plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۳۰۵۳۴
در نشست خبری جشنواره ملی، هنری و ادبی سرزمین جوان مطرح شد

ایران در آستانۀ اَبَر بحران جمعیت قرار دارد/ در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالمند خواهد شد

قانونی جوانی جمعیت هنوز به درستی اجرا نشده است
سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور در آستانه سالخوردگی جمعیت است و به سرعت در حال پیر شدن هستیم که از آن با نام «ابر بحران» یاد می‌شود.
ایران در آستانۀ اَبَر بحران جمعیت قرار دارد/ در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالمند خواهد شد
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، صابر جباری روز شنبه در نشست خبری جشنواره ملی، هنری و ادبی سرزمین جوان که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: غیر از مباحث قانونی برای جوانی جمعیت، فرهنگ سازی در فضای عمومی برای افزایش جمعیت در کشور ضروری بوده و برگزاری این جشنواره در راستای نهادینه شن فرهنگ بهداشت عمومی است.

وی اظهار داشت: باید باور کنیم که به سرعت به سمت پیری پیش می رویم نمی توانیم از بحران جمعیت خارج شویم و بر اساس قانون جوانی جمعیت، وزارت بهدشت ۹۰ درصد تکالیف اجرای این قانون را به عهده دارد و در این راستا دستورالعمل ها، بازنگری کتابچه ها تدوین و ابلاغ شده است.

جباری ادامه داد: ۱۰/۷ همت بودجه قانون جوانی جمعیت برای سال ۱۴۰۱ تخصیص یافته بود که هنوز یک ریال آن هم تحقق نیافته و امید است دولت اعتبارات خوبی را برای سال آینده در این حوزه اختصاص دهد تا با انجام برنامه های حمایتی، میزان موالید در کشور افزایش یابد.

به گفته وی، قانونی جوانی جمعیت هنوز به درستی اجرا نشده است و رسانه های دیداری و سازمانها هنوز وظایف خود را به درستی انجام نداده اند، تسهیلات فرزندآوری و ازدواج نیز باید بطور کامل انجام شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی از گزاره ها را در حوزه بهداشت و درمان تغییر دادیم، به عنوان مثال در سیستم بهداشتی اعلام می‌شد بارداری زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر است اما الان این محدودیت سنی وجود ندارد. این گزاره از قدیم‌هم غلط بوده مثلا نظام بهداشتی آمریکا و سایر کشورها می‌گوید زیر ۱۷ سال و بالای ۴۲ سال بارداری پرخطر نیست و فقط به مراقبت بیشتر نیاز دارد و حتی از فرزندان این مادران به عنوان فرزند طلایی یاد می‌کند.

وی تاکید کرد: برای اینکه سقط عمدی جنین آسان شود از آن به عنوان سقط القایی یاد می‌شد که این واژه‌سازی تغییر کرد و گفتیم این سقط عمدی است و حکم قتل نفس دارد و سن جنین هم در این مورد تفاوتی ندارد، تلقی این بود که تا زمانی که روح دمیده نشده، سقط مشکلی ندارد اما در تمام مراحلی که جنین تشکیل می‌شود، سقط حرام است.

جباری تاکید کرد: بیمه شدن هزینه درمان ناباروری نیز از اقدامات خوب در قانون جوانی جمعیت است که می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

خط ۶ سامانه ۱۹۰ برای رسیگی به شکایات قانون جوانی جمعیت

وی تصریح کرد: خط ۶ سامانه ۱۹۰ برای ثبت شکایات قانون جوانی جمعیت اختصاصی یافته تا نظارت های مربوطه را داشته باشیم.

جباری در مورد غربالگری مادران باردار نیز گفت: غربالگری اختلالات کروموزمی باید سامانه محوز باشد و بر اساس تجویز متخصص زنان و زایمان انجام می شود.

عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: جوانی جمعیت یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود چرا که مقام رهبری زنگ خطر کاهش جمعیت را برای همه مردم و مسئولین به صدا درآوردند. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این راستا می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و در این ایام فعالیت‌هایی در قرارگاه جوانی جمعیت داشته است.

وی افزود: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به راه‌اندازی جشنواره ملی هنری ادبی سرزمین جوان من اشاره کرد که همزمان با هفته ملی جمعیت در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

در سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت منفی است

سید محمد طباطبایی؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست گفت: در سال ۹۵ نرخ رشد جمعیت ۱.۲ بود اما در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۵۰ درصدی به ۰.۶ رسیده که بی‌سابقه است، در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالمند خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود رشد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۵ به ۰.۲ برسد و اگر با همین سیر پیش برویم در سال ۱۴۱۵ به ۰.۰۴ خواهیم رسید و در ۱۴۲۰ نیز رشد جمعیت منفی خواهد شد.

وی اظهار داشت: نرخ باروری کلی یعنی تعداد فرزندان زنده‌ای که یک زن در سنین باروری به دنیا می‌آورد از سال ۹۵ که ۲.۱ بوده به ۱.۵ در سال ۹۹ رسیده است که از سطح جانشینی کمتر است که به معنای این است که دچار رشد منفی جمعیت خواهیم شد و در سال ۱۴۲۹ ایران جزو کشورهای سالخورده خواهد شد.

طباطبایی تصریح کرد: اگر در طول ۶ سال پیش رو اقدامات اساسی را انجام ندهیم با چالش جدی جمعیت روبرو می شویم، ۶۰ درصد از قانون جوانی جمعیت که در سال ۱۴۰۰ تصویب در حوزه وزارت بهداشت است و این موضع چند بعدی بوده به همین خاطر قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران روی موضوع فرهنگ سازی جوانی با برگزاری جشنواره ملی، هنری و ادبی سرزمین جوان من کار می کند.

وی ادامه داد: مزیت برگزاری این جشنواره مردمی سازی وارتقای سطح سواد سلامت جامعه از طریق معرفی و تقدیر از آثار برتر است تا تولید و عرضه محتوا در حوزه جمعیت تحقق یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: این جشنواره در محورهای مردمی و دانشجویان، طلاب، متخصصان برگزار می شود و خانواده کامل یا خانواده باشکوه، حس شیرینی مادری، آسیب های تک فرزندی، نیمه گمشده من، زخم ماندگار که به سزارین و عوارض آن می پردازد و من زنده انم از موضوعات این جشنواره است.

به گفته طباطبایی، بخش دانش آموزی این جشنواره نیز موضوعات خانواده کامل، حس داشتن خواهر و برادر و من تک فرزندم است.

وی افزود: تارنمای جشنواره ملی، هنری و ادبی سرزمین جوان راه اندازی شده و مهلت ارسال آثار از امروز تا اردیبهشت سال آینده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما