plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۱۹۴۹۷

لزوم تأمین اعتبار برای لایروبی، بهسازی و حفظ قنات‌های خور و بیابانک

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: حفظ شرایط موجود و مرمت قنات‌های این شهرستان با توجه به اهمیت آن در بخش کشاورزی ضروری است و در هر سال به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
لزوم تأمین اعتبار برای لایروبی، بهسازی و حفظ قنات‌های خور و بیابانک
به گزارش ایصال نیوز، سید حکمت موسوی دیروز جمعه در گفتگویی با بیان اینکه از ۱۲۸ رشته قنات خور و بیابانک، ۷۶ رشته فعال است، اظهار داشت: میزان آبدهی قنات های فعال شهرستان حدود ۵۰۰ لیتر در ثانیه است و سالانه بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب آب از قنات های این شهرستان استحصال می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک با تاکید بر اهمیت قنات ها در بخش کشاورزی، اظهار داشت: میزان آبدهی بیشتر قنات ها در این شهرستان بدلیل خشکسالی های چندسال اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

موسوی خاطرنشان کرد: لایروبی، بهسازی و مرمت خرابی‌های قنات‌ها به آبدهی آنها کمک می‌کند و بخشی نیز از طریق لوله گذاری به چرخه تامین باز می‌گردد.

وی گفت: سیلاب نیمه اردیبهشت امسال خسارت‌هایی به برخی قنات‌های این شهرستان وارد کرد بهمین دلیل اقداماتی گسترده‌تری نسبت به سال های گذشته برای مرمت قنات‌های خور و بیابانک نیاز است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک، سیلی که اردیبهشت‌ امسال در این شهرستان رخ داد بیش از ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های کشاورزی خسارت وارد کرد که بخش عمده این خسارت‌ها مربوط به قنات‌ها بوده‌است.

موسوی خاطرنشان کرد: این سیل به قنات های بیاضه ، علی آباد ، هفتومان، دهزیر و هاشم اباد و دو حلقه چاه آبادان و چاهملک خسارت زد.

وی با بیان اینکه چهار رشته قنات آسیب دیده از سیل باز سازی شده است، گفت: سیل اردیبهشت به سه کیلومتر از کوره قنات روستای تاریخی بیاضه خسارت وارد کرد و بازسازی قنات بیاضه با حضور سه گروه کاری همچنان ادامه دارد و تاکنون روند بازسازی این قنات ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

به گفته وی پرآبترین قنات شهرستان، قنات کلاغوی خور است که با آبدهی ۵۸ لیتر درثانیه بخشی از نخلستان خور را مشروب می سازد.

وی با اشاره به طولانی ترین رشته قنات شهرستان افزود: قنات روستای مصر به طول ۱۳ کیلومتر است و با آبدهی ۱۲ لیتر در ثانیه ۳۰ هکتار زمین کشاورزی این روستا را آبیاری می کند.

شهرستان خور و بیابانک با ۱۲ هزار کیلومتر وسعت و ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۴۲۰ کیلومتری شرق اصفهان واقع و با استان‌های کویری یزد، سمنان و خراسان جنوبی هم مرز است و کم آبی و خشکسالی از مشکلات اساسی آن به شمار می آید.

آب مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت این شهرستان از ۵۸ حلقه چاه کشاورزی و ۷۶ رشته قنات و حدود ۴۰ چشمه تأمین و سالانه ۱۳ هزارتن محصول زراعی و باغی گندم، جو، آفتابگردان، چغندر، شلغم، پنبه، یونجه، روناس، زعفران، سیر، خرما، انار، پسته، زیتون، انجیر، بادام، گردو، آلو زرد، توت و زردآلو از اراضی زراعی و باغی در این شهرستان تولید می شود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما