plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۳۵۴۲۲
با پرتابگر بومی سلمان

جدیدترین کپسول زیستی ایران با موفقیت پرتاب شد

نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضا
جدیدترین کپسول زیستی ایران صبح امروز با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت پرتاب شد.
جدیدترین کپسول زیستی ایران با موفقیت پرتاب شد
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، صبح امروز جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد.

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع 130 کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.

با پرتاب موفق این کپسول 500 کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و ... مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد هم اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل داشته و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماماً بومی است.

https://www.isalnews.ir/images/docs/files/000035/nf00035422-1.mp4

صنعت فضایی ایران در سال‌های 1384 تا 1392 باپرتاب موفق ماهواره‌ها و کپسول‌های زیستی،‌ دوران درخشانی را رقم زد.

در خصوص کپسول‌های زیستی، جمهوری اسلامی ایران از سال 1385 تا سال 1392 در مجموع 8 کاوشگر به فضا پرتاب کرده است که آخرین پرتاب محموله زیستی ایران در سال 1392 بود که این کاوشگرها با موفقیت موجودات زنده از جمله موش، لاک‌پشت، کرم و میمون را به فضا پرتاب کردند.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما