plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۲۷۷۶۷
با افزایش هزار و 500 هکتاری کمربند سبز

توسعه فضای سبز پایتخت سرعت گرفت

علی‌محمد مختاری*
سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با شناسایی نقاطی که امکان کاشت و پتانسیل اجرای طرح جنگل‌کاری به‌ویژه در اراضی ملی حاشیه شهر تهران را دارد، اقدام کرد و در سال‌جاری حدود 1500 هکتار از این اراضی زیرکشت جنگل‌کاری و کاشت درخت قرار گرفته است که ان‌شاءالله تا 15اسفندماه سال‌جاری همزمان با هفته منابع طبیعی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
توسعه فضای سبز پایتخت سرعت گرفت
روندی که طی دوره مدیریت ششم شهر تهران برای توسعه فضای سبز طی می‌شود، به‌گونه‌ای است که تا سال 1404 اقدامات گسترده‌ای در این زمینه رقم می‌خورد؛ به‌طوری‌که از یک‌سو بسیاری از محله‌ها و مناطق کم‌برخوردار، دارای بوستان و فضاهای سبز گردشگری و تفریحی می‌شوند و از سوی دیگر کمربند سبز تهران تکمیل خواهد شد.

این کمربند نه‌تنها تأثیر بسزایی بر بهبود شرایط آب و هوایی تهران دارد، بلکه با حفظ حریم شهر، هم از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این محدوده جلوگیری می‌کند و هم در برخی نقاط، فضاهای مناسب سبز را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که شورای محترم اسلامی شهر تهران در یک اقدام بسیار مناسب مقرر کرده تا تمامی وجوهات حاصل از اجرای لایحه «حفظ و گسترش فضای سبز در شهر» در حساب جداگانه‌ای منظور و از محل آن نسبت به تملک املاک و اراضی مشجر و باغ‌ها که در مناطق مختلف وجود دارد، اقدام  و آنها  هرچه سریع‌تر تبدیل به بوستان عمومی شود.

بر این اساس، کمیته‌ای در سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تشکیل شده تا با جمع‌بندی و شاخص‌گذاری این املاک و باغ‌ها نسبت به اولویت‌بندی و تملک آنها اقدام شود.

در این راستا تاکنون بیش از ۲۵ملک مشجر و باغ، شناسایی و تملک و تبدیل به بوستان عمومی شده یا در حال تبدیل شدن به بوستان عمومی است.

به دستور شهردار محترم تهران هم‌اکنون نیز 22باغ و ملک مشجر دیگر در سطح شهر تهران، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار جهت تملک و تبدیل به بوستان عمومی درنظر گرفته شده که در مراحل ارزیابی و توافق با مالکان هستند و پس از توافق، نسبت به تملک و تبدیل آنها به بوستان عمومی اقدام سریع به عمل خواهد آمد.

اکثر این املاک در مناطق کم‌برخوردار 7، 8، 10، 11، 12 و 17 قرار دارند که براساس مصوبه شورای شهر از اولویت خاص برخوردار بوده و نسبت به تملک و تبدیل آن به بوستان عمومی جهت توزیع متوازن فضای سبز در شهر تهران اقدام خواهد شد.

در مورد کمربند سبز باید گفت که تا قبل از سال۱۳۵۷ تنها در شهر تهران ۲۹۳۷هکتار جنگل‌کاری به نام‌های بوستان جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان وجود داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دولت شهیدرجایی طرح کمربندسبز جنوب شهر تهران به مساحت 5هزار هکتار به تصویب رسید، ولی تا سال۱۳۶۵ به‌دلیل وقوع جنگ تحمیلی تنها ۷۰۰هکتار به‌مساحت جنگل‌کاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران افزوده شد.

از سال۱۳۶۶ سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نخستین کلنگ این طرح را در منطقه هاشم‌آباد و دولت‌آباد به زمین زد و تا سال۱۳۷۱ بالغ بر ۵هزار هکتار به کمربند سبز پیرامون شهر تهران در مناطق جنوبی شهر تهران اضافه کرد.

پس از آن با توجه به اهمیت اجرای این طرح جنگل‌کاری پیرامون شهر تهران ادامه یافت و به موازات توسعه جنگل‌کاری، طرحی از طرف سازمان بوستان‌ها به هیأت محترم دولت (کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط‌زیست) ارائه شد که در آن پیشنهاد شد نسبت به توسعه کمربندسبز پیرامون شهر تهران به‌مساحت ۵۰ هزار هکتار اقدام شود.

اکنون از این طرح ۵۰ هزار هکتاری بیش از ۴۵ هزار هکتار به ‌اجرا درآمده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تنها 5هزار هکتار باقی‌مانده است که بنا به دستور شهردار محترم تهران قرار شده که در یک دوره 3‌ساله به اتمام برسد.

این درصورتی است که طبق برنامه‌ریزی‌های پیشین سالانه باید 1000هکتار به کمربند سبز افزوده می‌شد، اما این روند در دوره فعلی با سرعت بالاتری در حال  انجام است.

به همین منظور سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با شناسایی نقاطی که امکان کاشت و پتانسیل اجرای طرح جنگل‌کاری به‌ویژه در اراضی ملی حاشیه شهر تهران را دارد، اقدام کرد و در سال‌جاری حدود 1500هکتار از این اراضی زیرکشت جنگل‌کاری و کاشت درخت قرار گرفته است که ان‌شاءالله تا 15اسفندماه سال‌جاری همزمان با هفته منابع طبیعی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

*مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران/همشهری



انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما