plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۲۲۴۸۵
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مطرح کرد

بهره‌گیری صنایع بزرگ از پارک‌های فناوری برای تحقق تولید دانش‌بنیان ضروری است

برای اقتصاد دانش بنیان و حمایت از شرکت های فناور کمبود و مشکلی نداریم
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: حرکت صنایع بزرگ کشور به سمت بهره‌گیری از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بمنظور تحقق شعار سال یعنی " تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین " ضروری است.
بهره‌گیری صنایع بزرگ از پارک‌های فناوری برای تحقق تولید دانش‌بنیان ضروری است
به گزارش ایصال نیوز، جعفر قیصری روز دوشنبه در گفت گویی افزود: صنایع و شرکت‌های بزرگ، جریان اصلی اقتصاد و حرکت به سمت فناوری در کشور بشمار می آیند بنابراین برای تحقق تولید دانش بنیان ضروری است که طرح های توسعه این واحدهای بزرگ صنعتی دارای پیوست فناوری با همکاری یک یا چند پارک علم و فناوری باشد.

وی با بیان اینکه این کار به حضور پر رنگتر و بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مجموعه های بزرگ صنعتی و تولیدی کشور منجر می شود، اظهار داشت: همچنین استفاده از ظرفیت پارک های علم و فناوری در طرح های توسعه ای به افزایش رقابت و تخصصی تر شدن فعالیت های آنها منجر خواهد شد.

قیصری با اشاره به اینکه ما از نظر اسناد بالادستی و قوانین برای اقتصاد دانش بنیان و حمایت از شرکت های فناور در کشورمان کمبود و مشکلی نداریم، تاکید کرد: بمنظور تحقق تولید دانش بنیان لازم است که صنایع بزرگ بخش های قابل ملاحظه ای از نیازهای خود را از طریق شرکت های فناور و دانش بنیان مرتفع کنند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه این نیازها شامل حوزه فناوری، تجهیزات و خدمات فناورانه است، اضافه کرد: بازار مصرف صنایع بزرگی مانند نفت، فولاد، پتروشیمی، نساجی و خودروسازی بسیار گسترده است بنابراین باید نقش شرکت‌های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری در اقتصاد آنها بزرگ شود.

قیصری با تاکید بر اینکه این گام، جهش بزرگی در بازار فروش آنها ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از همین راهبرد در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، میزان فروش محصولات و خدمات شرکت های فناور مستقر در آن در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود سه و نیم برابر افزایش یافت.

وی، گام بعدی را اجرای طرح های توسعه ای و فناوری های جدید با استفاده از ظرفیت شرکت های فناور دانست و گفت: در زمان حاضر حدود ۴۸ پارک علم و فناوری در کشور فعال است و شرکت ها و واحدهای صنعتی بزرگ می توانند طرح های توسعه ای خود را با بهره گیری از توانمندی های آنها اجرا و برای خدمات پشتیبانی و تامین تجهیزات نیز از طریق آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در دهه های گذشته، صنایع کشورمان بیشتر مبتنی بر خریداری، واردات و نصب ماشین آلات، تجهیزات و فناوری بود، تصریح کرد: این کار در جایگاه خود دارای نقاط قوتی مانند ایجاد ارزش افزوده و اشتغال است اما پس از مدتی، دیگر امکان پیشرفت و رقابت ندارد.

قیصری با اشاره به اینکه ما امروزه با چالش هایی در زمینه کیفیت و مصرف انرژی، مواد اولیه و آلاینده های هوا مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در زمینه تجهیزات و مواد اولیه هم در برخی موارد گلوگاه های اساسی داریم بطوریکه هرگاه تحریم ها شدت پیدا می‌کند تعدادی از صنایع دچار مشکل می شوند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: بمنظور رفع این مسائل و چالش ها باید به سمت تولید مبتنی بر دانش بومی و فناوری های جدید حرکت کنیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان در این زمینه است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد آغاز کرد.

در این شهرک علمی و تحقیقاتی، ۶۱۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر است که توانسته‌ برای بیش از هفت هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی خلاق و نوآور اشتغال ایجاد کند؛ این کسب‌وکارها گردش مالی بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومانی را برای اقتصاد دانش‌بنیان به ارمغان آورده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما