plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۳۱۴۶۵

تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی حتی در شرایط خشکسالی امکان پذیر است

استاد گروه منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن خط قرمز ذخیره سد زاینده‌رود برای تامین آب آشامیدنی (۲۰۰ میلیون متر مکعب)، می‌توان بخشی از حقابه تالاب گاوخونی را حتی در شرایط خشکسالی نیز تخصیص داد.
تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی حتی در شرایط خشکسالی امکان پذیر است
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، سعید سلطانی کوپایی، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، حتی در خشکترین شرایط بشرط تامین آب آشامیدنی می‌توان ۳۰ تا ۴۰ درصد حقابه محیط زیستی تالاب گاوخونی را تخصیص داد.

وی اظهار داشت: حالت‌های مختلفی برای تخصیص و تامین حقابه این تالاب با توجه به میزان ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود و شرایط خشکسالی و ترسالی وجود دارد که در مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان، سناریوهای آن پیشنهاد شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به جدول‌های تهیه شده در این زمینه در سال‌های اخیر اضافه کرد: در این جدول‌ها سناریوهای مختلفی با توجه به آورد آبی حوضه زاینده رود، میزان ذخیره آب پشت سد و شرایط بارندگی، ترسالی و خشکسالی برای تخصیص و تامین حقابه تالاب گاوخونی طراحی شده است بطوریکه با هر میزان آورده آبی می‌توان مقدار تخصیص حقابه تالاب گاوخونی را مشخص کرد.

حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان، هر سال ۱۷۶ میلیون متر مکعب است

سلطانی با بیان‌اینکه میزان حقابه تالاب گاوخونی به قانون تبدیل شده است که می‌تواند به تحقق آن کمک کند، تاکید کرد: اگر همه به این باور برسیم که در یک کشتی نشسته‌ایم، حقابه این تالاب هم تامین خواهد شد.

به گفته وی، آمار نشان می‌دهد در سال‌های اخیر حتی در شرایط ترسالی، حقابه تالاب بدلایل مختلف مانند بارگذاری‌ها و مصرف بیش از حد، بطور بایسته تخصیص نیافته و حداقل نیاز آبی آن تامین نشده است و سناریوهای مختلف طراحی شده برای تامین حقابه این تالاب اجرا نمی شود.

وی با اشاره به رهاسازی جریان آب به سمت شرق اصفهان برای کشاورزی خاطرنشان کرد: از ۲ سال پیش، کشاورزان اصفهان کار میرآب را انجام می‌دهند و با همکاری و مشارکت بیشتر آنها می‌توان بخشی از حقابه این تالاب را تامین کرد.

سلطانی همچنین در باره وضعیت ذخیره آبی در سد زاینده رود توضیح داد: پیش از این رابطه یک به یک بین میزان بارش‌ها در بالادست رودخانه زاینده‌رود با میزان ذخیره آبی پشت سد وجود دارد بطوریکه به ازای هر یک میلیمتر بارش، یک میلیون مترمکعب آب در سد داشتیم اما امروزه این رابطه بصورت "یک به هفت دهم" شده و کاهش یافته است.

این متخصص آبخیزداری، یکی از دلایل اصلی این موضوع را ایجاد بندها در بالادست رودخانه زاینده‌رود دانست و افزود: بسیاری از این بندها جزو عملیات آبخیزداری نیست بلکه به اسم آن، انجام می شود.

وی با بیان اینکه ما در سال آبی جاری بارندگی خوبی در بالادست بویژه بصورت برف داشتیم، تصریح کرد: این امید وجود دارد که امسال ذخیره آبی خوبی در پشت سد زاینده‌رود داشته باشیم.

گاوخونی یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسید. این تالاب با وسعت حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد. حداقل نیاز آبی محیط زیستی سالانه گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب محاسبه و تعیین شده است اما بدلیل محقق نشدن این حقابه، گاوخونی خشکیده و کارشناسان نسبت به فعال شدن کانون گرد و غبار آن هشدار داده‌اند.

طبق آخرین آمار و اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت نرمال یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به حدود ۴۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما