plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۳۰۹۱۹
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خبر داد

۳۲ درصد از ظرفیت سدهای استان اصفهان پُر شد

ذخیره سد زاینده رود به نسبت بلندمدت، 50 درصد کاهش یافت
امینی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد: میزان پُرشدگی سدهای بزرگ این استان ۳۲ درصد است و به عبارتی ۶۸ درصد از مخازن این سدها همچنان خالیست.
۳۲ درصد از ظرفیت سدهای استان اصفهان پُر شد
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، روز یکشنبه به نقل از احسان‌الله امینی افزود: مجموع میزان ذخایر آب سدهای استان ۴۴۱ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت نُرمال یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب، هم‌اینک به ۳۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی اصفهان با بیان این که ذخیره آبی سد زاینده‌ رود نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد، گفت: در مقایسه با بلندمدت(۵۰ سال)، ذخیره آب این سد ۵۰ درصد کاهش یافته است.

امینی به وضعیت سد گلپایگان نیز اشاره و تصریح کرد: این سد در حال حاضر ۳۶.۴۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۴ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۷۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: ذخیره کنونی سد قره‌آقاچ سمیرم ۲۳.۱۸ میلیون مترمکعب و ذخیره سد حنای این شهرستان ۱۸.۵۵ میلیون مترمکعب است که ذخیره سد حنا در مدت مشابه سال گذشته ۹۷ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی اصفهان ادامه داد: سد خمیران در تیران و کرون اکنون ۵.۸۷ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امینی افزود: سد باغکل خوانسار نیز اکنون ۱.۹۱ میلیون مترمکعب ذخیره دارد که در مقایسه با سال قبل ۱۲ درصد افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۹ درصد بیشتر شده است.

وی میزان آب ذخیره شده در سد کمانه را نیز ۴.۱۹ میلیون مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: این مخزن نیز نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت ذخیره آب سدها در اصفهان در حالیست که بارندگی‌ هفته‌های اخیر در این استان در ربع قرن اخیر بی‌سابقه توصیف شده است. به گفته منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در هفته‌های گذشته، سامانه باران‌زای عبوری از هوای این استان متاثر از سامانه‌های مدیترانه‌ای غربی و جنوبی از دریای سرخ، موجب وقوع بارش بی‌سابقه در ۲۵ سال گذشته در اصفهان شده است.

سد زاینده‌رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب بعنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.

این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید، در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.
زاینده‌رود که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است./ایرنا

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما