plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۳۳۸۳۶

۹۰ درصد آتش سوزی در جنگل های مریوان مهار شد

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ۹۰ درصد آتش سوزی در جنگل های مریوان با تلاش مردم محلی، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، مدیریت بحران استان کردستان و با کمک امداد هوایی مهار شده است.
۹۰ درصد آتش سوزی در جنگل های مریوان مهار شد
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز، عباسعلی نوبخت امروز شنبه در حاشیه بازدید از عملیات اطفای حریق در جنگل های شهرستان مریوان به خبرنگار ما گفت: ۸۵ درصد از این آتش سوزی ها سطحی بوده و آسیب جدی به درختان زنده وارد نشده است.

وی از تلاش و همکاری بی وقفه مردم منطقه برای مهار آتش سوزی در جنگل های مریوان قدردانی کرد و اظهار داشت: مردم محلی بخش قابل توجهی از آتش سوزی ها را اطفا کردند.

نوبخت به اعزام دو فروند بالگرد با در خواست مدیریت بحران کشور به مناطق آتش سوزی اشاره و تصریح کرد: برای اطفای حریق، سه بالگرد برای عملیات هوایی به ویژه در مناطق صعب العبور درخواست شده است.

وی با بیان این که آتش سوزی در مناطق صفر مرزی رخ داده است، عامل انسانی را موجب بروز این آتش سوزی عنوان کرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: آتش سوزی های سطحی، پوشش گیاهی کف جنگل و لاشبرگ ها را از بین می برد و با ادامه این روند، درختان دچار ضعف بیولوژی می شوند و آسیب پذیری شان نسبت به آفات و بیماری ها افزایش می یابد.

وی از مردم خواست در حفظ جنگل ها و مراتع بکوشند و به ویژه با گرم شدن هوا از برافروختن آتش و انداختن بطری های آب و نوشیدینی ها در منابع طبیعی بپرهیزند.
نوبخت ادامه داد: گردشگران در صورت نیاز به آتش برای پخت و پز، در چاله ای که حفر می کنند اقدام به روشن کردن آتش کرده و پس از اتمام کار از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

وی با اشاره به این که به علت بارندگی ها در فصل بهار، پوشش کف جنگل ها و مراتع از گونه های علفی غنی شده است، افزود: با گرم شدن هوا و خشک شدن علف ها، عرصه ها مستعد آتش سوزی شده اند و ضروری است گردشگران و مردم در مراجعت به طبیعت، یک سری اصول را رعایت و از جمله از انداختن ته سیگار بر روی پوشش های گیاهی خودداری کنند.

نوبخت در همین حال از تنظیم صورت جلسه ای با مشارکت فرمانداری شهرستان مریوان، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، مدیرکل بحران استان، مدیرستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد و اذعان داشت: این صورت جلسه به منظور احیای عرصه های جنگلی آسیب دیده با نهال های تولید شده در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و گونه های پیشنهادی کمیته علمی این طرح تهیه می شود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما