plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۳۳۱۶۵

رئیس واگنر مدعی تصرف فرودگاه و شهر روستوف روسیه شد

جنگ داخلی در روسیه اتفاقی بزرگ که از دیشب خبر اول جهان شد. شورش رئیس گروه واگنر قوی ترین متحد پوتین و درگیری با فرماندهی ارتش روسیه به سرعت منجر به تصرف شهر استراتژیک رستوف شد و مسکو را وارد فاز امنیتی کرد.
رئیس واگنر مدعی تصرف فرودگاه و شهر روستوف روسیه شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، درحالی که ارتش روسیه نزدیک ۱۸ ماه است در تله خود ساخته جنگ با اوکراین گیر کرده، حالا شکاف میان ژنرال شویکو فرمانده ستاد ارتش با نیروهای شورشی واگنر، روسیه را وارد یک جنگ عجیب داخلی کرده است.

شب گذشته بود که یوگنی پریگوژین، رئیس‌ واگنر گفت حمله موشکی به مواضع این گروه در مناطق جنگی با اوکراین قربانیان زیادی در پی داشته است. او که البته بر سر استخدام نیروهایش به ارتش روسیه و بدعهدی طرف روسی خشمگین بود و پیش از این هم مدعی بود در جنگ خرسون نیروهای دولتی تنهای شان گذاشته اند ، بیش از ۲۵ هزار نیروی آموزش دیده اش را از جنگ با اوکراین برای بازداشت و اعدام انقلابی فرمانده ستاد ارتش روسیه بسیج کرد.

وزارت دفاع روسیه اما بلافاصله اتهامات پریگوژین را رد و تاکید کرد: «این ادعاها یک تنش‌زایی رسانه‌ای است.» اگرچه نیروهای واگنر از زمان شروع تنش موضعی علیه پوتین نگرفتند اما فرمانده واگنر با صدور بیانیه از مردم خواست به خیابان ها بیایند که این خود به نوعی یک اعلام رسمی برای کودتای سراسری در روسیه محسوب می شد.

کاخ کرملین اما در واکنش به این رفتار گروه واگنر از ارتش حمایت کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند.»

از طرفی دیگر وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود ضمن رد این اتهامات تاکید کرد که نیروهای ارتش روسیه در حال انجام مأموریت‌های رزمی خود در خطوط تماس با نیروهای مسلح اوکراین هستند.»

با آغاز پیشروی گروه واگنر به سمت ستاد فرماندهی ارتش روسیه در روستوف ، پریگوژین فرمانده گروه واگنر خطاب به مردم روسیه گفت:«همه میهن‌پرستان روسیه به خیابان‌ها بروند و آنجا سلاح‌ها را خواهند یافت.»

با شروع پیشروی نیروهای گروه واگنر به شهر روستوف، مسکو وارد فاز امنیتی شد.

خیابان های منتهی به کرملین مسدود شدند. نفربرها و تانک های نظامی در خیابان ها مستقر شدند و منابع خبری روس گزارش دادند «طرح قلعه» در مسکو اجرا شده است.

طرحی که به مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی، مستلزم تجمع اضطراری نیروهای پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی اطلاق می‌شود.

در ساعات پایانی شب و تا طلوع خورشید روز شنبه ، نیروهای واگنر توانستند مناطقی استراتژیک در شهر روستوف را محاصره کنند و به نخستین هدف نظامی خود برسند.

حالا روستوف محل رویارویی نیروهای ارتش و مزدوران واگنر در روسیه است. نیروهایی که سابقه جنگ در اوکراین، سوریه، عراق و جنگ های نیابتی مهمی را دارند و در یک سال اخیر مهمترین واحد رزمی پیش رونده پوتین در اوکراین بوده اند. نیرویی نظامی خصوصی که خشونت بالای شان شهره است. آنها حالا اما با شورش علیه پوتین و فرماندهی ارتش روسیه،  وارد تخاصم با کارفرمای شان پوتین شده اند.

صبح امروز شنبه شبکه الجزیره با نمایش ویدویی حضور یوگنی پریگوژین فرمانده نیروهای گروه واگنر در مرکز شهر روستوف و تصرف پایگاههای نظامی و فرودگاه روستوف خبر داد.خبر آنلاین

انتهای پیام/*
 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما