plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۲۴۰۴۷

محجوب: چرا جراحی اقتصادی از سفره فقرا شروع شد؟

صادقی: چرا دولت رویکردِ کاهش نرخ تورم را از خود شروع نمی‌کند
علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه مسیر امام و انقلاب مسیر مستضعفین و کوخ‌نشینان بود، گفت: چرا قرار است این جراحی از سفره فقرا آغاز شود. ما امیدواریم دولت در سیاستهایش بیش از این به فقرا و مستضعفین توجه کند.
محجوب: چرا جراحی اقتصادی از سفره فقرا شروع شد؟
به گزارش ایصال نیوز، جلسه مجازیِ دبیران اجرایی خانه کارگر صبح دیروز (چهارشنبه/ ۱۱ خرداد) به ریاست علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر ایران و با حضور حسن صادقی (معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) برگزار شد.
علیرضا محجوب در این جلسه ضمن تسلیت سالروز رحلت امام خمینی (ره) گفت: امیدوارم همه‌ی ما راه انقلاب و امام را پیش بگیریم. همه‌ی ما انقلابی هستیم؛ کشاورزان و کارگران انقلابی هستند که اگر اینگونه نبود این انقلاب تا امروز به قوت خود پابرجا نبود.

وی گفت: مسیر امام و انقلاب مسیر مستضعفین و کوخ‌نشینان بود که این مسیر باید دنبال شود. چگونه افرادی که دم از انقلاب می‌زنند از جراحیِ اقتصادی سخن می‌گویند؟ چرا قرار است این جراحی از سفره فقرا آغاز شود. ما امیدواریم دولت در سیاستهایش بیش از این به فقرا و مستضعفین توجه کند.

دبیرکل خانه کارگر گفت: متاسفانه افزایش حقوق بازنشستگان هنوز ابلاغ نشده و از طرفی حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده که این خلاف قانون است و ما امیدواریم هر چه زودتر این مشکل حل شود.

محجوب گفت: روز گذشته با رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس صحبت کردم و ایشان نیز معتقد بودند حقوق کارگران دولت نیز باید طبق مصوبه‌ی شورایعالی کار افزایش پیدا کند. برای حل این مشکل رایزنی‌هایی در حال انجام است.

*با این سیاست تورمی ظرف یک شبانه روز، فقرا فقیرتر و اغنیا ثروتمندتر شدند

در ادامه این جلسه، حسن صادقی گفت: رشد مداوم اقتصادی، ثبات قیمتها، ایجاد اشتغال، توزیع عادلانه منابع و درآمدها از اهداف کلان هر اقتصادی محسوب می‌شود. از طرفی تورم جزو پدیده‌های مضر اقتصاد است که بر سایر متغیرهای کلان اثرگذار است.

تورم از یکسو تحت تاثیر سیاستهای کلان اقتصادی است و از طرف دیگر بر سیاستهای کلان و سیاستهای خرد اثر می‌گذارد.

وی گفت: از آثار مخرب تورم می‌توان به توزیع مجدد درآمد به نفع صاحبان سرمایه و زیان اقشار مزدبگیر اشاره کرد. افزایش نااطمینانی، بی‌ثباتی در اقتصاد کلان، کوتاه شدن افق تصمیم‌گیری از آثار دیگر تورم است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن تاکید بر نقش سیاستهای دولت در افزایش نرخ تورم گفت: دولت از یک طرف پُز خصوصی‌سازی و اقتصاد لیبرالی به خود می‎‌گیرد و از طرفی دیگر دستش خالیست و سیاستهایی را پی می‌گیرد که به طور مستقیم زندگی اقشار ضعیف جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

صادقی تصریح کرد: به طور قطع نرخ تورم امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما آماری که دولت از این نرخ ارائه می‌دهد با واقعیتهای زندگی فاصله دارد.

وی به درآمدهای دولت، نقش کسری بودجه و مدل بودجه‌ریزیِ دولت در افزایش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ بخش قابل توجهی از فروش نفت را به نهادهای دولتی واگذار کردند که این نوع بودجه‌ریزی، یکپارچگیِ دولت را دچار مشکل می‌کند.

صادقی گفت: واگذاریِ فروش نفت، هزینه‌ی داد و ستد را بالا می‌برد و این باعث کاهش سرمایه‌گذاری می‌شود. در این صورت به جای عمران و آبادی به سمت اقتصاد رانتی می‌رویم. این قبیل سیاست‌ها سبب می‌شود که حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یعنی اگر نفت را به فروش برسانیم و ارز در همین قیمت باقی بماند، باز هم میزان سرمایه‌گذاری بالا نخواهد رفت.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به لزوم خروج برخی از نهادها از اقتصاد اشاره کرد و گفت: اگر برخی از این نهادها از اقتصاد خارج نشوند سرمایه‌گذاری ایجاد نخواهد شد، در نتیجه تولید افزایش نمی‌یابد و در این صورت نرخ تورم روز به روز بالاتر می‌رود.

صادقی گفت: براساس علم اقتصاد و اتفاقا اقتصاد نولیبرالی، اگر کشوری دو سال متوالیِ تورم داشته باشد آن کشور به سمتِ فقر می‌رود.

وی گفت: من معتقدم حتی اگر مسائل بین‌المللی اقتصاد ما حل و تحریم‌ها حذف شود باز هم با این سیاست اقتصادی نتایج قابل قبولی نخواهیم داشت. البته شاید درآمد حاصل شود اما موجب سرمایه‌گذاری و اشتغال نمی‌شود. صادقی گفت: در حال حاضر تمرکز بر فعالیتهای دلالی و سفته‌بازی است و فعالیتهای تولیدی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: عامل دیگری که باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. حتی اگر یارانه ده برابرِ چیزی باشد که الان تعیین شده باز هم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جز افزایش تورم چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت. شما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به بهانه دو نرخی بودن حذف و ارز ترجیهی به مبلغ ۲۱۵۰۰ تومان را به بازار عرضه نموده‌اید. در حالیکه هم اکنون شاهد بازار آزاد ارز به مبلغ ۳۱۷۰۰ تومان هستیم. شما نام این روند را چه می‌گذارید؟

وی تاکید کرد: تورمی که براثر حذف این ارز ایجاد شده اثر خود را بیشتر بر زندگی اقشار ضعیف جامعه و مزدبگیران گذاشته است. صادقی گفت: اگر قرار بود یارانه فقر مطلق را از بین ببرد و یا زندگیِ اقشار ضعیف جامعه را بهتر کند و اشتغال را افزایش دهد، از همان اولین دوره‌ی پرداختِ یارانه این اتفاق می‌افتاد. ما منتقد صریح این سیاستِ یارانه‌پردازی هستیم.

وی افزود: در برنامه‌های این دولت اقدامات موثر برای رفع یا کاهش این مشکلات دیده نمی‌شود. در حالی که دنیا به سمت برقی شدن خودروها می‌روند، دولت ایران به دنبال توزیع بنزین و یارانه آن بین مردم است که این عامل افزایش فساد می‌شود و باعث دامن زدن به اقتصاد دلالی و سفته بازی خواهد شد و هیچ یک از این برنامه‌ها و اقدامات دولت به بهبود وضع مردم کمکی نمی‌کنند!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به استقراض مستمر دولت از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این استدلال که می‌گوید حقوق بازنشستگان باعث تورم می‌شود غلط است بلکه استقراض مستمر دولت از بانک مرکزی تورم می‌آفریند. دولت برای اداره‌ی خانواده‌ی بزرگ خود استقراض می‌کند و بار آن را به دوش ما می‌اندازد.

صادقی گفت: چرا دولت رویکردِ کاهش نرخ تورم را از خود شروع نمی‌کند و بار آن را به دوش اقشار ضعیف می‌اندازد؟ با این سیاست ظرف یک شبانه روز، فقرا فقیرتر و اغنیا ثروتمندتر شدند. دولت می‌گوید ۴ قلم کالا را افزایش قیمت داده اما واقعیت این است که قیمت ۴۰۰ قلم جنس را افزایش داده است.

وی تاکید کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تورم‌زا نیست. نرخ تورم در ۵۰ سال گذشته به صورت میانگین ۲۰ درصد بوده و میانگینِ رشد نقدینگی در طول ۵ دهه گذشته ۲۵ درصد ارزیابی شده است. میانگین رشد نقدینگی در ده سال گذشته نیز ۲۷درصد است. که علت این مسئله، رابطه بین دخل و خرج دولتی، سیستم دولتی و بانک مرکزی و خود ناترازی و عملکرد نظام بانکی است.

صادقی افزود: در این شرایط بد اقتصادی هنوز افزایش حقوق بازنشستگان تصویب نشده است. من باور دارم که اگر آقای محجوب در مجلس بودند این اتفاق‌ها نمی‌افتاد و باز تأکید می‌کنم که جامعه بازنشسته کشور بیش از این چشم انتظار افزایش حقوقشان نگذارید.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما