plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۲۸۸۹۱

کاوشگر «پشتکار» موفق به ضبط صدای گردبادهای مریخی شد

کاوشگر «پشتکار» موفق به ثبت اولین فایل صوتی از گردباد بر روی سیاره مریخ شد. سرعت بادهایی که میکروفن «پشتکار» صدای آن را ضبط کرده است حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت است. با این حال فشار بادهای مریخی با توجه به کمتر بودن فشار هوا در سطح این سیاره از فشار بادهای زمینی با سرعتی مشابه، کمتر است. 
کاوشگر «پشتکار» موفق به ضبط صدای گردبادهای مریخی شد
به گزارش ایصال نیوز، نتیجه بررسی صدای ضبط شده از سطح کره مریخ در نشریه «نیچر کامیونیکیشنز» منتشر شده است. مریخ‌نورد «پشتکار» اولین کاوشگر مجهز به میکروفن است که به این سیاره فرستاده شده است. راجر وینز، استاد علوم اتمسفری و سیاره‌ای بر این باور است که صداها از دیگر ابزارهای موجود به شناخت بشر از مریخ کمک بیشتری می‌کنند.

میکروفن‌ کاوشگر «پشتکار» صدای محیط اطراف را به طور دائم ضبط نمی‌کند. این میکروفن‌ هر چند روز یک بار به مدت سه دقیقه صدای محیط اطراف را ثبت می‌کند. راجر وینز معتقد است اینکه در چنین شرایطی میکروفن «پشتکار» موفق به ضبط صدای گردباد شده است نوعی «خوش شانسی» محسوب می‌شود. 

ضبط صدای گردباد در سطح مریخ که با داده‌های دیگری از جمله میزان فشار هوا و عکسبرداری زمان‌گریز همراه است به دانشمندان کمک می‌کند تا به درک بهتری از شرایط آب و هوا و اتمسفر سیاره مریخ دست یابند. 

راجز وینز در همین باره می‌گوید: «می‌توانیم مشاهده کنیم که فشار هوا کاهش پیدا می‌کند، صدای باد می‌آید، سپس برای لحظاتی سکوت می‌شود زیرا مرکز گردباد در حال عبور است و بعد دوباره صدای باد شنیده می‌شود و فشار هوا افزایش می‌یابد.»

به گفته او همه این اتفاق‌ها در طول تنها چند ثانیه در محل فعالیت «پشتکار» بر روی سیاره مریخ روی می‌دهد. سرعت بادهایی که میکروفن «پشتکار» صدای آن را ضبط کرده است حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت است. با این حال فشار بادهای مریخی با توجه به کمتر بودن فشار هوا در سطح این سیاره از فشار بادهای زمینی با سرعتی مشابه، کمتر است. 

گردبادی که «پشتکار» صدای آن را ثبت کرده است چندان قوی نیست اما به اندازه‌ای قدرت دارد تا گرد و خاک به هوا بفرستد. بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که فضانوردان برای سفر احتمالی به مریخ نباید نگران وزش بادهای شدید باشند. یورو نیوز

انتهای پیام/*


 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما