plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۱۹۰۲۸

کاظمی: کشت بی رویه غرب اصفهان را به سرنوشت شرق دچار می‌کند

مدیر حفاظت و بهره داری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه همزمان با کنترل برداشت منابع آب باید جلوی توسعه بی‌رویه کشت نیز گرفته شود، گفت: اگر توسعه کشت در منطقه غرب اصفهان کنترل نشود به سرنوشت شرق این خطه دچارمی‌شود.
کاظمی: کشت بی رویه غرب اصفهان را به سرنوشت شرق دچار می‌کند
به گزارش ایصال نیوز، عباس کاظمی روز جمعه در گفت و گویی با اشاره به اینکه حوزه آبریز کشور به دریای خزر ،خلیج فارس، دریای عمان، فلات مرکزی، ارومیه، مرزی شرق و قره‌قوم تقسیم شده است، اظهار داشت: استان اصفهان در مرکز کشور و عمده‌ترین بخش فلات مرکزی این حوزه آبریز را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان پنج ایستگاه منتخب حوضه زاینده رود شامل مقصود بیک، قلعه شاهرخ، چلگرد کم بارش و چلگرد پر آب و برف دارد، افزود: معروف‌ترین ایستگاه حوضه زاینده رود چلگرد است که در سال آبی گذشته ۸۲۴ میلی متر بارش دریافت کرد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش بارش برف و باران داشته است.

مدیر حفاظت و بهره داری شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: به دلیل وضعیت خشکسالی در شرق اصفهان توسعه کشاورزی به سمت غرب استان آمده است و بهترین کار این است که جلوی توسعه کشت گرفته شود زیرا اگر به موقع جلوی آن به موقع گرفته نشود؛ غرب اصفهان هم همانند شرق دچار می‌شود. وی گفت: هم زمان با کنترل برداشت‌ها باید جلوی توسعه دشت و کشاورزی گرفته شود زیرا درآینده این اتفاق خشکسالی در بالادست اصفهان را نیز درگیر می‌کند.

کاظمی همچنین گفت: اصفهان هشت تا سد زاینده رود، حنا، گلپایگان، قره آقاچ،خمیران، باغکل خوانسار، کمانه و آغچه دارد که تمامی سدها به جز سد قره آقاچ خالی و سد زاینده رود نیز در حال حاضر ۱۸ درصد ذخیره آب دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال نرخ کاهش آب ذخیره سد افزایش و به رتبه ۵۰ رسیده است، ادامه داد: میزان حجم تجمیعی ورودی و خروجی به سد، منتهی به تاریخ گزارش در دوره دراز مدت با بیشینه حدود ۲ هزار و ۵۲۳ و کمینه ۵۶۸ در رتبه ۴۸ رسیده است.

مدیر حفاظت و بهره داری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به ۳۵ دشت مورد مطالعه استان اصفهان، گفت: هشت محدوده این منطقه آزاد و ۱۷ منطقه ممنوعه و ۱۰ محدوده ممنوعه بحرانی گزارش شده است. وی گفت: اولین فرونشست منطقه ای در ایران در سال ۴۶ در دشت رفسنجان رخ داد و سپس دشت های مشهد همدان کرمان فارس اراک درگیر و در سال ۱۳۴۵ اولین فرونشست استان اصفهان از دشت‌های مهیارشمالی ، اصفهان، برخوار و شهرضا با بیشترین افت تجمعی گزارش و جزو دشت‌های ممنوعه اعلام شدند.

کاظمی بیان داشت: این زنگ خطر به منزله جلوگیری از افت مستمر سطح آب و فرونشست بود اما این پدیده جدی گرفته نشد و اکنون دشت برخوار ۳۵ متر افت آب زیر زمینی و سالی ۱۷ سانتی متر فرونشست زمین دارد.

وی در پایان اضافه کرد: منطقه انارک، نایین، خو، فرخی، بیاضه، چوپانان، خندق، گاوخونی و بختیاری دشت‌های محدوده آزاد اصفهان هستند که به غیر منطقه بختیاری که در منطقه کارون قرار دارد مابقی در فلات مرکزی واقع شده اند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما