plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۳۶۳۴۱
نیویورک تایمز خبر داد

تلاش مقامات ۱۰ دولت برای رسیدن به سه توافق و پایان دادن به جنگ غزه

مذاکرات مهم مقامات اطلاعاتی غربی و عربی در پاریس
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اعلام کرد: مقامات ارشد آمریکایی، عربی و اسرائیل به دنبال دستیابی به سه توافق همزمان اما مرتبط هستند که می تواند به جنگ علیه غزه پایان دهد، وضعیت پس از جنگ غزه را نهایی کند و تعهداتی را برای ایجاد یک کشور فلسطینی ارائه دهد.
تلاش مقامات ۱۰ دولت برای رسیدن به سه توافق و پایان دادن به جنگ غزه
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: مقامات ارشد دست‌کم ۱۰ دولت مختلف در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از توافق ها را برای پایان دادن به جنگ غزه ایجاد کنند و به چگونگی اداره غزه پس از پایان جنگ پاسخ دهند.

در این گزارش آمده است: مجموعه گفتگوهای اصلی بر دستیابی به آتش بس میان اسرائیل و حماس متمرکز است.

توافق اول، شامل مبادله بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی در اختیار حماس و آزادی هزاران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است.

توافق دوم بر تغییر شکل تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز است که بخش هایی از کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را اداره می کند.

مقامات آمریکایی و عربی در حال بحث در مورد تجدید نظر در رهبری حکومت و کنترل غزه پس از پایان جنگ با در اختیار گرفتن قدرت از اسرائیل و حماس هستند.

در توافق سوم، مقامات آمریکا و عربستان، اسرائیل را تحت فشار قرار می دهند تا در ازای برقراری روابط رسمی عربستان با اسرائیل، با شرایط ایجاد یک کشور فلسطین موافقت کند.

اما برای هر یک از این توافق ها، باید بر موانع مهمی غلبه کرد.

مهم‌ترین مانع دولت رژیم اسرائیل است که می‌گوید اجازه حاکمیت کامل فلسطین را نخواهد داد، و این موضع، پیشرفت در سایر زمینه ها را در ابهام فرو می برد. در همین حال، حملات اسرائیل به غزه ، حماس را نابود نکرده است، بنابراین مشخص نیست که چگونه حماس متقاعد می شود تا زمانی که هنوز بخشی از غزه را در کنترل خود دارد، از قدرت کناره گیری کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که برت مک گورک، مقام ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، هفته گذشته در منطقه بود و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، چندین بار در سفری به آفریقا با او گفتگو کرد.

دولت بایدن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که یک مقام ارشد آمریکایی همیشه رو در رو با رهبران اسرائیلی و عرب صحبت می‌کند. مقامات، بسیاری از پیشنهادها را کنار گذاشته اند زیرا آنها یا موقتی هستند یا به شدت مورد مخالفت برخی احزاب قرار می گیرند.

چند پیشنهاد شامل موارد زیر می شود:

- انتقال قدرت در تشکیلات خودگردان فلسطین از محمود عباس رئیس فعلی، به نخست وزیر جدید، در حالی که عباس نقش تشریفاتی خود را خواهد داشت.

- اعزام یک نیروی حافظ صلح عرب به غزه برای تقویت دولت جدید فلسطین در این منطقه.

- تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد با حمایت آمریکا که حق فلسطینی ها را برای داشتن کشور به رسمیت می شناسد.

مذاکرات مهم مقامات اطلاعاتی غربی و عربی در پاریس

  آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از دو مقام ارشد دولت آمریکا از پیشرفت در مذاکرات پاریس میان میانجی‌گران و طرف‌های درگیر در جنگ جاری در غزه خبر داده است.

مذاکره بر سر این توافق که مقامات آمریکایی نوید به دست آمدن آن را داده‌اند در حالی در پاریس جریان دارد که دولت اسرائیل پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده شکایت «نسل کشی» در غزه به شدت تحت فشار‌های داخلی و بین المللی قرار گرفته است.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که نیویورک تایمز برای اولین بار روز شنبه از حصول پیشرفت‌هایی در جهت توافق برای توقف درگیری‌ها در غزه در آزادی اسیران باقیمانده در دست حماس خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان سیا قرار است روز یکشنبه برای گفتگو در خصوص چارچوب‌های کلی توافق یاد شده در پاریس با رئیس موساد، نخست‌وزیر قطر و مسئول سرویس‌های اطلاعتی مصر دیدار کند.

به گفته سه نفر از منابع نزدیک به این نشست برنامه‌ریزی شده که نخواستند نامشان فاش شود، گفتگو‌های روز یکشنبه در پاریس بر محور گروگان‌ها متمرکز خواهد بود.

در همین راستا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود و نیز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر حاکم قطر تلفنی گفتگو کرده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما