کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزیر علوم: مراکز رشد فناوری در همه شهرستان‌های کشور ایجاد می شود

ایرنا , 15 تير 1401 ساعت 19:32

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز رشد فناوری جایگاه کلیدی در زیست بوم فناوری و نوآوری دارند و در صدد هستیم امسال در همه شهرستان‌های کشور این مراکز را داشته باشیم.


به گزارش ایصال نیوز، علی خیرالدین روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه نشست مدیران مراکز رشد فناوری کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: اشتغال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری از ۶۵ هزار نفر در سال گذشته به ۹۰ هزار نفر در سال جاری رسید و رشد ۴۰ درصدی داشت.

وی که از طریق فضای مجازی در این مراسم سخنرانی کرد، ادامه داد: در آیین نامه برنامه حمایت از تولید دانش بنیان مقرر شد که از اشتغال در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هرچه بیشتر حمایت شود.

وی با اشاره به پنج راهبرد اصلی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، اظهار داشت: تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور هدف اصلی ما در این راهبردهاست که در سطوح آمادگی فناوری مختلف دنبال می شود.

خیرالدین با تاکید بر اینکه مراکز رشد فناوری محل زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان هستند، اضافه کرد: یکی از راهبردهای اصلی ما، ترویج کارآفرینی است که مراکز رشد می توانند با ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری در این زمینه اقدام کنند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه پس از ایجاد مراکز رشد در دانشگاه‌ها به‌دنبال مراکز فناوری و نوآوری هستیم، خاطرنشان کرد: طبق قانون جهش تولید دانش بنیان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای ایجاد پردیس دولتی و خصوصی در مجموعه های استانی مجوز دارند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون پردیس تخصصی و دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی ایجاد کردیم، گفت: مقرر شد پردیس ها و دهکده های فناوری و نوآوری در ۱۰ استان ایجاد شود.

خیرالدین با بیان اینکه ۲۴۶ مرکز رشد در کشور فعال است، افزود: فعالیت مراکز رشد باید رصد و مجوز واحدهای غیر فعال لغو شود.

معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در قانون جهش تولید دانش بنیان به استان ها اجازه داده شده است که با همکاری استانداری، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکت های فناور برای توسعه زیست بوم نوآوری اقدام شود؛ هنوز بسیاری از دانشگاه ها، پارک و پردیس علم و فناوری ندارند اما مراکز رشد بعنوان محور نوآوری و فناوری آنها می توانند متولی این کار شوند.

وی همچنین به طرح ملی برای ترویج کارآفرینی اشاره کرد و گفت: قرار است ۳۰ هزار دانشجو برای دوره مهارت آموزی و کارآفرینی در شرکت های دانش بنیان حمایت شوند.

خیر الدین به طرح ملی تور فناوری و جایزه یونسکو اشاره و اضافه کرد: در طرح دستیار فناوری نیز قرار شد دانشجویان در شرکت های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علمی به مدت ۶ ماه فعالیت کنند که تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته و ۲۰ هزار دانشجو ثبت نام کردند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشکیل ۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم با حضور ۳۰۰ نخبه اشاره کرد و اظهار داشت: از مراکز رشد می خواهیم که در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) وارد شوند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این مراسم گفت: برای حوزه های جدید باید قواعد و نگاه نو داشته باشیم.

جعفر قیصری افزود: حرکت به سمت نهضت تیم سازی در عرصه دانش بنیان با نگاه نو در کشور ضروری است و باید منابع مالی مورد نیاز آن تامین شود.

وی اظهار داشت: تیم سازی بعنوان زیربنای اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور باید تقویت شود تا محصول آن را چند سال آینده در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد برداشت کنیم. نشست مدیران مراکز رشد فناوری کشور روزهای ۱۵ و ۱۶ تیر جاری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می شود.

حدود ۲۴۶ مرکز رشد فناوری در کشور فعالیت دارد.

انتهای پیام


کد مطلب: 24906

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/24906/معاون-وزیر-علوم-مراکز-رشد-فناوری-همه-شهرستان-های-کشور-ایجاد-می-شود

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir