plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۴۶۲۰۲
در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد سرآمدان هوش مصنوعی

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران: بانک‌ها در حمایت از پروژه‌های هوش مصنوعی فعال باشند

آینده شغلی افراد تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران با بیان اینکه باید از فعالان در حوزه هوش مصنوعی حمایت کرد، گفت: سازمان‌ها، صندوق‌ها و نهادهای حمایتی، مانند بانک‌ها و بنیادها، باید در سرمایه‌گذاری و حمایت از پروژه‌های هوش مصنوعی فعال باشند. بخش دولتی و خصوصی باید در این زمینه همکاری کنند، چراکه نبود دانش و آگاهی مدیران سازمان‌ها یکی از موانع اصلی است.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران: بانک‌ها در حمایت از پروژه‌های هوش مصنوعی فعال باشند
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، محمدهادی زاهدی روز یکشنبه در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد سرآمدان حوزه هوش مصنوعی کشور که در پژوهشکده ارتباطات برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه هوش مصنوعی در کشور افزود: سال گذشته، امکان‌سازی در این حوزه وجود نداشت، اما اکنون فرصت‌های خوبی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم شده است که بتوانند از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در این راستا، شناسایی افراد متخصص در سازمان‌ها و ایجاد رقابت حرفه‌ای و ساده‌سازی فرآیندها اهمیت دارد، تصریح کرد: این اقدام باید به شکلی باشد که شورای سیاست‌گذاری عمومی بتواند فعالیت‌های مؤثری در این حوزه انجام دهد، مشابه نمونه‌های موفقی که در کشورهای دیگر معرفی شده است.

زاهدی خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت، آموزش و تربیت اساتید دانشگاهی و همکاری با شرکت‌هایی که محصولاتی توسعه داده و تجاری‌سازی کرده‌اند، نقش مهمی دارند. این محصولات توانسته‌اند بازارهای جدیدی ایجاد کنند و در توسعه فناوری مؤثر باشند.

این استاد دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی اظهار داشت: علاوه بر این، سازمان‌ها، صندوق‌ها و نهادهای حمایتی، مانند بانک‌ها و بنیادها، باید در سرمایه‌گذاری و حمایت از پروژه‌های هوش مصنوعی فعال باشند. بخش دولتی و خصوصی باید در این زمینه همکاری کنند، چراکه نبود دانش و آگاهی مدیران سازمان‌ها یکی از موانع اصلی است؛ بسیاری از مدیران برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی، مشاورانی را استخدام کرده‌اند که توانسته‌اند هزینه‌ها را کاهش دهند، بهره‌وری را افزایش دهند، ساختار سازمانی را کوچک و چابک کنند و فرآیندهای طولانی و پیچیده را هوشمندسازی کنند.

وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی کشور، طولانی بودن فرآیندهای زیرساختی است، از خرید تجهیزات تا تحویل نهایی، که به دلیل نوسانات نرخ ارز و رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی تکرار می‌شود. هوشمندسازی فرآیندهای نگهداری و پشتیبانی تجهیزات در صنایع مختلف مانند پتروشیمی و فولاد، می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد. همچنین، هوشمندسازی فرآیندهای استخدام در نیروهای انتظامی و هیئت علمی دانشگاه‌ها، از دیگر حوزه‌های مهم است که سازمان‌ها باید به آن توجه کنند.

زاهدی با بیان اینکه باید از تولیدکنندگان محتوا بخصوص رسانه ها نیز برای استفاده از هوش مصنوعی حمایت کرد، افزود: در کنار این موارد، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه هوش مصنوعی اهمیت دارد. متأسفانه، هنوز رسانه‌ها و تشکل‌های فعال در این زمینه کم‌تعداد هستند و این ضعف می‌تواند مانع از جذب نیروهای توانمند و توسعه بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: آینده شغلی افراد در پنج سال آینده تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت، بنابراین آگاهی‌سازی در این حوزه برای مسئولان و سازمان‌ها ضروری است.

این استاد دانشگاه به نقش دانشجویان در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: نقش دانش‌آموزان و دانشجویان در توسعه هوش مصنوعی برجسته شده است؛ نوجوانان و جوانان، به‌ویژه پسران ۱۰ تا ۱۴ ساله، به عنوان نیروی پیشران کشور، با آشنایی با ابزارهای تحلیل داده و فناوری‌های نوین، می‌توانند درآمدهای خوبی کسب کنند و نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و توسعه فناوری داشته باشند. حمایت از این قشر، در کنار آموزش و اطلاع‌رسانی، می‌تواند به تقویت شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در این حوزه کمک کند.

زاهدی با تاکید بر برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری و معرفی ظرفیت‌های کشور برای تقویت و توسعه هوش مصنوعی تصریح کرد: هدف اصلی این نشست‌ها، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهتر از فرصت‌های موجود است.

لزوم همگرایی در حوزه هوش مصنوعی

در این نشست لیلا محمدی رئیس پژوهشگاه ارتباطات نیز بر اهمیت افراد تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی و نقش آن‌ها در برگزاری یک جشنواره یا جایزه تاکید کرد و گفت: در سال اول برگزاری این جایزه، تمرکز بر همگرایی با فعالیت‌های دیگر در حوزه هوش مصنوعی است که هرچند قدمت کمی دارند، اما اخیراً وارد این حوزه شده‌اند. این همگرایی می‌تواند به تهدید یا فرصت‌هایی منجر شود و باید درباره نحوه برگزاری و دسته‌بندی این جایزه تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه انتخاب برندگان در حوزه‌های خاص و برنامه‌های تشویقی پس از آن برای ادامه مسیر و توسعه فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برنامه‌ریزی برای این فرآیند به صورت سالانه یا دو سالانه است و پژوهشگاه ارتباطات می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. دبیرخانه دائمی برای برنامه‌ریزی و پیگیری فعالیت‌ها پیشنهاد شده است که در بخش علمی نیز کمک‌کننده باشد.

وی هدف اصلی این جشنواره را ایجاد چارچوب قوی برای حرکتی سریعتر در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: انتخاب شاخه‌ها و جهت‌گیری‌های این رویداد بر تأثیرگذاری بر شرکت‌ها، اساتید و فعالان حوزه تأثیر دارد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما