plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۳۴۴۴

چه کسی ظریف را تحریم کرد؟

صادق زیباکلام*
جریان دلواپس ضمن محکوم کردن آمریکا و ریختن اشک تمساح برای ظریف همچنان می‌داند که اگر خیلی قرص و محکم به حمایت از ظریف برخیزد؛ آن وقت علی القاعده باید به مردم پاسخ دهد که اگر ظریف آن است که امروز می‌گوییم و از وی حمایت می‌کنیم پس تکلیف آن حرف‌ها و نسبت‌های ناروایی که در 6 سال گذشته به ظریف نسبت دادیم چه می‌شود؟
چه کسی ظریف را تحریم کرد؟
این روزها شاهد اشک‌های تمساح دلواپسانی هستیم که برای تحریم محمد جواد ظریف از سوی دونالدترامپ و کاخ سفید در ایران شروع به ریختن کرده است. این هم از عجایب روزگار ما است که کسانی که ظرف 6سال گذشته از هیچ تهمت، افترا و بهتانی به ظریف خودداری نکردند و اگر هم  همچنان تردیدی نسبت به نگاهشان به ظریف وجود داشت در گاندو حرف آخر را علیه وی مطرح ساختند، حالا ابراز ناراحتی می‌کنند که چرا ظریف تحریم شده است!
باید از آنها پرسید که بالاخره تکلیفتان را با ظریف مشخص کنید. اگر ظریف وطن پرست و دوستدار نظام است و در6 سال گذشته برای منافع ملی کشور زحمت کشیده و 22 ماه مذاکره وی با جان کری و تیم آمریکایی خدمت به منافع ملی و کشور بوده پس آن حرف‌ها که در طول مذاکرات، بعد از برجام و همچنان نسبت به ظریف می‌زنید و آن نسبت‌هایی که در سریال گاندو به ظریف دادید، چیست؟
اگر هم ماهیت ظریف آن چیزی است که دلواپسان ظرف 6 سال گذشته گفته‌اند پس چگونه است که اکنون ابراز ناراحتی می‌کنند. اگر ظریف آن چیزی است که سعی کردند در سریال گاندو به تصویر بکشند پس چرا حالا برای او اشک می‌ریزند، ابراز تاسف می‌کنند و قیافه حق به جانب و متاثر به خود می‌گیرند. اگر هم ظریف وطن پرست است تکلیف آن حرف‌ها و نسبت‌های ناروا که در این 6 سال به او نسبت دادند چه می‌شود؟
واقعیت مطلب آن است که دلواپسان در حقیقت به اصول چندانی پایبند نیستند و گویایی هدف برایشان وسیله را توجیه می‌کند. هدف این است که آمریکا ستیزی را همچنان ادامه دهند و بنابر این اگر ظریف مورد بی‌مهری آمریکایی‌ها قرار گرفته از او حمایت و پشتیبانی می‌کنند. احتمالا اگر کس دیگری هم مورد بی مهری آمریکایی‌ها قرار می‌گرفت شاید از او نیز پشیبانی می‌کردند.
وقتی صدام به کویت حمله کرده بود و زمانی که آمریکایی‌ها برای حمله به عراق آماده شدندکم نبودند دلواپسانی که می‌گفتند ما باید به کمک صدام بشتابیم. خداوند رحمتش کند مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تلاش فراوانی کرد که مبادا ایران و صدام در یک جبهه در برابر آمریکا قرار بگیرند. کم نبودند دلواپسانی که می‌گفتند صدام «حر» شده و در گذشته هر چه بود اکنون باید به کمک او بشتابیم چون در برابر آمریکا قرار گرفته است.
لذا؛ تحریم ظریف نشان می‌دهد که در حقیقت بسیاری از مواضع دلواپسان به جز مواضع پوپولیستی و منطق سیاسی تند به هیچ اصول دیگری پایبند نیست. ای کاش داستان ظریف باعث می‌شد که دلواپسان به خود آیند و از زدن برچسب نفوذی و ... مثل آب خوردن به دیگران، پرهیز کنند.
البته جریان دلواپس ضمن محکوم کردن آمریکا و ریختن اشک تمساح برای ظریف همچنان می‌داند که اگر خیلی قرص و محکم به حمایت از ظریف برخیزد؛ آن وقت علی القاعده باید به مردم پاسخ دهد که اگر ظریف آن است که امروز می‌گوییم و از وی حمایت می‌کنیم پس تکلیف آن حرف‌ها و نسبت‌های ناروایی که در 6 سال گذشته به ظریف نسبت دادیم چه می‌شود؟
*استاد دانشگاه
انتهای پیام/*
۴
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما