plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۱۲۶۱۷

تظاهرات بزرگ معترضان در بلاروس برگزار شد

ده‌ها هزار نفر از مردم بلاروس روز یکشنبه در اعتراض به نتیجه انتخابات ماه گذشته مجدداً به خیابان‌های مینسک آمدند و خواستار استعفای الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری این کشور شدند. رهبر مخالفان مورد حمایت غرب برای اعتصاب سراسری از هفته آینده فراخوان داد.
تظاهرات بزرگ معترضان در بلاروس برگزار شد
به گزارش ایصال نیوز، ده‌ها هزار نفراز مردم بلاروس روز یکشنبه ۱۸ اکتبر بار دیگر به خیابان‌های مینسک آمدند و خواستار استعفای الکساندر لوکاشنکو شدند.

این تظاهرات زیر سایه تهدید وزارت کشور بلاروس برگزار شد.  وزارت کشور بلاروس با هشدار نسبت به آنچه «رادیکالیزه شدن اعتراض‌ها» خوانده تهدید کرده است که ماموران پلیس «در صورت لزوم» برای مهار اعتراض‌ها از گلوله‌های واقعی استفاده خواهند کرد.

بعد از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری بلاورس در ماه اوت، اعتراضات به نتایج انتخابات و همچنین عملکرد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور که مورد حمایت روسیه است، ادامه دارد.

آقای لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ قدرت را در این جمهوری سابق اتحاد شوروی در دست دارد در انتخابات ماه اوت با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به عنوان فرد پیروز معرفی شد. این در حالیست که برخی از کشورهای جهان و همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند نتایج این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.

خبرگزاری اینترفاکس تعداد معترضین روز یکشنبه را بیش از ۳۰ هزار نفر تخمین زده‌ است. گفته می‌شود از این تعداد حدود ۵۰ نفر از سوی نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند.

دیروز سرویس اینترنت موبایل در برخی از مناطق شهر قطع بود. گفته می‌شود صداهای بلندی از انفجار موادی شبیه نارنجک در نزدیکی تظاهر کنندگان به گوش رسیده است.

نیروهای امنیتی بلاروس از زمان انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت در این کشور، تا کنون بیش از ۱۳ هزار نفر را دستگیر کرده‌اند. در میان بازداشت‌شدگان، رهبران تمام گروه‌های مخالف دولت که از کشور خارج نشده‌اند نیز دیده می‌شوند.

گفتنی است خانم سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان در بلاروس چند روز قبل با صدور یک اولتیماتوم، الکساندر لوکشنکو رئیس جمهوری را تهدید به اعتصاب سراسری از هفته آینده کرد.

وی در این ضرب الاجل در بیانیه ای، خطاب به لوکاشنکو نوشت در صورتی که زندانیان سیاسی آزاد و خشونت ها متوقف نشود و هم چنین شخص رئیس جمهوری تا ۲۵ اکتبر آینده، استعفا ندهد، کشور شاهد اعتراضات مسالمیت آمیز گسترده و اعتصاب های سراسری خواهدبود.

در بخشی از بیانیه آمده است از «تاریخ ۲۶ اکتبر، تمام شرکت ها اعتصاب خواهند کرد، تمام راه ها و جاده ها بسته خواهند شد و فروشگاه های دولتی نیز دیگر فروشی نخواهند داشت.»

انتهای پیام/*
۲
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما