plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۵۳۷۲

عامل اصلی پیری مغز شناخته شد

دانشمندان دریافته اند که دلیل اصلی پیری مغز و بروز بیماری های نورودژنراتیو از بین رفتن میلین است، ماده ای که غلاف رشته های عصبی را تشکیل می دهد.
عامل اصلی پیری مغز شناخته شد
نویسندگان مقاله ای در مجله Aging Cell، این مطالعه همچنین ژن مسئول تولید میلین را شناسایی کردند که به نظر آنها در آینده امکان ایجاد دارویی برای جوان سازی مغز را فراهم می کند. میلین به عنوان یک غلاف محافظ و عایق الکتریکی در اطراف "سیم" های مغز عمل می کند. رشته های عصبی موسوم به آکسون که ارتباط بین سلول های مغز را فراهم می کنند.

اختلال در غلاف میلین بر کارایی و سرعت فرایندهای عصبی تأثیر منفی می گذارد، که منجر به کاهش عملکردهای شناختی و ایجاد برخی از بیماری های تخریب عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس و بیماری آلزایمر می شود.

دانشمندان علوم مغز و اعصاب در انگلیس، آلمان و ایتالیا دریافتند سلول هایی که ترمیم میلین را کنترل می کنند با افزایش سن از کارآیی کمتری برخوردار می شوند و یک ژن اصلی را شناسایی می کنند که کاهش بیان با افزایش سن توانایی سلول ها را برای جایگزینی میلین از دست رفته کاهش می دهد.

پروفسور آرتور بات رئیس این تحقیق در یک مطبوعات گفت: "همه با ماده خاکستری مغز آشنا هستند، اما تعداد کمی از افراد از ماده سفید که از"سیم های الکتریکی"عایق بندی شده است که قسمت های مختلف مغز ما را به هم متصل می کند، اطلاع دارند. یکی از ویژگی های اصلی مغز در حال پیر شدن، از بین رفتن تدریجی ماده سفید و میلین است که منجر به اثرات مخربی بر عملکرد مغز و کاهش شناخت می شود.

سلول های مغزی تولید کننده میلین، به نام الیگودندروسیت ها، باید در طول زندگی با سلول های بنیادی پیش سازهای الیگودندروسیت ها جایگزین شوند. با این حال، این روند با افزایش سن کند می شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما