plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۳۷۱۰۷

معاون نوسازی ایدرو: با حساب استهلاک و تورم، سرمایه گذاری صنعتی منفی است

در حال نوسازی و بازسازی جنوب شرق کشور هستیم
معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو در خصوص هشدارهای برخی از کارشناسان نسبت به وضعیت تولید صنعتی در کشور در صورتی که صنایع از پس استهلاک‌شان بر نمی آیند، تصریح کرد: آمارهایی که در حوزه سرمایه گذاری صنعتی، خصوصا صنایع سنگین منتشر شده است، نشان دهنده رشد سرمایه گذاری به صورت خالص است. اما اگر استهلاک و ضرایب تورمی را در نظر بگیریم این سرمایه گذاری منفی است.
معاون نوسازی ایدرو: با حساب استهلاک و تورم، سرمایه گذاری صنعتی منفی است
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز و به نقل از جماران، معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو با بیان اینکه واحد بافندگی صنایع نساجی بلوچ، شهریور ماه سال آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد، افزود: با راه اندازی این واحد چرخه تولید کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر تکمیل می‌شود. قرار است در آنجا زنجیره ای از کل زنجیره تامین و زنجیره ارزش نساجی ایجاد شود. از کشت پنبه تا تولید البسه و کالای خواب در این منطقه صورت خواهد گرفت.

با حساب استهلاک و تورم، سرمایه گذاری صنعتی منفی است

سعید جعفری کرهرودی، معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو، در گفت و گو با جماران، درخصوص هشدارهای برخی از کارشناسان نسبت به وضعیت تولید صنعتی در کشور در صورتی که صنایع از پس استهلاکشان بر نمی آیند، تصریح کرد: آمارهایی که در حوزه سرمایه گذاری صنعتی، خصوصا صنایع سنگین منتشر شده است، نشان دهنده رشد سرمایه گذاری به صورت خالص است. اما اگر استهلاک و ضرایب تورمی را در نظر بگیریم، این سرمایه گذاری منفی است. به این دلیل که استهلاک در حوزه ماشین آلات به شدت بالا است و عملا سرمایه گذاری ها باید حداکثر بعد از 15 سال، مستهلک شوند. به دلیل بالا بودن حجم سرمایه گذاری ها، ارقام استهلاک هم زیاد می شوند.

وی با بیان اینکه مگر یک کشور تا چه اندازه می تواند سرمایه گذاری کند و نمی شود کشور را پر از ماشین آلات کرد، افزود: اما زمانی باید به حد تعادلی برسیم و سرمایه گذاری و استهلاکمان یکی شود.

معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو با یادآوری اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع عمدتا سراغ صنایعی می رود که 20 سال از عمر آنها گذشته است، گفت: ما به سرعت این شرکتها را عارضه یابی می کنیم و اگر مشکلات عمده و ریشه ای داشته باشند، راهنمایی های لازم را برای کمک گرفتن از دیگر مراکز، ارائه می دهیم. البته بخش عمده ای از نیازهای نوسازی و بازسازی، غیرمالی و مربوط به موضوعات مدیریتی، بازار و تکنولوژی است.

در تامین مالی برای نوسازی و بازسازی صنایع محدودیتهای داریم

جعفری اظهارداشت: در حوزه ماشین آلات و استهلاک آنها نیز باید در نظر داشت که خیلی از صنایع ما قدیمی، پیر و فرسوده شده اند، ممکن است حتی تکنولوژی آنها هم تغییر نکرده باشد؛ اما صنعت نیاز به بازسازی دارد. مسلما هزینه بازسازی و نوسازی برای ما در کشور، بسیار کمتر از ایجاد یک صنعت جدید است. هر چند که متاسفانه اقتصاد کشور، برای نوسازی و بازسازی صنایع منابع مالی کمی اختصاص داده است و در تامین مالی محدودیت هایی داریم.  با این حال، حدود 1800 شرکت را بررسی و عارضه یابی کردیم، به کمتر از 200شرکت رسیدیم که نیاز مالی برای نوسازی و بازسازی داشتند. آنها را برای اخذ تسهیلات معرفی کردیم.

وی ادامه داد: یک سری از صنایع که تعداد قابل توجهی هم هستند، به واسطه فرسودگی، حتی توان کسب رتبه های اعتباری برای دریافت تسهیلات را ندارند، بدهی دارند و نمی توانند شرایط بانکها را برای دریافت تسهیلات تامین کنند. بنیه مالی ما هم چندان بالا نیست که بتوانیم همه را جواب دهیم.

معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو گفت: به همین دلیل، منابعی که از خزانه می گیریم را در بانکها می گذاریم و بانکها هم دو یا سه برابر روی آن اضافه می کنند و حالت اهرمی پیدا می کند تا بتوانند تسهیلات یارانه دار در حد 5 تا 6 درصد از سود بانکی بدهند. این را به شرکتها می دهیم تا نوسازی و بازسازی را انجام دهند. مواردی هم که تامین مالی آنها، در توان سازمان نباشد، به سایر صندوقهای مختلف معرفی می کنیم.

در حال نوسازی و بازسازی جنوب شرق کشور هستیم

جعفری در ادامه گفت و گوی خود با جماران، درخصوص آخرین اقدامات انجام شده برای تکمیل فرآیند ساخت و عملیاتی شدن خطوط تولید کارخانه صنایع بافت بلوچ ایرانشهر، توضیح داد: متاسفانه در ناحیه جنوب شرق کشور، توجهی به توسعه صنعتی نشده است و با درنظر داشتن این مساله، ما در حال نوسازی و بازسازی جنوب شرق کشور هستیم. در این چارچوب، ایرانشهر قطب صنعت نساجی کشور می شود. در احیای شرکت صنایع بافت بلوچ، بخش ریسندگی تقریبا تمام شده، تجهیزات بخش بافندگی از کشورهای سازنده خریداری شده و تا پایان شهریور ماه، بخش بافندگی را هم تکمیل می کنیم.

واحد بافندگی نساجی بلوچ، شهریور ماه سال آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد

معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو با بیان اینکه واحد بافندگی این واحد نساجی، شهریور ماه سال آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد، افزود: با راه اندازی این واحد چرخه تولید کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر تکمیل می‌شود. قرار است در آنجا زنجیره ای از کل زنجیره تامین و زنجیره ارزش نساجی ایجاد شود. از کشت پنبه تا تولید البسه و کالای خواب در این منطقه صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: قراردادهای خرید تضمینی با کشاورزان بسته ایم و قرار است سال آینده 6هزار هکتار را زیر کشت پنبه ببریم، این کار توسط کشاورزان انجام می شود و ما فقط خرید تضمینی می کنیم. پنیه تمام مراحل را طی می کند و تبدیل به محصولات پایین دست نساجی می شود. این منطقه در وسعتی بالغ بر 6 هزار هکتار و در ناحیه جنوب شرق کشور است تجهیز شده است که بر این اساس، 500 تا 600 شغل ایجاد می شود. در واقع در طول زنجیره به طور غیرمستقیم، 2هزار شغل ایجاد می شود. این زنجیره، در بخش کشاورزی نیز 4 هزار شغل ثابت و حدود 16 هزار شغل فصلی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما