plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۱۲۱۱۷
در نشست خبری آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان

دکتر کلیدری: در هفته گذشته حدود ۱۹۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در اصفهان جان باخته اند

بیماران بدحال زیادی در استان اصفهان بستری هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اظهار نگرانی از افزایش تعداد مرگ و میرها در استان گفت: متاسفانه در هفته گذشته روزانه ۳۰ الی ۴۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت شده اند و به طور کلی طی هفته گذشته حدود ۱۹۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده اند که متاسفانه ۳ نفر از این افراد در رده سنی زیر ۱۸ سال بوده اند. ۱۶ مادر باردار نیز در اثر ابتلا به کووید ۱۹ بستری شدند.
دکتر کلیدری: در هفته گذشته حدود ۱۹۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در اصفهان جان باخته اند
به گزارش ایصال نیوز از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نشست خبری آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان، چهارشنبه دوم مهرماه، با حضور معاونین درمان و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیر درمان تامین اجتماعی استان و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون درمان دانشگاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، به بیان زحمات بی دریغ کادر درمان در شرایط کنونی استان پرداخت و از آنان قدردانی نمود.

دکتر بهروز کلیدری سپس با بیان اینکه در هفته گذشته ۱۷۷۰ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا ویروس بستری شده اند، گفت: به طور میانگین در هفته گذشته روزانه ۲۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بستری شده اند و در برخی روزها تعداد بستری شدگان در طی ۲۴ ساعت  به ۳۰۰ نفر نیز رسیده است و در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند.

وی با اشاره به این نکته که در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه کادر درمان استان این تعداد بستری را تجربه کرده است اظهار داشت: متاسفانه مدت بستری بیمارانی که در روزهای اخیر بستری می شوند نسبت به موج اول، طولانی تر است و این بدان معناست که تخت های بیشتری از بیمارستان ها اشغال می شود و در نهایت آمار مرگ و میر افزایش می یابد.

دکتر کلیدری در مورد رده سنی بستری شدگان اظهار داشت: در طی یک هفته گذشته تعداد ۱۷۱۳ بیمار بالای ۱۸ سال، ۳۰ بیمار در رده سنی ۵ نا ۱۸ سال و ۳۳ مورد در رده زیر ۵ سال در مراکز درمانی بستری شده اند، همچنین متاسفانه در هفته گذشته ۱۶ مادر باردار نیز در اثر ابتلا به کووید ۱۹ بستری شدند.

معاون درمان استان با اظهار نگرانی از افزایش تعداد مرگ و میرها در استان گفت: متاسفانه در هفته گذشته روزانه ۳۰ الی ۴۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت شده اند و به طور کلی طی هفته گذشته حدود ۱۹۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده اند که متاسفانه ۳ نفر از این افراد در رده سنی زیر ۱۸ سال بوده اند.

وی تاکید نمود: با این گستره از شیوع بیماری در استان که شاهد آن هستیم، هیچ گروهی مصون از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا نمی باشد.

دکتر کلیدری در ادامه به وضعیت بیمارستان های درگیر با کرونا ویروس در شهر اصفهان اشاره کرد و اظهار نمود: هم اکنون بیش از ۵۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا ویروس در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)، ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر در بیمارستان عیسی بن مریم(ع) و ۱۳۰ نفر نیز در بیمارستان شریعتی بستری هستند و سایر بیمارستان های شهر اصفهان نیز در حال حاضر بسته به شرایط به ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ بیمار کووید ۱۹ خدمات درمانی ارائه می کنند.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به وضعیت بیمارستان ها در شهرستان های استان نیز گفت: در شهرستان های بزرگ همچون خمینی شهر، فلاورجان و نجف آباد، یکی از بیمارستان های شهرستان کاملا به بیماران کووید ۱۹ خدمت رسانی می کنند.

وی در این خصوص افزود: در خمینی شهر ظرفیت بیمارستان شهید اشرفی به طور کامل به بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافته و در حدود ۴۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان ۹ دی این شهرستان بستری هستند. بیمارستان شفای کلیشاد نیز حدود ۸۸ بیمار کووید ۱۹ دارد درصورتی که ظرفیت این بیمارستان ۷۴ تخت می باشد؛ در شهرستان نجف آباد بیمارستان منتظری به بیماران کرونایی اختصاص یافته که هم اکنون ۷۰ بیمارک کووید در این بیمارستان بستری هستند.

دکتر کلیدری ادامه داد: با توجه به این شرایط ،نقشه راه که در حوزه درمان طراحی شده این است که تعداد تخت های اختصاص یافته به بیماران کووید افزایش یابد؛ اگر روند افزایش بیماران ادامه داشته باشد و روند ابتلا در استان کند نشود مجبور به اختصاص بیمارستان های تخصصی همچون فیض، چمران و سوانح سوختگی امام موسی کاظم(ع) به بیماران کووید ۱۹ خواهیم شد و این بدین معناست که خدمت رسانی به بسیاری از بیماران غیر کرونایی دچار اشکال خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه همچنین ضمن تشریح وضعیت پیچیده استان هشدار داد: در صورت افزایش روند ابتلا به کووید ۱۹ همه گروه های بیماران در استان آسیب جدی خواهند دید و تعلیق خدمت رسانی به بیماران غیر کرونایی، مرگ و میر این بیماران را افزایش خواهد داد؛ زیرا ناگزیر خواهیم شد که تمام زیرساخت ها را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

دکتر کلیدری با اشاره به اینکه کادر درمان تمام قد در مقابله با کرونا ایستاده اند، از افزایش ابتلا به بیماری روزافزون در استان اظهار نگرانی کرد  و گفت: با این روند کادر درمان خسته تر و فرسوده تر می شود و ابتلای کادر درمان، آنها را عملا از چرخه خدمت رسانی خارج می کند و فرسودگی سبب کاهش دقت در ارائه خدمت خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این نشست برنقش حوزه بهداشت در پیشگیری از روند افزایش بیماران تاکید کرد و افزود: موفقیت در حوزه بهداشت استان همکاری بین بخشی و همراهی مردم را می طلبد.

دکتر حیدری با بیان اینکه مردم باید راه رسم زندگی با کرونا را یاد بگیرند گفت: هنگامی در پیشگیری از بیماری موفق خواهیم بود که رعایت مسائل بهداشتی در مردم ، سازمان ها و اصناف نهادینه شود.

وی ضمن تشکر از همکاری مساجد و هیأت ها، در مورد خطر کم رنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن و نیز برگزاری مراسم عزاداری در منازل هشدار داد و اظهار نمود: هنوز در رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها، پاساژها و آرامستان ها دچار مشکل هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه از تجمع مردم در پارک ها و بوستان ها اظهار نگرانی کرد و افزود: در ستاد کرونا از شهرداری درخواست کرده ایم تا محدودیت هایی در این زمینه ایجاد نماید.

وی همچنین اعلام کرد که ۵۲ درصد از موارد ابتلا، خانواده های زیر یک سقف هستند و این موضوع اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی توسط خانواده ها و ضرورت مراجعه به مراکز بهداشت منتخب استان و دریافت آموزش ها و راهنمایی لازم را نشان می دهد، که با بازگشایی مطب ها قدری کمرنگ شده است.

دکتر حیدری افزود: ما در استان ۵۱ مرکز منتخب راه اندازی کردیم که شش مرکز در شهر اصفهان از ۸  صبح تا ۸ شب آماده خدمت رسانی به بیماران سرپایی می باشد.

وی همچنین گفت: ۵/۲۲ درصد از افراد از طریق همکاران خود مبتلا شده اند که این آمار ضرورت رعایت پروتکل در سازمان ها، ادارات و اصناف را نشان می دهد، همچنین  ۲۳ درصد افراد در تجمعات مختلف اعم از دورهمی ها، مراسم های ختم و دیگر تجمعات حضور داشته اند.

دکتر حیدری با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه میانگین سنی مبتلایان کاهش یافته گفت: درصد مرگ و میر نیز از ۱۰ به ۱۲ درصد رسیده و یکی از علل این افزایش، تاخیر در مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی و از دست دادن زمان طلایی در دریافت مراقبت های اولیه می باشد و افراد با حال بسیار بد به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند، علت دیگر این است که متاسفانه علی رغم آموزش هایی که به پزشکان داده شده هنوز برخی از درمان ها در مطب ها استاندارد نیست و این نشان می دهد که استراتژی مراکز بهداشتی منتخب می تواند بسیار ارزشمند باشد.

وی تاکید نمود: مردم با  مراجعه به مراکز منتخب علاوه بر دریافت مراقبت های استاندارد در قرنطینه تا ۱۴ روز با مراقب های مراکز بهداشتی در تماس هستند تا مراحل درمان را در منزل به خوبی طی کنند.

دکتر حیدری ادامه داد: از اسفندماه تاکنون ۴ مرحله غربالگری کووید ۱۹ انجام شده که در مرحله آخر، همکاران ما در کل استان با سه و نیم میلیون نفر تماس گرفتند که از بین آن ها ۲۶۰۰ بیمار کووید را در منزل شناسایی کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه همچنین اعلام کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۱۵۰۰ مکاتبه با سازمان ها و ارگان ها داشته ایم، با این حال باز هم شرایط رعایت پروتکل ها مطلوب نیست و همکاری بین بخشی سازمان ها برای رعایت پروتکل ها ضرورت دارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان نیز در این نشست اظهار داشت: بنا نیست کرونا را شکست دهیم، باید بتوانیم مثل آنفلوآنزا آن را مهار کنیم، باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم.

دکتر اعتصام پور این مطلب را خاطر نشان کرد که پیچیده کردن مشکلات به حل مشکل کمکی نمی کند و باید بپذیریم بحران وجود دارد و سپس برای رفع آن اقدام کنیم.

وی افزود: آمار و ارقام نشان می دهد، موج سوم به طور جدی شروع شده و بیماران بدحال زیادی در استان بستری هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان ادامه داد: باید سازمان‌های مردم نهاد و رسانه خودشان ابزار ترویجی شوند و در جهت پیشگیری گام بردارند.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما