plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۵۱۱۳

اظهارات مهم وزیر کشور در پاسخ به مطالبات کشاورزان و دوستداران محیط زیست اصفهان

وزیر کشور نشست هم اندیشی مسائل زاینده رود در استانداری اصفهان با اشاره به تنش آبی گسترده در سراسر کشور، گفت: طرح آبی بن- بروجن جز برای مصرف آشامیدنی استفاده نمی شود و بارگذاری اضافه‌ای بر زاینده رود انجام نشده است.
اظهارات مهم وزیر کشور در پاسخ به مطالبات کشاورزان و دوستداران محیط زیست اصفهان
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، احمد وحیدی شامگاه شنبه در نشست هم اندیشی مسائل زاینده رود در استانداری اصفهان که با حضور وزیر نیرو و معاونان وزیر، استاندار اصفهان، نمایندگان استان در مجلس و نمایندگان کشاورزان و دوستداران محیط زیست برگزار شد، افزود: با تخلفات احتمالی درخصوص استفاده غیر شرب از بن - بروجن حتما برخورد می شود.

وزیر کشور ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ یا ۱۸ میلیون مترمکعب آب ظرفیت این طرح است و اعداد مطرح شده که بیشتر از این مقدار است در افق بلند مدت طرح، برای در دهه های آینده پیش بینی شده است.

وحیدی تاکید کرد: مستندات این واقعیت قابل مشاهده و تبیین است؛ اگر چه نیازمندی های آبی مردم اصفهان نیز در برنامه ریزی ها دیده شده است. وی با اشاره به برخی بزرگنمایی ها درباره این پروژه افزود: تیمی متشکل از نمایندگان کشاورزان اصفهان از محل طرح بن بروجن بازدید کنند و جزییات طرح برای آنها تبیین و شفاف شود تا برخی تلقی های اشتباه از این طرح کنار برود.

وزیر کشور تصریح کرد: هیچ نگرانی برای مردم استان اصفهان وجود ندارد و پروژه‌ای که منجر به کاهش سهم مردم استان شود اجرا نشده است.

وی افزود: رییس جمهور حساسیت بسیاری بر مساله آب اصفهان دارد و پروژه‌ها در این حوزه با قدرت دنبال خواهد شد، ما از خدا می‌خواهیم که به مردم اصفهان خدمت کنیم، رئیس جمهور به مردم اصفهان سلام رساندند و خواستار رفع دغدغه‌های مردم اصفهان شدند.

وحیدی ادامه داد: دولت و رییس جمهوری به ما مأموریت دادند که سخنان کشاورزان و مطالبه گران اصفهان را بشنویم و راهکارها را در نظر بگیریم.

وزیر کشور با بیان اینکه پاسخگویی به عنوان مهم ترین اصل در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است، افزود: دولت نمی‌خواهد چیزی را از کسی پنهان کند، در خصوص اصفهان ممکن است برخی تصور کنند به مسائل استان توجه نداریم، اما با قاطعیت می گویم مسائل استان اصفهان از جمله مشکلات آب و فرونشست در خطه ای که مرکز تمدن ایران است و شهدای بزرگی را تقدیم انقلاب نموده مورد توجه جدی است.

وحیدی با بیان اینکه کشاورزان اصفهان در مجاهدت، رزمندگی و شهیدپروری جایگاه ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: در وزارت نیرو برای تأمین آب کشت پاییزه کشاورزان اصفهان اهتمام ویژه ای بوده است و این نیاز امسال تأمین شد.

وی با بیان اینکه مسائل آب اصفهان بطور پیوسته و مُستمر مورد توجه مسوولان است، افزود:در این زمینه پُمپاژ آب از کوهرنگ ۳ با فوریت در آینده ای نزدیک اجرا می شود، همچنانکه سد خرسان نیز با پیش بینی منابع مالی قابل توجه و بر اساس اعلام مسئول پروژه تا پایان ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر کشور افزود: در کنار این پروژه ها؛ طرح انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی نیز ۵۰۰ کیلومتر پیشرفت داشته است که نسبت به مدت زمان پیش بینی شده از سرعت مناسب برخوردار است‌.

وحیدی به مشکلات تنش آبی گسترده در سراسر کشور از جمله خراسان، همدان و تهران اشاره و خاطر نشان کرد: بدنبال این مشکلات نگرانی‌هایی برای آب آشامیدنی ایجاد شد، اما شهادت می‌دهم وزیر نیرو در تمام این حوزه‌ها تلاش می‌کند تا کمترین مشکل ایجاد شود.

وزیر نیرو: پمپاژ پروژه «کوهرنگ ۳» از سه ماه دیگر آغاز می‌شود

علی اکبر محرابیان نیز در این نشست با اشاره به اینکه سه پمپاژ قوی در پروژه سد و تونل کوهرنگ سه پیش بینی شده است، افزود: امید است پمپاژ پروژه کوهرنگ۳ به سمت زاینده رود از فصل بارشی امسال و جاری شدن روان آب ها آغاز شود. وی با اشاره به کارهای مطالعاتی که درباره ساختگاه سد کوهرنگ ۳ انجام شد، تاکید کرد: نتایج این مطالعات نشان داد که این سد مشکلی ندارد و پیمانکار پروژه هم پای کار است و می توانیم عملیات اجرایی آن را هر چه سریعتر آغاز کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه اگر هر سه ایستگاه پمپاژ این طرح فعال شود می تواند ۶۰ درصد حقابه آن را منتقل کند، خاطرنشان کرد: منابع مالی خوبی را برای این طرح در نظر گرفتیم تا بتوانیم در حداقل زمان آن را فعال کنیم و از مردم می خواهیم که در پیشبرد این پروژه به ما اعتماد کنند.

محرابیان همچنین به مطالعات جدیدی که درباره ایجاد ساختگاه سد در سرشاخه های داخل استان اصفهان صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: ساختگاهی با وضعیت منابع آب مناسب در داخل این استان یافته شده است که می توان کسری منابع موجود را تامین کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در مرحله گمانه زنی برای بحث های زمین شناسی این موضوع هستیم، افزود: تا یک ماه آینده پاسخ این مطالعات می آید و اگر مثبت باشد می توانیم امیدوار باشیم سدی در استان اصفهان خواهیم داشت که بخش قابل توجهی از ناترازی ها را با مدیریت استان برطرف می کند.

وی با اشاره به پروژه بهشت آباد نیز گفت: این پروژه ردیف بودجه دارد و تلاش کردیم در بودجه امسال، ردیف آن حفظ شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید درباره آن پاسخ دهد و مسئولیت بپذیرد.

به گزارش ایرنا؛ بدنبال رایزنی های مدیریت استان برای انعکاس مشکلات و مطالبات استان اصفهان در حوزه آب و احیای زاینده‌رود روز گذشته بیست و ششم آبان ماه، مرتضوی استاندار اصفهان و معاونین برای بیان مطالبات مردم استان اصفهان به تهران سفر و با وزیر کشور دیدار و گفت و گو کردند. در این نشست پس از ارائه مجدد مشکلات، چالش ها، راهکارهای عملیاتی و تشریح بحران های حوزه زاینده‌رود مقرر شد بعدازظهر امروز بیست و هفتم آبان ماه، احمد وحیدی وزیر کشور به همراه علی اکبر محرابیان وزیر نیرو به اصفهان سفر کنند.

وضعیت کم‌آبی در استان اصفهان به یکی از مشکلات اساسی این خطه تبدیل‌شده تا جایی که تأمین آب آشامیدنی نیز با اختلال روبه‌رو می‌شود. تنش آبی استان اصفهان در کنار خشکی مستمر رودخانه زاینده‌رود، افزایش پدیده‌های مخرب همچون فرونشست زمین، ریز گردها و دیگر معضلات زیست‌محیطی را به‌دنبال داشته است.

اصفهان از جمله استان های کشور است که رهبر معظم انقلاب بر حل مساله آب آن تاکید داشته اند. ایشان در سال ۱۳۸۸ در دیدار با مردم این استان در خصوص طولانی شدن برخی طرح ها از جمله تونل سوم کوهرنگ به مسوولان وقت هشدار دادند.ا یرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما