plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۵۰۲۵
رییس میراث فرهنگی شاهین شهر و میمه خبر داد

واگذاری مرمت و بهره برداری «کاروانسرای شیخعلی‌خان » اصفهان به سرمایه گذارِ بخش خصوصی

کاروانسرای شیخ علی خان را با نام چاله سیاه هم می‌شناسند
رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهین شهر و میمه استان اصفهان گفت: اثر ثبت شده جهانی «کاروانسرای شیخعلی خان » واقع در روستای جهادآباد از طرف میراث فرهنگی برای مرمت و بهره برداری به سرمایه گذارِ بخش خصوصی واگذار شده است.
واگذاری مرمت و بهره برداری «کاروانسرای شیخعلی‌خان » اصفهان به سرمایه گذارِ بخش خصوصی
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، جواد چهرازی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرمت کاروانسرای شیخعلی خان هنوز شروع نشده و طرح آن در مراحل بررسی و تصویب است.

وی گفت: کاروانسراهای شیخعلی خان و گز از شهرستان شاهین شهر و میمه اخیر به همراه ۵۲ کاروانسرای دیگرِ ایران در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شدند و از این رو مرمت و حفاظت آنها در اولویت کاری ما قرار دارد. کاروانسرای شیخ علی خان را با نام چاله سیاه هم می‌شناسند؛ سبک آن چهار ایوانه است و در زمان شاه سلیمان صفوی بیشتر برای پذیرایی و اقامت مهمانان خارجی ساخته شده است. کاروانسرای گز نیز در شهری به همین نام و در شمال اصفهان قرار دارد. این کارواسرای چهار ایوانه و چهار برجه در زمان شاه عباس اول ساخته است.

چهرازی افزود: کاروانسرای گز از طریق صندوق احیا آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده و در حال مرمت است ؛ این کاروانسرا برای کاربری گردشگری و تبدیل به کاربری اقامتی و پذیرایی به بخش خصوصی واگذار شده است.

چهرازی یادآور شد: میراث فرهنگی املاک تحت اختیار خود را مدت دار به سرمایه گذار خصوصی واگذار می‌کند تا زیر نظارت این نهاد مرمت و از آن بهره برداری کند و در آینده سرمایه گذار با تمام شدن مهلت قرار داد ، اثر را به میراث فرهنگی واگذار یا مجدد قرارداد را تمدید می کند.

چهرازی تاکید کرد: میراث فرهنگی آثار را به جهت احیا ، حفظ و حراست به بهره برداران می سپارد و هدف حفظ بنای تاریخی است.

وی یادآور شد: این شهرستان علاوه بر کاروانسراهای گز و شیخعلی خان، قنات وزوان و مزدآباد را هم در فهرست آثار جهانی دارد و در مجموع دارای چهار اثر ثبت جهانی است.

شهرستان شاهین‌شهر و میمه با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان است. این شهرستان حدود ۵۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده،
چهار اثر ثبت جهانی ( ۲ قنات وزوان و مزدآباد و ۲ کاروانسرای «گز» و «شیخعلی خان») و ۱۱ اثر میراث ناملموس مانند گویش وزوان و دانش کاشت، داشت و برداشت خربزه گرگاب دارد.ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما