plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
کد مطلب : ۳۱۷۶۰
در نشست «جایگاه کار و کارگر در اندیشه امام خمینی(س)»

علیرضا محجوب: فاصله زیادی بین درآمد و هزینه‌ها پیدا کرده‌ایم

کسی هست که پی تورم به تن او نخورده باشد؟!
دبیرکل خانۀ کارگر گفت: ما الآن فاصله زیادی بین درآمد و هزینه‌ها پیدا کرده‌ایم. یعنی هزینه‌ها به سرعت بالا می‌روند و همین مزدی که الآن اعلام کرده‌اند و ما هم به آن معترضیم و برای ابطال رأی شورای عالی کار به دیوان عدالت هم نامه نوشته‌ایم و وکیل هم گرفته‌ایم که این کار را دنبال کند، شش ماه با نمایندگان بحث کردیم. حتی کسانی که در تصمیم بودند را نتوانستند راضی کنند.
علیرضا محجوب: فاصله زیادی بین درآمد و هزینه‌ها پیدا کرده‌ایم
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز و به نقل از جماران، در آستانه روز جهانی کارگر نشست علمی «جایگاه کار و کارگر در اندیشه امام خمینی(س)» توسط پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

علیرضا محجوب در این نشست با بیان اینکه جملات سال 58 امام در مورد کارگر را هر موقع گوش کنیم تازه است، گفت: تلاش می‌کنیم نام «کارگر» و نام «کار» بلند بماند؛ بلند بودن نام کارگر به بلند بودن نام کار است. امام در آن صحبت بهترین تجلیل را از کار کرده‌اند و گفته‌اند «کار مثلِ جلوه حق تعالی‌ می‌ماند»(صحیفه امام، جلد 7، صفحه 172) و به این اعتبار هم بود که گفتند «حق تعالی‌ مبدا کارگری است و کارگر است».(همان، صفحه 171) به اعتبار اینکه «کار» جلوه بیرونی از ذات او است، این تعریف را کرده‌اند.

دبیرکل خانه کارگر با تأکید بر اینکه امروز مفهوم «کار» در جامعه ما تا حد زیادی غریب است و به این اعتبار مفهوم کارگر محل بی اعتنایی بعضی افراد واقع می‌شود، افزود: کار با این تعریف که اساس یک جامعه کار است، آن هم کار فعال و معنادار، متأسفانه کمتر با عوائد مالی قابل دفاع اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به منشأ تعیین اول ماه می به عنوان روز جهانی کارگر، یادآور شد: ما سال 58 ستاد برگزاری هفته کارگر بودیم اما شک کردند که روز کارگر را اول ماه می و یا یک روز دیگر بگیریم و گفتند برویم از امام سؤال کنیم؛ از امام سؤال کردند و ایشان گفتند همان روزی که همه دنیا جشن می‌گیرند شما هم بگیرید و فرقی نمی‌کند؛ در پیامشان همین هست که تعیین یک روز برای تکریم کارگر است والّا هر روز روز کارگر است. این برای پاسخ به کسانی بود که مثلا می‌گفتند چرا روز 13 رجب و یا روزهای دیگر نگیریم.

محجوب اظهار داشت: از سال 1299 که اولین روز کارگر در ایران جشن گرفته شده همه ساله تا امروز این مراسم برگزار شده و این مراسم در دنیا عموما جنبه اعتراضی و اعاده حق دارد. وزیر کار من باشم یا دیگری باشد باید بداند که این مراسم جنبه اعتراضی دارد. اگر جنبه انتقادی را در نظر نگیریم و بگوییم ما می‌خواهیم حرف‌های غیر انتقادی بزنیم، خلاف روال است. شما می‌توانید تصاویر همه دنیا را ببینید و متوجه شوید حرف‌هایی که ما می‌گوییم درست یا غلط است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما الآن فاصله زیادی بین درآمد و هزینه‌ها پیدا کرده‌ایم. یعنی هزینه‌ها به سرعت بالا می‌روند و همین مزدی که الآن اعلام کرده‌اند و ما هم به آن معترضیم و برای ابطال رأی شورای عالی کار به دیوان عدالت هم نامه نوشته‌ایم و وکیل هم گرفته‌ایم که این کار را دنبال کند، شش ماه با نمایندگان بحث کردیم. حتی کسانی که در تصمیم بودند را نتوانستند راضی کنند و ما که خواستیم شکایت بدهیم، دو نفر از اعضای شورای عالی کار که صورتجلسه را امضا کرده‌اند پای شکایتی را امضا کردند و فرستادیم؛ من گفتم این را جدا تحویل وکیل بدهید که آقایانی که شما می‌گویید رأی داده‌اند هم از این تصمیم‌گیری ناراضی هستند.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه کسی هست که پی تورم به تن او نخورده باشد و نداند که تورم به چه معنا است؟! گفت: تورم به معنای ورم‌کردگی پول و فاصله گرفتن تقاضا از عرضه است. امروز نظام سرمایه‌داری از تعادل حرف می‌زند و می‌گوید اصل ما بر این است که عرضه و تقاضا را متعادل کنیم. یعنی وقتی قیمت‌ها سر جایشان می‌ایستند که این تعادل پیدا شود. این چون به عوامل آزاد زیادی بستگی دارد، آسان نیست و خیلی سخت اتفاق می‌افتد. برای جبران این فاصله، معمولا مزدها شناور هستند و حفظ نقطه تعادل با دولت‌ها است.

وی با تأکید به اینکه سفره رو به فنا است، تصریح کرد: در سال جاری با این وعده که تورم را کنترل می‌کنیم دستمزدها را معادل 50 درصد تورم رسمی بهمن ماه بانک مرکزی افزودیم. بانک مرکزی تورم سال منتهی به اسفند را 47 درصد و تورم نقطه به نقطه را 67 درصد اعلام کرد، ما گفته ایم مزد حداقل بگیرها 27 و بقیه 21 درصد افزوده شود. بر اساس بند دو ماده 41 قانون کار ما با علمی‌ترین فرمول محاسبه کرده‌ایم و سبد هزینه 15 میلیون و 800 هزار تومان است و هرکس تردید کند او را به محافل علمی می‌سپاریم.

محجوب افزود: مهمترین تهدید ما درآمد نیروی کار است. امروز نیروی کار در موضوع عدالت اقتصادی در بدترین وضع قرار گرفته است. امیدواریم مفهوم عدالت را بشناسیم و بدانیم در مزد که اساس تعیین مناسبات زندگی مزدبگیر اعم از کارگر و کارمند و شاغل و بازنشسته است، اگر کسی نتوانست خط تعادل را حفظ کند نباید به هیچ چیزی دست بزند. به خصوص افزایش نرخ پول‌های خارجی که نتیجه‌اش کاهش ارزش پول ملی است. چون اگر توجه کنید، 15 سال پیش میلیون شما از میلیارد الآن ارزش بیشتری داشت؛ یعنی سه تا صفر بر فنا رفته است.

دبیرکل خانه کارگر یادآور شد: امام روی «عدالت» متکی بودند. با اینکه امام دارای اندیشه‌های اقتصادی نبودند و علم اقتصاد نداشتند، اما به دقت در این مسائل حساس بودند و هرگز بانک مرکزی اجازه پیدا نکرد که یک ریال هم روی قیمت ارز بگذارد. امروز در این چرخه افتاده‌ایم که گاهی دو ماه یک مرتبه 100 درصد رشد دارد. کوشش ما در این جهت است و باید کوشش همه در این جهت باشد که مبانی اصلی زندگی را بشناسیم و بشناسانیم. در جایی که به نیروی کار و محیط و زندگی او ارتباط پیدا می کند، مبانی اصلی زندگی «مزد» است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما