plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۷۴۲۵

چهاردهمین ماموریت موشک فالکون ۹ با پرتاب موفق دو ماهواره جدید

موشک فالکون ۹ شرکت "اسپیس ایکس" طی چهاردهمین ماموریت خود، دو ماهواره ارتباطی تجاری را به مدار زمین برد.
چهاردهمین ماموریت موشک فالکون ۹ با پرتاب موفق دو ماهواره جدید
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از اسپیس، شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) روز شنبه، یک موشک فالکون ۹ (Falcon 9) را در چهاردهمین ماموریت رکوردشکن آن،‌ به فضا پرتاب کرد و دو ماهواره ارتباطی تجاری را به مدار زمین فرستاد.

فالکون ۹ به همراه ماهواره‌های "گلکسی۳۳" (Galaxy 33) و "گلکسی۳۴" (Galaxy 34) شرکت "اینتل‌ست" (Intelsat) که روی آن قرار داشتند، از "پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال" (CCSFS) فلوریدا به فضا پرتاب شد.

نخستین مرحله موشک فالکون ۹ به زمین بازگشت و حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود آمد که در اقیانوس اطلس و در چند صد مایلی سواحل فلوریدا مستقر بود.

 بر اساس اعلام اسپیس ایکس، این چهاردهمین پرتاب و فرود این تقویت‌کننده ویژه بود.
این موشک پیشتر به پرتاب ماهواره‌ های "GPS III-3" و "Turksat 5A"، ماموریت "Transporter-2" و ۱۰ دسته بزرگ از ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک" (Starlink) شرکت اسپیس ایکس کمک کرده است.

پشت سر گذاشتن ۱۴ ماموریت، یک رکورد برای نخستین مرحله فالکون۹ به شمار می‌رود که طی پرتاب خود در ماه گذشته، ماهواره ارتباطی "بلوواکر۳" (BlueWalker 3) و ۳۴ ماهواره استارلینک را به مدار برد.

اسپیس ایکس در یک توییت تایید کرد که گلکسی۳۳ حدود ۳۳ دقیقه پس از بلند شدن از زمین، مستقر شد و گلکسی۳۴ نیز پنج دقیقه بعد از آن پیروی کرد.

اینتل‌ست در بیانیه‌ای گفت: این دو ماهواره، ماهواره‌های بعدی در طرح جامع به‌روزرسانی ناوگان گلکسی اینتل‌ست هستند. این ناوگان، نسل جدیدی از فناوری است که به مشتریان اینتل‌ست در آمریکای شمالی، قابلیت‌های توزیع رسانه‌ای با عملکرد بالا و نفوذ بی‌نظیر کابل‌ها را ارائه می‌دهد.

پرتاب روز شنبه، سومین پرتاب اسپیس ایکس در یک دوره چهار روزه بود. این شرکت در روز چهارشنبه، مأموریت سرنشین‌دار "کرو-۵" (Crew-5) را برای ناسا و همچنین، مجموعه‌ای شامل ۵۲ ماهواره استارلینک را پرتاب کرد.

پرتاب دیروز شنبه در ابتدا قرار بود عصر روز پنجشنبه ششم اکتبر انجام شود اما فالکون۹ قبل از پرواز برنامه‌ریزی‌شده، برای مدت کوتاهی توقف خودکار را آغاز کرد.

"ایلان ماسک" (Elon Musk)، بنیان‌گذار و مدیر عامل اجرایی اسپیس ایکس، روز پنجشنبه در یک توییت نوشت که این مشکل به دلیل یک نشت کوچک هلیم ایجاد شده است. سپس اسپیس ایکس برای انجام دادن بررسی‌های بیشتر، پرتاب را به شنبه موکول کرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما