plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۶۵۵
تداوم بارش رحمت الهی؛

زور سدها به طغیان رودخانه های مازندران نرسید

اگرچه سدهای بزرگ و کوچک مازندران روز دوشنبه تا حدود زیادی حجم آب ناشی از بارندگی شدید را گرفته و مانع تخریب بیشتر سردهنه ها، دیوارهای حفاظتی و حریم رودخانه ها شد، اما گزارش های شرکت آب منطقه ای نشان می دهد که طغیان رودخانه ها به شدت خسارت به بار آورده است.
زور سدها به طغیان رودخانه های مازندران نرسید
با ادامه بارش باران در مناطق جلگه ای و برف در مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران که از عصر یکشنبه آغاز شده منجر به طغیان همه رودخانه های بزرگ و کوچک استان شد.
استان مازندران دارای 2 سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک، 120 رودخانه اصلی و فرعی به طول حدود پنج هزار کیلومتر است. بر اساس گزارش عینی شرکت آب منطقه ای مازندران در حال حاضر 500سردهنه سنتی و مدرن زراعی رودخانه های تجن ساری ، نکا رود، تلار قائشمهر و بابلرود بابل تخریب شد و دیواره های حفاظتی پائین دست این رودخانه ها که از وسط شهرها عبور می کند دچار خسارت شد.
بنابراین گزارش تخریب چندین دهنه پل، آبگرفتگی خزانه های شالیزاری و باغات حاشیه و اطراف از خسارت های طغیان رودخانه های بزرگ استان است. بیشتر رودخانه های مازندران سردهنه های سنتی دارند و این سردهنه ها از این حیث مهم است که با بالا آمدن آب، بستن آن دشوار می شود و در صورتی که نتوانیم آن را مهار کنیم، آب در زمین های کشاورزی و منازل مردم سرازیر شده و خسارت های سنگینی را بر جای می گذارد. از سویی دیگر بیشتر پل های روی رودخانه های مازندران عرض کمی داشته و گوشواره های آن افتاده است که این امر در زمان افزایش بارندگی باعث انباشت رسوب و بالا آمدن سطح آب ها و جاری شدن آب رودخانه در معابر و خیابان ها می شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه حجم آب ذخیره 2 سد بزرگ البرز روی رودخانه تلار در منطقه سوادکوه و سد شهید رجایی روی رودخانه تجن در ساری همچنان رو به افزایش است، گفت: بر اساس برنامه فنی، بخشی از حجم ذخیره آب پشت سدها برای مواقع اضطراری خالی می ماند که در حال حاضر با بسته شدن دریچه ها ، شاهد مانع افزایش دبی آب در پائین دست هستیم. ابراهیم یخکشی در عین افزود: البته به دلیل بارندگی شدید در دشت و جلگه حجم آب به شدت بالا است و در حال حاضر همه رودخانه های استان به ویژه در مناطق حوزه میانی از جمله بابل ،قائمشهر ،ساری و نکا در استان وضعیت طغیانی خطرناکی پیدا کردند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه بارندگی های شدید و سیلاب دبی رودخانه های میان حوزه ای تجن ، تلار ، نکا رود و زارم رود را چندین برابر کرده است، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته حدود 500میلیون تومان به سردهنه های سنتی و مدرن و 2میلیارد تومان نیز به دیواره های حفاظتی خسارت وارد شده است. یخکشی با بیان اینکه خطر افزایش دبی آب رودخانه تجن و نکا رود به دلیل شدت بارش در بالا دست وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر همه نیروهای این شرکت به منظور مدیریت توزیع آب از طریق سد های انحرافی در مناطق مختلف حضور دارند. وی از مردم مناطق مختلف استان مازندران خواست تا با کارشناسان شرکت آب منطقه ای همکاری همه جانبه داشته باشند. به گفته یخکشی، سطح آب رودخانه های بزرگ از جمله تلار در قائمشهر، تجن در ساری و بابلرود در بابل از حد معمول خود بالاتر آمده و آب در برخی ازمسیر ها سرریز و سبب طغیان این رودخانه ها به داخل شهر شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران از پر شدن 95درصدی ظرفیت آب بندان های استان خبر داد و گفت: با توجه به روند بارندگی ، ذخیره آب پشت آب بندان ها تکمیل خواهد شد. 800 قطعه آببندان با ظرفیت حدود 370 میلیون متر مکعب در استان مازندران وجود دارد. شدت بارندگی و طغیان رودخانه تجن سبب شد تا پارک ملل شهر ساری واقع درحاشیه این رودخانه نیز به صورت کامل زیر آب برود و تردد رفت و برگشت روی پل تجن ساری مسدود شد.شهر کیاکلا و 9 روستا بخش مرکزی شهرستان سیمرغ نیز دچار آبگرفتگی شدید شد و به دلیل طغیان رودخانه نکا رود کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان نکا نیز نتوانستند به محل کار خود برسند.
از شب گذشته علاوه بر کاهش محسوس دمای هوا که در بعضی مناطق تا 12 درجه گزارش شده ، بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات همچنان در حال باریدن است. پیش بینی هواشناسی مازندران نشان می دهد که بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات به همراه وزش باد تا صبح روز چهارشنبه به صورت پراکنده در استان ادامه دارد.
انتهای پیام /*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما