plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
کد مطلب : ۱۱۸۳۴

تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات بلاروس ادامه دارد

معترضان بلاروسی که به دعوت احزاب مخالف به خیابان‌های پایتخت این کشور آمده بودند، در اعتراض به تقلب در انتخابات همچنان خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور بلاروس از قدرت هستند. وزارت کشور بلاروس از باز داشت ۹۱ نفر به اتهام «اخلال در نظم عمومی» خبر داد.
تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات بلاروس ادامه دارد
به گزارش ایصال نیوز، ده‌ها هزار تن از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در آستانه یک ماهگی برگزاری تظاهرات اعتراضی، علیه الكساندر لوكاشنكو که برای ششمین بار متوالی خود را پیروز این انتخابات اعلام کرده، روز یکشنبه به خیابان‌های مینسک آمدند و همچنان ادعای خود مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات را تکرار کردند.

با وجود حضور گسترده صفوف ماموران ضدشورش و نیروهای امنیتی، معترضان بلاروسی که به دعوت احزاب مخالف آقای لوکاشنکو به خیابان‌های پایتخت این کشور آمده بودند با در دست گرفتن پرچم‌های سرخ و سفید، شعارهایی مبنی بر درخواست کناره‌گیری رئیس جمهوری از قدرت سر دادند.

گروه‌های حقوق بشری از بازداشت حدود ۷۰ نفر در جریان اعتراض‌ های روز یکشنبه مینسک خبر دادند و همزمان خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش داد که در جریان تلاش معترضان برای عبور از صفوف معترضان، چند تن زخمی شده‌اند.

وزارت کشور بلاروس هم اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های روز شنبه ۹۱ معترض را که «مُخل نظم عمومی» توصیف کرده، بازداشت شده‌اند. این وزارت‌خانه همچنین به بر لزوم توقف اعتراض‌ها تاکید کرده بود.

با این وجود، تظاهرات مردم بلاروس در طول چهار هفته گذشته به طور مستمر ادامه داشته و در روزهای پایانی با مشارکت ده‌ها هزار نفری همراه بوده است.

السکاندر لوكاشنكو به عنوان متحد سنتی روسیه که از سوی ولادیمیر پوتین حمایت می‌شود، از سال ۱۹۹۴ به طور مستمر سکان قدرت را در بلاروس در اختیار داشته است.

سوتلانا تیخانووسکایا رقیب انتخاباتی و مخالف اصلی آقای لوکاشنکو مطابق آمار رسمی تنها حدود ۸ درصد آراء را به خود اختصاص داد و بلافاصله پس از شرکت در انتخابات از این کشور به لیتوانی گریخت.

لیتوانی، لتونی و استونی نیز به عنوان همسایگان بلاروس، ممنوعیت سفر لوکاشنکو و ۲۹ مقام رسمی این کشور را به اجرا گذاشته‌اند.

همچنین اتحادیه اروپا نیز با به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات بلاروس خواستار تعامل دولت با معترضان و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما