plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۲۹۷۳
در نشست بررسی کتاب دیپلماسی فوتبال

محمد سلطانی فر: دیگر نمی توان «ورزش» را از فرهنگ و سایر حوزه های جامعه جدا دانست

آصفی: فوتبال می تواند به بین المللی سازی کمک کند
استاد علوم ارتباطات و معاون مطبوعاتی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین اهداف، رویکردها، کارکردها و تئوری های دیپلماسی عمومی و دیپلماسی ورزشی؛ «افکار عمومی»، «تصویر»، «تسخیر ذهن‌ها و قلب‌ها» را مهم ترین مفاهیم این حوزه دانست و به نمونه‌های اخیر و تاریخی دیپلماسی فوتبال پرداخت و تصریح کرد: امروز دیگر نمی توان ورزش را از فرهنگ و سایر حوزه های جامعه جدا دانست.
محمد سلطانی فر: دیگر نمی توان «ورزش» را از فرهنگ و سایر حوزه های جامعه جدا دانست
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، نشست بررسی کتاب دیپلماسی فوتبال ترجمه احسان محمدی با مقدمه احمد نقیب زاده با تلاش آکادمی دیپلماسی و با همکاری خانه اندیشه ورزان، با حضور حمید رضا آصفی، معاون و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و مشاور سابق بین الملل فدراسیون فوتبال، احسان محمدی، مشاور بین الملل دانشگاه تهران، رئیس آکادمی دیپلماسی و مترجم کتاب، محمد سلطانی فر، استاد علوم ارتباطات اجتماعی و میثم زمان آبادی، مدرس و پژوهشگر دکتری روانشناسی رسانه دانشگاه فیلدینگ آمریکا، غلام حسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی رئیس فدراسیون فوتبال، جواد مرادخانی، کاردار اسبق سفارت ایران در یوگسلاوی، بردیا عطاران، رئیس اندیشکده جریان و جمعی از پژوهشگران و دانشجویان علوم سیاسی، روابط بین الملل، دیپلماسی، مدیریت ورزش و … در محل سالن کنفرانس خانه برگزار شد.



در این نشست سه ساعتی، ابتدا حمیدرضا آصفی، معاون و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، در سخنانی ضمن تبریک به احسان محمدی مترجم کتاب، آن را ابتکاری مهم، ارزشمند و به موقع توصیف کرد و افزود این گونه آثار را باید ارج نهاد. وی این مهم را یادآور فرمایشی از حضرت علی دانست که "العلم سلطان … علم اقتدار و قدرت است …".


*آصفی: فوتبال می تواند به بین المللی سازی کمک کند

آصفی در ادامه افزود: در دیپلماسی ورزشی چون دانش زیاری نداریم، یا از آن می گذریم یا علیه آن جبهه می گیریم. فوتبال عین زندگی است. در فوتبال در زمین خاصی بازی می کنیم در زندگی هم در جغرافیای خاصی. در فوتبال زمان داریم در زندگی هم عمر محدود. در فوتبال داور داریم در زندگی هم داور یعنی خدا. در فوتبال و زندگی اگر لحظات را از دست بدهیم، تکرار نمی شوند".

سخنگوی اسبق وزارت خارجه، با اشاره به سیر تحول در دیپلماسی و دیپلماسی عمومی، به مباحثی از کتاب از جمله چگونگی استفاده دولت ها از فوتبال در یک قرن اخیر، تحولات دوره فرانکو، ایتالیا و فاشیسم، فرانسه، نقش ورزشکاران به عنوان سفرای کشورها، آموزش ایالات متحده به ورزشکاران به عنوان مبلغان و … اشاره کرد.



سفیر اسبق ایران در پاریس گفت: باید بپذیریم که ورزش می تواند الگوسازی کند، ورزشکار می تواند معرف فرهنگ باشد، فوتبال مروج سبک زندگی است. مثلا به نمونه محمد صلاح و سبک زنگی او توجه کنید. وی افزود: گاهی هم البته می تواند برعکس و غیر سازنده باشد. در کل فوتبال می تواند به بین المللی سازی کمک کند. وی با اشاره به تعبیر جوزف نای "توانمندسازی محیط" تاکید کرد که فوتبال می تواند چنین کند.

مشاور اسبق فدراسیون فوتبال در ادامه به صنعت فوتبال، فساد در فوتبال و … اشاره کرد و گفت: ما فرهنگ، تمدن و ظرفیت های انسانی مهمی داریم باید ببینیم برای دیپلماسی عمومی چه جایگاهی قائلیم. دنیا این را فهمیده است. باید ببینیم جایگاه دیپلماسی در فوتبال در نگاه ما چطور است؟ ظاهرا خیلی نمی دانیم.

سفیر اسبق ایران در ادامه ضمن اشاراتی به جام جهانی فرانسه، جام جهانی قطر، نگاه عربستان سعودی گفت: نباید ترسید و دیپلماسی فوتبال را باید بکار گرفت در عصر تحولات پرشتابی که باید با ابزارها و روش های روز کار کرد.
وی در پایان ضمن تبریک به احسان محمدی، همه را به مطالعه کتاب دعوت کرد.


*احسان محمدی: دیپلماسی فوتبال مسئولیت مشترک متمایز همه ما در ارتباط با منافع ملی است

در ادامه احسان محمدی، مدرس دانشگاه و مترجم کتاب، منافع ملی، علایق مطالعاتی دانشگاهی و برجستگی کتاب را دلایل و انگیزه های اصلی ترجمه کتاب معرفی کرد و گفت:
اگر سیاست خود پیام است دیپلماسی شیوه انتقال آن پیام است. پس دیپلماسی از سیاست متمایز است. اگر دیپلماسی را فن اداره سیاست خارجی برای تامین منافع ملی بدانیم، دیپلماسی فوتبال یعنی فن اداره و تامین منافع ملی از رهگذر فوتبال.



مشاور بین الملل دانشگاه تهران در ادامه گفت: دیپلماسی فوتبال مسئولیت مشترک متمایز همه ما در ارتباط با منافع ملی است. دیپلماسی، تعارفی نیست، دنبال کردنی است. همان طور که فوتبال ابرپدیده اجتماعی ابر تصویرساز است، دیپلماسی فوتبال هم یگانه است. هم فوتبال و هم دیپلماسی اش ممتاز و استثنایی اند. دیپلماسی فوتبال هم پوشانی هایی با دیپلماسی ورزش دارد اما زیر مجموعه آن نیست بلکه از کل آن هم مهم تر است.

رئیس آکادمی دیپلماسی در ادامه افزود: کتاب دیپلماسی فوتبال، دعوتی است از همه برای درک فوتبال در چارچوب منافع ملی. مایلم، به عنوان یک ایرانی، برای تقویت ادبیات حوزه بحث، دو اصطلاح ابتکاری "فوتلماسی" و "فوتلمات" را برای اولین بار مطرح کنم.

"فوتلماسی" به معنای "فن اداره و تامین منافع ملی از رهگذر فوتبال" و "فوتلمات" یعنی "شخص اهتمام ورز به فرهنگ، هویت و تصویر و منافع ملی از طریق فوتبال چه بازیکن، مربی، مدیر و هوادار فوتبالی، چه شهروند، دیپلمات یا سیاستمدار".

مدرس دیپلماسی در پایان افزود: دیپلماسی عمومی و فوتلماسی، سازماندهی ندارد بلکه فهم، درک، سامان دهی و تدبیر دارد. توفیق در دیپلماسی عمومی و فوتلماسی، به میزان گفت و گوهای ما برای اجماع بر سر منافع ملی مان در این حوزه، بستگی دارد.


*سلطانی فر: دیگر نمی توان ورزش را از فرهنگ و سایر حوزه های جامعه جدا دانست

در ادامه محمد سلطانی فر، ضمن بیان تعریف، اهداف، رویکردها، کارکردها و تئوری های دیپلماسی عمومی و دیپلماسی ورزشی در کل، به چالش های و فرصت های این حوزه پرداخت.



استاد علوم ارتباطات دانشگاه، افکار عمومی، تصویر، تسخیر ذهن ها و قلب ها را مهم ترین مفاهیم این حوزه دانست و به نمونه های اخیر و تاریخی دیپلماسی فوتبال پرداخت گفت: امروز دیگر نمی توان ورزش را از فرهنگ و سایر حوزه های جامعه جدا دانست".

*زمان آبادی: «هدر دیکتر»؛ نویسنده کتاب، یک المپیک شناس است. یک تاریخ شناس ورزش است.

میثم زمان آبادی، مدرس و پژوهشگر روانشناسی در سخنانی گفت: به دوست عزیزم دکتر احسان محمدی تبریک می گویم موفقیتشان را. کتاب دیپلماسی فوتبال، کتاب مهمی است و بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد. در صفحه مجازی ام برخوردهای جالبی در این ارتباط گرفته ام از سوی فعالان این حوزه.

این مدرس رسانه افزود: باورم این است که کتاب باید بیش تر هم مورد توجه قرار گیرد. اول به خاطر نویسنده کتاب؛ هدر دیکتر یک المپیک شناس است. یک تاریخ شناس ورزش است. آلمان غربی-شرقی که در ورزش و سیاست بسیار بااهمیت است را به خوبی می شناسد. مترجم هم صلاحیت های متعددی دارد. احسان محمدی هم دیپلمات است هم دیپلمات زاده هم فوتبال-دوست و هم فوتبالیست یعنی همه این صلاحیت ها در کنار هم کمک کرده که یک درک درستی از مفهوم نویسنده و نویسندگان وجود داشته باشد. از خواندن کتاب لذت برده ام.



انتهای پیام/*
۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما