plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۱۶۵
لزوم رعایت حق همسایگی!

اصل حسن همجواری مطالبه دولت ایران از دولت عراق است

پایگاههای نظامی ایالات متحده در عراق با موافقت دولت عراق ایجاد شده است؛ اصل حسن همجواری اقتضا می کند این پایگاهها علیه ایران مورد استفاده قرار نگیرد.
اصل حسن همجواری مطالبه دولت ایران از دولت عراق است
ایصال نیوز - احمد امینی: رعایت اصل حسن همجواری مطالبه جدی و دوستانه دولت ایران از دولت عراق باید باشد و وزارت امور خارجه متولی پیگیری تحقق این خواسته است. 
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای بار دیگر به خروج از توافق هسته‌ای با ایران افتخار کرده و گفته با جمع‌بندی جامعه اطلاعاتی آمریکا که تأکید کرده است ایران به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند بوده، مخالف است.
وی در بخشی از این مصاحبه با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم و می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران یک مشکل واقعی است.»
اینکه رئیس جمهور متوهم آمریکا چه می گوید یک بحث است اما اینکه عراق بعنوان همسایه و برادر ما چه رفتاری دارد بحث دیگری ست. تا به حال مواردی از حمله مهاجمان ناشناس به زائران ایرانی در خاک عراق گزارش شده است و تلاشهای دولت عراق در پیشگیری از این حملات به طور کامل موثر نبوده است.  
ناگفته نماند دولت ایران هم لازم است در موضوع نحوه اعزام زائران ایرانی به عراق تدابیر بیشتری مد نظر داشته باشد، اما وقتی به این راحتی و با بی پروایی، ترامپ استفاده از پایگاههای نظامی در عراق را برای پایش و کنترل رفتار ایران عنوان می کند مسئله بسیار متفاوت است. حضور چند هزار مستشار و نیروی نظامی آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با تروریسم، به دولت عراق مربوط است اما تهدید امنیت ایران توسط ایالات متحده از طریق خاک عراق قابل اغماض نیست و دولت عراق حتما باید آنرا برطرف نماید؛ به نظر نگارنده، وظیفه وزارت امورخارجه ایران پیگیری جدی این مطالبه است. صرف پوشش رسانه ای اعلام محکومیت اظهارات ترامپ توسط گروههای عراقی مشکل را حل نخواهد کرد!
پایگاهای آمریکا در عراق با موافقت دولت عراق ایجاد شده است و اصل حسن همجواری اقتضا می کند این پایگاهها علیه ایران مورد استفاده قرار نگیرد! اکنون به نظر میرسد دولت ایران باید نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری داشته باشد و  بطور جدی مراتب اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کند و از حقوق و امنیت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران چون گذشته قاطعانه دفاع کند.مسامحه در این خصوص ممکن است عواقب خسارت باری درپی داشته باشد.
انتهای پیام /* 
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما