plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
کد مطلب : ۱۱۴۹۴

رای نهایی دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری صادر شد

دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان امروز سه شنبه پس از ۱۵ سال، رای نهایی خود را صادر کرد و شخصی با نام «سلیم جمیل عیاش» را به عنوان مجرم در این پرونده اعلام کرد.
رای نهایی دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری صادر شد
به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری ملی لبنان امروز سه شنبه از لاهه گزارش داد، دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری، عیاش را به عنوان شریک در این «توطئه» و «ارتکاب عمل تروریستی» در قتل «عمد» الحریری و ۲۱ نفر از همراهان وی و نقش داشتن در قتل ۱۲۶ نفر دیگر، مجرم شناخت.

بر اساس این گزارش قرار است حکم وی، ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) صادر شود.
در واکنش به صدور رای دادگاه، سعد حریری فرزند رفیق حریری و نخست وزیر سابق لبنان، پس از صدور حکم اظهار کرد: «دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان حکم خود را داد و ما به نام خانواده نخست وزیر فقید این رای را می‌پذیریم و خواهان اجرای صریح عدالت هستیم.» 

گفتنی است، دادگاه بین المللی برای لبنان نقش سوریه و حزب الله در ترور رفیق حریری را رد کرد اما «سلیم جمیل عیاش» را در زمینه ترور نخست وزیر پیشین لبنان مجرم شناخت.

این دادگاه که در سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به پروندهٔ قتل رفیق حریری،‌ نخست‌ وزیر پیشین لبنان در شهر لاهه هلند تشکیل شده بود، سرانجام پس از ۱۱ سال حکم نهایی خود را صادر کرد.

رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از انفجار بمب در مسیر کاروانش در بیروت، پایتخت لبنان جان باخت.

به گزارش یورونیوز، حکم این دادگاه در غیاب چهار متهم اصلی یعنی «سليم جميل عياش»، «حسن حبيب مرعی»، «حسين حسن عنيسی»، «اسد حسن صبرا» اعلام شد، ‌امری که در دادگاه‌های بین‌المللی کمتر مرسوم بوده است.

بنا به حکم دادگاه «سلیم جمیل عیاش» به اتهام همدستی در انفجاری که به مرگ رفیق حریری منجر شد مجرم شناخته شده است. این در حالی است که سه فرد دیگر تبرئه شده اند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا - یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما