plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۷۱۱۷

دُرّی نجف آبادی: در مسئله درگذشت مهسا امینی اگر کسی قصور و تقصیری داشته باید جوابگو باشد

جلوگیری از ظلم به حقوق مردم هم جزو مصادیق گشت ارشاد است
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه در بعضی حوادثی که ممکن است افرادی مقصر باشند، باید مواظب باشیم که پشت آن حوادث بهانه ای دست دشمن و حتی دوست ندهیم، تصریح کرد: شکی نیست که اگر در این مسئله هم (فوت مهسا امینی) کسی قصور و تقصیری داشته باید جوابگو باشد و زودتر هم باید بررسی شود.
دُرّی نجف آبادی: در مسئله درگذشت مهسا امینی اگر کسی قصور و تقصیری داشته باید جوابگو باشد
به گزارش ایصال نیوز، مشروح گفت و گوی جماران با آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی دادستان اسبق کل کشور را در ادامه می خوانید:

نظر شما در مورد اتفاقاتی که منجر به فوت خانم مهسا امینی شد و به طور کلی گشت ارشاد چیست؟

عفاف و حجاب یک سرمایه و یک عزت و افتخار است. این حکمت حکیم علی الاطلاق است و اصلا قابل تعارف نیست. من قدیم سفر مکه را مثال می زدم و الآن باید سفر اربعین را مثال بزنیم، میلیون نفر با هم حرکت می کنند و آن مسائل اخلاقی، فساد و بی بندوباری ها اصلا نیست؛ چون فضای معنوی جامعه بسیار سنگین و ارتباطات بر مبنای تقوا، عفاف، حجاب و عصمت است. معنایش این نیست که زن و مرد با همدیگر در مراسم حج، اربعین و عاشورا شرکت نکنند یا در اجتماع نباشند؛ اما با فضای معنوی، فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی.

همان گونه که آیه 35 سوره مبارکه احزاب می گوید، اسلام می خواهد زنان پا به پای مردها در صحنه ها حضور داشته باشند اما باید جوّ معنوی سنگین باشد. فضای جامعه تبدیل به فضای بی بندوباری های اخلاقی، روابط نامشروع و کارهایی که در دنیای غرب افتاد می افتد، نشود. این مسئله بسیار با عظمتی است که هرچه ما روی آن سرمایه گذاری کنیم برای خود خانم ها هم از یک جهت محدودیت و از یک جهت عدم محدودیت است. یعنی محدودیتی هست و سلامتی هم هست و دیگر از تعرض مصون هستند.

بنابر این، مسئله عفاف و حجاب یک مسئله جدی است که ممکن است در تبیین و جهاد تبیین ضعیف عمل کرده باشیم و باید این ضعف را جبران کنیم. برای مدارس، آموزش و پرورش و خانواده ها از نظر تذکر و ارشاد همان گونه که قرآن کریم به ما دستور داده «ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ». تا جایی که ممکن است با زبان تبیین و توجیه و از ابزارهای حکیمانه استفاده کنیم.

گشت ارشاد هم اگر حکیمانه کار کنند، یک وظیفه برای همه است. گشت ارشاد فقط در بحث حجاب و عفاف نیست و هزار مسئله هست؛ جلوگیری از دعوا، جنگ، خونریزی، تجاوز و ظلم به حقوق مردم هم جزو مصادیق گشت ارشاد است. اینکه حقوق مردم را لگدمال نکنند، وحدت را حفظ کنند، بدگویی و مسخره نکنند؛ همه ی این مسائل{نیز جزو مصادیق گشت ارشاد}هست.

به نظرم در این شرایط دشمنان ما دنبال سوژه می گردند. من موافق بعضی حوادث جزئی در کشور نیستم. اخیرا موضعی در خصوص برخی مسائل گرفتم که هوشیار باشیم و از قدیم هم تذکر داده ام. در بعضی حوادثی که ممکن است افرادی مقصر باشند، باید مواظب باشیم که پشت آن حوادث بهانه ای دست دشمن و حتی دوست ندهیم. شکی نیست که اگر در این مسئله هم(فوت مهسا امینی) کسی قصور و تقصیری داشته باید جوابگو باشد و زودتر هم باید بررسی شود.

دیدم یکی از هم لباسان من در روزنامه اطلاعات نوشته که در جریان حوادث 88 و فوت آقای روح الامینی به بعضی ها ارتقاء مقام داده اید؛ این در حالی است که به کسی در حوادث 88 مقامی داده نشد و با همه به طور جدی برخورد شد. با کسانی که تخلف کردند و افراد را کهریزک بردند، خود من از روز اول برخورد کردم و مخالف قاطع بودم.

بعد هم آثار برخورد معلوم است. خود من به خانه آقای روح الامینی رفتم؛ ایشان همشهری ما هم هستند. با آقای مرتضوی، دادستان وقت تهران، قبل و بعدش جلساتی داشتیم و گفتم اصلا کهریزک نبرید و آنها می خواستند بیشتر ببرند.


یعنی می خواستند بیشتر ببرند و شما نگذاشتید؟

خیر؛ قبلش برنامه دیگری داشتند و می خواستند افراد دیگری را ببرند و من مقابلش ایستادم؛ دادستان کل بودم.

لذا این سؤال جای خودش را دارد؛ ما نباید نقطه ضعفی بدهیم. باید رفتار و کردار ما الگو باشد و خود من هم باید الگو باشم؛ شکی  در این مسئله نیست. در این مورد واقعا ما اظهار تأسف می کنیم و نباید این حادثه اتفاق می افتاد. چه اتفاقی افتاده را ما نمی دانیم؛ منتظریم که پزشکی قانونی و دستگاه های امنیتی و قضایی رسیدگی کنند و بعد هم اگر قصوری بوده حتما بیت المال دیه اش را می پردازد. آقای رئیس جمهور هم که به خانواده اش زنگ زد؛ همه ما هم عذرخواهی می کنیم و طلب رحمت می کنیم. ما هم متأثر هستیم و انگار دختر خود ما بوده است.

بنابر این، هرگز موافق نیستیم که حادثه ای اتفاق بیفتد. ولی واقعا پلیس ما که مثل مرغ در عزا و عروسی سر او را می برند، حدود 400 هزار نفر از بچه های همین ملت هستند. در استان ما پلیس ظرف این دو، سه ماه  سه نفر شهید داده است؛ در دلیجان قاچاقچیان را دنبال می کردند و دو نفر را  شهید کرده اند و در خمین یک نفر را شهید کرده اند. ما هر روز داریم در کردستان و جاهای دیگر کشور شهید، مجروح و مصدوم می دهیم. ممکن است یک نفر از اعضای پلیس هم سهل انگاری کرده باشد، به این معنا نیست که همه افراد پلیس را به صف کنیم. این پلیس جدار امنیت و صیانت ما است.

مقابل آدم های  فاسد و شرور و باندهای شرارت که روز به روز هم بیشتر می شود، باندهای خیانت به صورت های  مختلف دزدی و غیر دزدی، انواع جعل، قاچاق مواد مخدر، اسلحه چه کار کنیم؟ گاهی مردم شهر با اسلحه به جان هم می افتند. بنابر این، امنیت مردم و جامعه شوخی بردار نیست و نباید پلیس را تضعیف کرد تا پلیس دیگر از کاری هم که می کرده مأیوس شود.

دیدم یکی از آقایان سیاسیون گفته خودشان اینها را درست می کنند. ای خوش انصاف! خود تو رئیس جمهور بوده ای، چه کسی اینها را درست کرده است؟! من اینجا در صحنه هستم. سخنرانی های بنده را در این سه چهار روز ببینید. همواره تأکید کرده ام که سوژه ای دست کسی داده نشود، پیشگیرانه برخورد کنید و مبادا با مردم برخورد منفی کنید. در جریان هپکو، پلیس یک مقداری کارگران هپکو را تعقیب کرده بود. بعد به من گفتند اینها بیرون می آمدند و راه را می بستند. من گفتم راه را هم ببندند، برخورد با آنها منفی نباشد.

به نظرم می آید که ایران اینترنشنال برای سعودی ها و بی بی سی برای انگلیسی ها است و دنبال بهانه هستند. اینها شیرین ابوعاقله را مستقیم تیر می زنند، خاشقچی را در دیگ اسید ذوب می کنند، به یک فرد سیاه پوست 90 تیر می زنند، از 2015 تا 2022 در خود آمریکا حدود 250 زن سیاه پوست را کشته اند، آل سعود ملعون و وهابیت تکفیری ملعون 81 نفر که نزدیک 70 نفر آنها شیعه هستند را گردن می زنند، در یمن و افغانستان و فلسطین این همه  مردم را به خاک و خون می کشند و هیچ چیزی نمی گویند؛ بنابر این، ملت هوشیار ما باید مواظب باشند.

ما باید این مورد را با قاطعیت  پیگیری کنیم، حتما باید سطح آموزش ها را تقویت کنیم، باید نیروهای ما بیشتر آموزش ببینند و بیشتر دقت کنند، تا جای ممکن برخورد فیزیکی نباشد و بسیار حکیمانه باشد و افرادی که حوصله این کارها را دارند به کار بگیرند. ولی اگر می خواهیم به قشری نمره بدهیم باید شاخص های یک جریان را گرفت که چه قدر خدمت کرده اند و زحمت کشیده اند.
 

به نظر شما آیا درست است که کار بزرگ گشت ارشاد را به پلیس داد یا اینکه باید به متخصص جامعه شناس و عالم دینی بدهند؟

باید برای کارها برنامه ریزی داشته باشیم و نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم. برای خیلی کارها باید در دانشگاه ها، مدارس و حوزه ها نیرو تربیت کنیم؛ پلیس هم همین طور است. نمی توانیم همه را بر پلیس بار کنیم؛ 26 دستگاه مسئول هستند که یکی از آنها پلیس است. واقعا شرایط امروز فراجا شرایط خوبی است.  ممکن است در این مسئله خاص نمره آنها 20 نباشد اما در مجموع آدم به آنها افتخار می کند. این همان شهربانی طاغوت با آن شرایط  است که نصیری ها و مبصرها بودند. الآن این بندگان خدا باید با قاچاقچیان و اشرار در مرزها و غیرمرزها طرف باشند.
 

اتفاقی که برای خانم امینی افتاد و بعد به خیابان ها کشیده شد، ناشی از چه عاملی بود؟

باید مسئله صد درصد روشن و بررسی شود که علتش چه بود. یک عده دنبال بهانه هستند، سیلی خورده از انقلاب و دنبال این هستند که سوژه ای پیدا کنند و دامن بزنند و بیگانگان هم در رأس هستند؛ عربستان، بی بی سی، منافقین، داعش، شکست خوردگان و ورشکستگان همه دامن می زنند و یک مسئله کوچک را 100 برابر جلوه می دهند. یک حادثه جزئی در کشور ما اتفاق می افتد و مثلا برای کانادا بهانه شده که رابطه با ما را قطع کند. چه قدر در کانادا گورهای دسته جمعی از مردم بومی منطقه پیدا کرده اند؟ آنها طوری نبود و حالا اگر یک نفر به خاطر غفلتی در کشور ما بمیرد، کانادا رابطه با ما را قطع می کند، در مسیر اسرائیل گام بر می دارد و هر روز ما را به عنوان ضد حقوق بشر محکوم می کند. پیدا است  که دشمنان ما بیکار ننشسته اند.

در عین حال معنایش این نیست که ما ضریب هوشیاری خودمان را کاهش بدهیم؛ باید ضریب هوشیاری خودمان را صد برابر افزایش بدهیم.

انتهای پیام/*
۱۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما