plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۵۰۳

طرحی برای استان شدن کاشان

هدف از پیشنهاد این طرح چیست؟
بايد اميدوار بود طرح مجدد موضوع استان شدن كاشان، جنبه تبليغاتي ندارد و نماينده محترم دو شهرستان با علم و آگاهي از قابليت تحقق اين هدف، اين موضوع را دنبال مي كند. همگان واقفند تشكيل يک استان جديد، يك تصميم در درجه اول سياسي است كه اركان مهم نظام می‌بايست در آن تصميم گيري كنند.
طرحی برای استان شدن کاشان
چند روزي است در فضاي مجازي خبري منتشر شده مبني بر اينكه سيد جواد ساداتي‌نژاد نماينده مردم كاشان و آران‌ و‌ بيدگل در ادامه تلاش هاي پيدا و پنهان نمايندگان اسبق اين دو شهر، موضوع استان شدن كاشان را پيگيري نموده و در اين راستا از طرحي سخن به ميان آمده كه وي براي فائق آمدن بر طلسم چندين ساله استان نشدن كاشان ، طراحي كرده است.در اين طرح كاشان به همراه چند شهر شمالي استان اصفهان ، استاني جديد تحت عنوان اصفهان شمالي را تشكيل مي دهند!
بلافاصله پس از انتشار اين خبر و صرفنظر از صحت و سقم آن و نيز كنكاش در جزئيات آن، اظهارنظرهاي مخالف و موافق پيرامون اين طرح كه متأثر از ديدگاه هاي سياسي گويندگان آنها مي باشد منتشر شد.
در ابتدا بايد اميدوار بود طرح مجدد موضوع استان شدن كاشان، جنبه تبليغاتي ندارد و نماينده محترم دو شهرستان با علم و آگاهي از قابليت تحقق اين هدف ، اين موضوع را دنبال مي كند. به هر حال در گذشته تلاش هايي صورت گرفته تا استاني به مركزيت كاشان ايجاد شود ولي همگان واقفند تشكيل يك استان جديد، يك تصميم در درجه اول سياسي است كه اركان مهم نظام مي بايست در آن تصميم گيري كنند.
طبيعي است هر چه موضوع تصميم گيري مهم تر و حساس تر، متغيرها و ملزومات آن نيز سخت تر مي باشد. بديهي است براي ايجاد يك استان جديد در كنار همه ويژگي ها و متغيرهاي كمي و كيفي نظير: جمعيت، دوري يا نزديكي به مركز استان فعلي، وسعت زياد استان فعلي، تفاوت هاي قوميتي و فرهنگي با استان فعلي، بهبود قابل قبول شاخص هاي توسعه يافتگي در ابعاد مختلف اقتصادي، صنعتي، فرهنگي، علمي- آموزشي؛ خواست و اراده مسئولان ارشد نظام براي چنين تغييري متغير اصلي به حساب مي آيد.
متأسفانه به دلايل مختلف از جمله عدم تبديل شدن اين خواسته به يك خواسته فراگير در شهرستان ، سوء استفاده ابزاري و تبليغاتي اشخاص و گروه هاي سياسي از آن و نيز عدم ايجاد وفاق كامل بين نخبگان و نيروهاي سياسي در كنار عدم توانايي آنان در همراهي و اقناع شهرستان هاي مجاور براي پيوستن به اين مطالبه، در كنار دلايل ديگري همچون مدعي بودن چندين شهر ديگر در كشور براي استان شدن و پيچيدگي هاي خاص تصميم گيري در خصوص تغيير در تقسيمات كشوري و از همه مهمتر مخالفت استان اصفهان با ابن موضوع همگي؛ موضوع استان شدن كاشان را در حال حاضر تبديل به موضوع لاينحلي نموده كه هيچ چشم اندازي از حل آن در آينده متصور نمي باشد. بنابراين هر كس در هر مسئوليتي كه اين موضوع را دنبال كرده و آن را رسانه اي مي كند مي بايست در خصوص راهكارهاي تحقق اين هدف و ميزان توانايي خود دراين زمينه را سنجيده باشد و پاسخگوي افكار عمومي باشد.
در كنار همه ويژگي ها و شرايطي كه يك شهر مي بايست دارا باشد تا داعيه استان شدن داشته باشد، موارد زير از جمله پيش شرطهاي اصلي و الزامي تحقق چنين هدفي است:
1) از مهمترين پيش شرط هاي لازم براي موفقيت در تحقق اين خواست عمومي، ديد جامع و كلان نگر مسئولان و جريانان هاي سياسي شهر است. در يك ديد كلان و بلندمدت، اهداف كوتاه مدت و عامه پسند كه عمدتاٌ در راستاي منافع اشخاص و گروه هاي سياسي و به قصد عوامفريبي تدوين مي شود، جايگاهي ندارد.
2) بينش و رفتار مديران و مسئولان شهر مي بايست در حد و اندازه مديران استاني رشد كرده باشد. برنامه ريزي، نظارت، هدايت و سرپرستي، ميانجي گري، مديريت بحران و حل آن از جمله مهارت هاي مورد نياز مديران آينده ي يك مركز استان است.
3) رويكرد و ذهنيت مديران دستگاه ها از يكدستگاه گيرنده اعتبار و بودجه به تخصيص دهنده بودجه بايد تغيير كند.
4) مردم شهر در رفتار و فرهنگ شهروندي به حدي از بلوغ رسيده باشند كه بتوانند داعيه شهروندي يك مركز استان را داشته باشند.
5) سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي شهر در برنامه ريزي هاي خود استراتژي هاي بلندمدت و جاه طلبانه داشته باشند. تنوع بخشيدن به صنايع با محصولات صادرات محور و سرمايه گذاري در كسب و كارهاي نوين و گذر از تجارت سنتي به تجارت نوين مي بايست در سرلوحه فعالان بخش خصوصي قرار گيرد.
6) تعامل بين بخشي در دستگاه هاي اجرايي، نظارتي ، قضايي و انتظامي در حد مطلوبي قرار داشته باشند.
7) منافع كليت استان بر منافع اجزاء تشكيل دهنده استان ارجحيت داشته باشند. همچنين ارجحيت منافع استان بر منافع احزاب و گروه هاي سياسي كشوري يك اصل كلي و پذيرفته شده در استان تلقي گردد. نمايندگان و نيز تمام مديران در مراوده و مواجهه با پديده هاي خارج از استان بايد همدل و همزبان باشند و صداي واحد از استان شنيده شود.
8) توجه به اجزاء تشكيل دهنده استان و شهرستان هاي مجاور از مهمترين ملزومات تداوم موفقيت و پيشرفت استان است. همسايگان را فقط براي تشكيل استان نخواهيم. توسعه متوزان و متناسب با ظرفيت ها و قابليت ها و پرهيز از تمركزگرايي و توجه مفرط به مركز استان نظير آنچه كه هم اكنون در اصفهان صورت مي گيرد و همواره مورد انتقاد كاشان و ساير شهرهاي همجوار است، مي بايست رعايت شود.
انتهای پیام /*
۰
مرجع : پیک سیلک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما