plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۲۰۲۲۴

چرا امارات پس از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، شیخ طحنون را روانه تهران کرد؟

احمد امینی*
با گذشت یک سال و چند ماه از برقرای رابطه امارات با اسرائیل، اکنون حکام اماراتی آسیب پذیری بیشتری در منطقه احساس می کنند، فارغ از چرایی سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران، به هیچ وجه نباید فریب این ژست های دیپلماتیک اماراتی ها را خورد.
چرا امارات پس از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، شیخ طحنون را روانه تهران کرد؟
ایصال نیوز - بیش از دو دهه است که مجموعه امیر نشین های کوچک و متحد شده به نام «امارات متحده عربی» به گسترش نفوذ خود در منطقه پرداخته است و در تلاش است در همه زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و با بکارگیری فن آوری های مدرن، خود را در منطقه بعنوان جزیره ثبات مطرح کند و بر منطقه مسلط شود.

امارات در راستای این سیاست و با همنوایی کامل با سیاست های آمریکا در منطقه، با همراهی بحرین از سال گذشته، با اعلام عادی سازی روابط با اسرائیل، خنجری از پشت بر مقاومت فلسطین وارد کرد و تصور می کرد که با امضای توافقنامه با اسرائیل، جایگاهی برتر در منطقه به دست خواهد آورد و در گام بعدی به نماینده اصلی آمریکا در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

هر چند امارات با توجه به مؤلفه ها و واقعیت های راهبردی و ژئوپلتیک، دارای یک قدرت منطقه ای نبوده و نیست، اما در رویای بلندپروازانه خود با اشتباه محاسباتی تن به سازش با رژیم اشغالگر قدس داد.

اکنون پس از یک سال از اعلام روابط علنی با رژیم صهیونیستی و گشایش سفارت و آغاز روبط اقتصادی به نظر می رسد با آشکار شدن برخی واقعیات پشت پرده، حاکمان فعلی امارات به این نتیجه رسیدند که برای در امان ماندن از خشم مردم فلسطین و مقاومت منطقه، به سوی ایران نیز چرخشی داشته باشند.

امارات اکنون هم از خشم مردم منطقه بخاطر خیانت به آرمان فلسطین و قدس نگران است و هم به این واقعیت پی برده که نماینده انحصاری آمریکا در منطقه، رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده و هست و آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد رقیب منطقه ای دیگری برای اسرائیل جعلی ظهور کند.

به نظر می رسد در همین یک سال و چند ماه از برقرای رابطه با اسرائیل، اکنون امارات آسیب پذیری بیشتری در منطقه احساس می کند و درست به همین دلیل، سفر طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به ایران آنهم همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، انجام شده و به‌هیچ وجه نباید فریب این ژست های دیپلماتیک اماراتی ها را خورد.

هرچند انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات با اشاره به سفر شیخ طحنون به تهران گفته است که کشور هیئتی را به منظور بهبود روابط با تهران عازم ایران کرده است. و تأکید کرده که کشورش، رویارویی و درگیری را راه مناسبی برای حل مسایل نمی داند، اما این همه ماجرا نیست.

امارات اگر در ادعای خود صادق بود پای رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس باز نمی کرد.

امارات اگر در ادعای دوستی با ایران صادق بود هر سه ماه ادعای مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی را تکرار نمی کرد.

امارات اگر در ادعای دوستی با ایران صادق بود اطلاعات دور زدن تحریم ها را به وزارت خزانه داری آمریکا نمی داد.

هرچند مدارای کریمانه اخیر ایران با رفتارها و سیاست های گستاخانه امارات از جمله عادی سازی روابط با اسرائیل هرگز دلیل خرسندی ایران از امارات نیست اما باید تاکید کرد که سفر طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به تهران در این شرایط برای مقاومت فلسطین بیشتر سؤال برانگیز است.

تصویر زیبای نقشه ایران با نام خلیج فارس در هنگام دیدار امیر دریادار شمخانی با شیخ طحنون بن زاید گویای پیام عزت و اقتدار همیشگی ایران بود.

یقیناً مسئولان جمهوری اسلامی ایران با اقتدار، اشتباه محاسباتی امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل را به شیخ طحنون گوشزد کرده اند.

*عضو شورای سردبیری ایصال - روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل

انتهای پیام/*
۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما