plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
کد مطلب : ۲۴۹۰۶

معاون وزیر علوم: مراکز رشد فناوری در همه شهرستان‌های کشور ایجاد می شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز رشد فناوری جایگاه کلیدی در زیست بوم فناوری و نوآوری دارند و در صدد هستیم امسال در همه شهرستان‌های کشور این مراکز را داشته باشیم.
معاون وزیر علوم: مراکز رشد فناوری در همه شهرستان‌های کشور ایجاد می شود
به گزارش ایصال نیوز، علی خیرالدین روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه نشست مدیران مراکز رشد فناوری کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: اشتغال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری از ۶۵ هزار نفر در سال گذشته به ۹۰ هزار نفر در سال جاری رسید و رشد ۴۰ درصدی داشت.

وی که از طریق فضای مجازی در این مراسم سخنرانی کرد، ادامه داد: در آیین نامه برنامه حمایت از تولید دانش بنیان مقرر شد که از اشتغال در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هرچه بیشتر حمایت شود.

وی با اشاره به پنج راهبرد اصلی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، اظهار داشت: تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور هدف اصلی ما در این راهبردهاست که در سطوح آمادگی فناوری مختلف دنبال می شود.

خیرالدین با تاکید بر اینکه مراکز رشد فناوری محل زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان هستند، اضافه کرد: یکی از راهبردهای اصلی ما، ترویج کارآفرینی است که مراکز رشد می توانند با ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری در این زمینه اقدام کنند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه پس از ایجاد مراکز رشد در دانشگاه‌ها به‌دنبال مراکز فناوری و نوآوری هستیم، خاطرنشان کرد: طبق قانون جهش تولید دانش بنیان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای ایجاد پردیس دولتی و خصوصی در مجموعه های استانی مجوز دارند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون پردیس تخصصی و دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی ایجاد کردیم، گفت: مقرر شد پردیس ها و دهکده های فناوری و نوآوری در ۱۰ استان ایجاد شود.

خیرالدین با بیان اینکه ۲۴۶ مرکز رشد در کشور فعال است، افزود: فعالیت مراکز رشد باید رصد و مجوز واحدهای غیر فعال لغو شود.

معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در قانون جهش تولید دانش بنیان به استان ها اجازه داده شده است که با همکاری استانداری، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکت های فناور برای توسعه زیست بوم نوآوری اقدام شود؛ هنوز بسیاری از دانشگاه ها، پارک و پردیس علم و فناوری ندارند اما مراکز رشد بعنوان محور نوآوری و فناوری آنها می توانند متولی این کار شوند.

وی همچنین به طرح ملی برای ترویج کارآفرینی اشاره کرد و گفت: قرار است ۳۰ هزار دانشجو برای دوره مهارت آموزی و کارآفرینی در شرکت های دانش بنیان حمایت شوند.

خیر الدین به طرح ملی تور فناوری و جایزه یونسکو اشاره و اضافه کرد: در طرح دستیار فناوری نیز قرار شد دانشجویان در شرکت های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علمی به مدت ۶ ماه فعالیت کنند که تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته و ۲۰ هزار دانشجو ثبت نام کردند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشکیل ۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم با حضور ۳۰۰ نخبه اشاره کرد و اظهار داشت: از مراکز رشد می خواهیم که در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) وارد شوند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این مراسم گفت: برای حوزه های جدید باید قواعد و نگاه نو داشته باشیم.

جعفر قیصری افزود: حرکت به سمت نهضت تیم سازی در عرصه دانش بنیان با نگاه نو در کشور ضروری است و باید منابع مالی مورد نیاز آن تامین شود.

وی اظهار داشت: تیم سازی بعنوان زیربنای اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور باید تقویت شود تا محصول آن را چند سال آینده در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد برداشت کنیم. نشست مدیران مراکز رشد فناوری کشور روزهای ۱۵ و ۱۶ تیر جاری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می شود.

حدود ۲۴۶ مرکز رشد فناوری در کشور فعالیت دارد.

انتهای پیام
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما