plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۳۳۵۴۷
در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق

بشار اسد: عراق صدای دولت و مردم سوریه در محافل مختلف بود

شیاع السودانی: موضع عراق در قبال آرمان فلسطین ثابت است
نخست‌وزیر عراق در نشست مطبوعاتی مشترک با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دمشق، تاکید کرد که موضع عراق در قبال آرمان فلسطین ثابت است و این کشور اشغالگری اسرائیل را مردود می‌داند. بشار اسد نیز تروریسم را یکی از مهم‌ترین چالش‌های منطقه دانست و گفت: عراق صدای دولت و مردم سوریه در محافل مختلف بود.
بشار اسد: عراق صدای دولت و مردم سوریه در محافل مختلف بود
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، «بشار اسد» رئیس‌ جمهور سوریه و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، بعدازظهر امروز (یکشنبه)، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دمشق حضور یافتند.

رئیس‌جمهور سوریه ابتدا با اشاره به عمق تاریخی روابط دو کشور گفت: «من به نخست‌وزیر عراق خوش آمد می‌گویم. کشور برادر عراق در جریان جنگ با تروریسم در کنار سوریه ایستاد و تمام توجیهات متجاوزان علیه سوریه را رد کرد.»

بشار اسد ادامه داد: «ما سابقه بلند و مشترکی در ایستادگی مردم عراق در کنار ملت سوریه در شرایط سخت داریم. عراق صدای دولت و مردم سوریه در محافل مختلف بود.

این کشور در دوران مصیبتی که در پی زلزله به سوریه وارد شد، در کنار کشور ما ایستاد و کمک‌های بسیاری ارائه کرد.»


وی همچنین اضافه کرد: «ما به ارتش عراق و الحشدالشعبی برای مبارزه با تروریسم درود می‌فرستیم. چالش تروریسم یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در منطقه با آن رو به رو هستیم. من با نخست‌وزیر محمد شیاع السودانی درباره وضعیت کشورهای عربی و چالش‌های منطقه صحبت کردم. اوضاع کشورهای عرابی هم‌اکنون در وضعیت مثبتی قرار دارد. ما روابط اقتصادی و اقدام در جهت توسعه آن‌ را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.»

السودانی: اشغالگری اسرائیل را مردود می‌دانیم

اما در مقابل، نخست‌وزیر عراق گفت: «عراق و سوریه به یکدیگر گره خورده‌اند و از پیوندهای مشترکی برخوردارند. برای مقابله با چالش‌هایی که عراق و سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، باید هماهنگی صورت گیرد. امنیت و ثبات دو کشور دو عاملی هستند که باعث انسجام بیشتر برای مواجهه با دیگر چالش‌هایمان می‌شوند. عراق حامی سوریه است.»

محمد شیاع السودانی ادامه داد: «کلید امنیت و ثبات منطقه، وضعیت اقتصادی خوب است. تروریسم در عراق عقب‌نشینی کرده و شکست خورده است. عراق همواره برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بسیار تلاش کرده است. نیروهای مسلح [ما] با قدرت در مقابل تروریست‌ها ایستادند. ما و سوریه با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم.»

نخست‌وزیر عراق در عین حال بیان کرد: «ملت عراق به پایداری مردم سوریه در مواجهه با شدیدترین حمله تروریستی افتخار می‌کنند. عراق و سوریه با چالش کمبود آب مواجه هستند و برای تضمین حق‌آبه عادلانه باید همکاری کرد. ما بر سر ایجاد سازوکاری برای مبارزه با مواد مخدر به توافق رسیدیم.»

السودانی همچنین اشاره کرد: «عراق به بازگردان شهروندانش از اردوگاه الهول پایبند بوده است. درهای عراق به روی سرمایه‌گذاران باز است. ما از اقداماتی که هدف آن رفع تحریم‌های سوریه است، حمایت می‌کنیم. بار دیگر بر رد اشغالگری اسرائیل و موضع ثابتمان در قبال آرمان فلسطین تاکید می‌کنیم. ما تجاوزات مکرر اسرائیل به خاک سوریه را رد می‌کنیم.»

نخست‌وزیر عراق، امروز بعد از بیش از ۱۲ سال به منظور دیدار با رئیس‌جمهور سوریه در رأس یک هیأت بلندپایه به دمشق رفت.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه، «اثیر سلمان» وزیر بازرگانی و سرلشکر ستاد «قیس رحیمه» معاون فرماندهی عملیات مشترک از جمله همراهان السودانی در این سفر هستند.

سفر السودانی به دمشق در حالی صورت گرفته است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون هیچ نخست‌وزیری از کشور عراق به سوریه سفر نکرده بود. به دنبال لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و حضور بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور در نشست سران اتحادیه عرب، کشورهای عربی یکی پس از دیگری روابط خود را با دمشق به حالت عادی‌ باز می‌گردانند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما