plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۳۱۷۰۵
با هدف اصلاح رقم و تولید محصول با کیفیت

عملیات پیوند سرشاخه درختان گردو در باغات شهرستان نجف آباد انجام شد

استقبال باغداران از این عملیات در طول سه سال گذشته
عملیات پیوند سرشاخه درختان گردو با هدف اصلاح رقم و تولید محصول با کیفیت در سطح باغات شهرستان نجف آباد انجام شد.
عملیات پیوند سرشاخه درختان گردو در باغات شهرستان نجف آباد انجام شد
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، در این راستا و به همت جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد، در طول سه سال گذشته بسیاری از درختان گردوی باغات این شهرستان در قالب عملیات پیوند سرشاخه کاری، باز احیا و کیفی سازی شده اند. 

پیوند سرشاخه کاری گردو یا عمل تغییر تاج درختان مسن به فعالیتی گفته می شود که با پیوند، نوع رقم تاج درخت را تغییر داده و با این کار کیفیت و میزان عملکرد درخت را افزایش می‌دهند. در این کار پس از پیوند درخت، باید تا یک سال از درخت مراقبت کرد. انواع مختلفی از پیوند را می شود در سارشاخه کاری گردو استفاده کرد.

در تازه ترین فاز این عملیات، چهارشنبه 30/1/1402، دور دیگری از پیوند سرشاخه درختان گردو با هدف اصلاح رقم و تولید محصول با کیفیت در سطح باغات شهرستان نجف آباد انجام شد.

مهندس لطفی مسئول واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد در تشریح این عملیات کیفی سازی درختان گردو، گفت: در چارچوب این فعالیت، درختان قدیمی،کم بازده و آفت زده با کمترین هزینه و صرفه جویی در زمان، احیا شده و با انتخاب رقم مناسب منطقه، پیوند شده و به بار می نشینند. این عملیات طی سه سال گذشته در شهرستان صورت گرفته و با استقبال باغداران مواجه شده است.

جوان‌سازی درختان گردو در همدان ۴ ساله شد| تداوم اجرای موفق طرح سرشاخه‌کاری  - بازار

این طرح، علاوه بر نجف آباد، در بسیاری از مناطق کشور در حال اجرا است. همانطور که اشاره شد، عملیات سرشاخه کاری، پيوندی اسـت کـه در زمـين اصـلی و روی درختان چند سالۀ موجود از قبل به عنوان پايه، با هدف تعـويض رقم قبلی با يـک رقـم مطلـوب جديـد و يـا اهـداف خـاص دیگر صورت می‌گيرد.

اين روش از ديرباز تا بـه حـال در بسـياري از درختان ميوه همانند سيب،پکان، انگور، مرکبـات، پسته و درختان هسته‌دار مرسوم بـوده اسـت . بـا توجه به گيرايی پايين گردو و از آنجا که بعيد نيست که سرشاخه کاری گردو با مشکلاتی مواجه شود که سبب افت گيرايی پيوند گردد؛ توصیه می شود این عملیات زیر نظر متخصصان حوزه کشاورزی، کشاورزان با تجربه و بویژه به مدد و با راهنمایی جهاد کشاورزی انجام شود. 

برآورد می شود در مجموع حدود 50 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی شهرستان نجف آباد زیر کشت درختان گردو باشد. 

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما