plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
کد مطلب : ۱۰۹

سیلاب دز و کرخه 6 شهرستان خوزستان را تهدید می کند

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از ادامه نگرانی ها نسبت به سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه خبر داد و گفت: سیلاب روستاهای 6 شهرستان دزفول ، شوش، شوشتر ، اهواز، دشت آزادگان و هویزه را تهدید می کند.
سیلاب دز و کرخه 6 شهرستان خوزستان را تهدید می کند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، حمیدرضا لشکری افزود: بیشتر حجم سدهای دز و کرخه پرآب شده و ارتفاع آب در مخازن این 2 سد در حال رسیدن به تراز حداکثری است، به همین دلیل خروجی آب این سدها بیشتر ، و منجر به افزایش دبی آب رودخانه ها شده است.
وی گفت: هم اکنون وضعیت رودخانه های دز و کرخه به دلیل سیلابی شدن، در وضعیت حاد قرار دارد اما از بابت رودخانه های کارون و مارون - جراحی نگرانی وجود ندارد.
لشکری ادامه داد:تمام امکانات برای جلوگیری از خسارت سیل اعم از مدیریت خروجی آب سدها و تدابیر لازم برای تقویت و ترمیم سیل بندها بسیج شده است.
وی گفت: منطقه زاویه ها در شهرستان دزفول، برخی روستاهای شوش، شعیبیه در شهرستان شوشتر و بامدژ در بخش مرکزی شهرستان اهواز در حوضه دز ، همچنین بستان در شهرستان دشت آزادگان و رفیع در شهرستان هویزه در حوضه کرخه در معرض وقوع سیلاب هستند.
وی با اشاره به شکسته شدن 2 سیل بند در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه، اضافه کرد: هنوز سیلاب وارد هیچکدام از روستاها نشده اما بخشی از زمین های کشاورزی که در بستر فعال رودخانه ها بوده و بخشی که خارج از بستر قرار داشتند دچار آبگرفتگی ناشی از بالا آمدن آب رودخانه شده اند.
به گفته وی، مدیریت آب برای هدایت آب به سمت تالاب بامدژ (در حوضه رودخانه دز در اهواز) و پخش آب در تالاب هورالعظیم (حوضه رودخانه کرخه در هویزه) در حال انجام است تا از ورود آب به روستاها جلوگیری شود.
لشکری در ادامه نسبت به بارش در روزهای آینده هشدار داد و گفت: بر اساس پیش بینی ها در روزهای آینده میزان بارش بالا خواهد بود که در این صورت خروجی سدها به ویژه سد کرخه افزایش می یابد که احتمال وقوع سیلاب در روستاهای مسیر وجود دارد.
وی افزود: هم اکنون علاوه بر فعالیت هایی که برای تقویت سیل بندها انجام می شود، نیروهای ارتش، سپاه و هلال احمر در روستاهایی که خطر وقوع سیل وجود دارد مستقر شده و آماده انتقال مردم به محل های امن هستند.
لشکری ادامه داد: بر اساس قانون، مقابله با سیلاب اعم از ساخت و ترمیم سیل بندها جزو وظایف وزارت کشور (در شهرها به عهده شهرداری و در روستا بر عهده دهیاری) است اما سازمان آب و برق در مناطق پرخطر در این راستا همکاری می کند.

** سیلاب و زهکش ها
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین به ساکنان روستاها و شهرهای مسیر رودخانه های خوزستان توصیه کرد: از تردد در سواحل و نزدیک شدن به رودخانه ها خودداری کنند.
وی با اشاره به وجود زهکش های بزرگ مربوط به کشت و صنعت ها (به ویژه در حوضه دز) گفت: در زمان سیلابی شدن رودخانه، زهکش به صورت معکوس عمل می کند و آب رودخانه را به زمین های کشاورزی تخلیه می کند که کشت و صنعت ها باید با مسدود کردن زهکش ها از این مساله جلوگیری کنند.
لشکری افزود: برخی کشاورزان موتورپمپ ها و یا لوله های انتقال آب خود را روی سیل بندها قرار می دهند که باعث سست شدن آن می شود که لازم است از این مساله نیز خودداری شود.
سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه در خوزستان، به دلیل بارش های سنگین در این استان و استان های بالادست اتفاق افتاده است.
امروز دوشنبه برخی مدارس شهرستان های شوش، ایذه، دزفول و رفیع ازتوابع شهرستان هویزه به دلیل بارش شدید باران و احتمال آبگرفتگی تعطیل شدند.
هم اکنون هلال احمر چند اردوگاه اسکان در شهرستان های شوش و دزفول برپا کرده است.
امروز سیل بندهای شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه و روستای آلبوعفری دشت آزادگان در حاشیه رودخانه کرخه به دلیل طغیان و سیلابی شدن این رودخانه شکست که کار ترمیم آن در دست انجام است.
انتهای پیام /*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما