واکسیناسیون گروه‌های غیر از کادر درمان با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است.

به گفته وی، چشم انداز وزارت بهداشت این است که تا دی ماه سال آینده بیشتر جمعیت هدف یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر در کشور علیه کرونا، واکسینه شوند.

وی همچنین با بیان اینکه واکسیناسیون در زمان حاضر برای افرادی که تاکنون به کرونا مبتلا نشدند، انجام می شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز عارضه‌های جدی و احتمالی واکسن‌های کرونا در حال بررسی است، کودکان و زنان باردار از این امر مستثنی هستند.

*پلمب ۱۰ مدرسه در یک روز
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه بازگشایی‌ها باید با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشد، خاطرنشان کرد: برخی از واحدها این موارد را رعایت نمی‌کنند بطوریکه بر اساس گزارش‌های رسیده در روزهای اخیر چند مدرسه اقدام به برگزاری اردو یا امتحان حضوری کردند بطوریکه در یک روز ۱۰ مدرسه پلمب شد.

وی با اشاره به اینکه از طرفی، مردم نیز پس از ۱۲ ماه از محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، خسته شدند، افزود: مطالبه از طرف عموم مردم نیز وجود دارد اما نیاز است که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با هشدار دادن به مردم درباره احتمال موج جدید در صورت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اطلاع رسانی کنند.

کلیدری درباره پیش بینی سفرهای نوروزی، تصریح کرد: اجازه هایی که در روزهای اخیر داده شده، موقت است و بدون شک بروز موج جدید همه موارد را تحت تاثیر قرار می دهد. وی با بیان اینکه ما با مسافرت ها مخالف هستیم، افزود این بدلیل اینکه در روزهای اخیر شرایط آرام بود سیاست هایی اتخاذ شد اما اگر نواحی قرمز کرونا زیاد شود، سفرها محدود خواهد شد.

*کادر درمان اصفهان نمره بسیار بالایی دارند
کلیدری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره عمکلرد کادر درمان استان با تاکید بر اینکه کادر درمان برای مقابله با کرونا، نمره بالایی دارند و عملکرد آنها در مقایسه با استان‌های همتراز، بسیار خوب است، گفت: این خطه تا کنون ۱۲ شهید مدافع سلامت داشته است.

وی با اشاره به اینکه مرگ و میر کرونا در اصفهان در مقایسه با میانگین کشوری و در گروه بندی استانی در جایگاه بسیار خوبی است، افزود: از نظر کیفیت مراقبت از بیماران کرونایی نیز از استان‌های بسیار خوب هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با وجود مشکلات از همه ظرفیت‌های موجود برای ارائه خدمات درمانی استفاده کردیم، اظهار داشت: چند صد تخت مراقبت ویژه در این مدت در بیمارستان ها اضافه شد، سی تی اسکن در بسیاری از شهرها نصب کردیم و اجازه ندادیم که کمبود اکسیژن ایجاد شود. به گفته وی، همه بیمارستان‌های استان اصفهان درباره چگونگی مراقبت از بیماران کرونایی، بررسی و نتیجه تحقیقات به مدیران بیمارستانی منعکس شد.

کلیدری از مهمترین مشکلات موجود در استان در یک سال اخیر را بخش بیماران سرپایی دانست و توضیح داد: با توجه به وجود هزاران مطب و مرکز خصوصی، برخط (هماهنگ) کردن آنها مشکل بود و با وجودیکه این کار تا حدی انجام شد اما نمره بالایی برای بخش خصوصی و سرپایی قائل نیستیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی کردیم تا در موج احتمالی و جدید کرونا، کار این بخش متحدتر و هماهنگ‌تر نسبت به قبل پیش رود، تصریح کرد: ما نمره قبولی را در حوزه مدیریت در یک سال اخیر گرفتیم و کادر درمان نیز نمره بسیار بالایی گرفت.

شایان ذکر است، بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در زمان حاضر حدود ۴۲۰ نفر دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند که حدود ۷۰ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه ICU تحت درمان قرار دارند.

حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان زیر پوشش خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما