plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۲۱۵۹۳

فتوای رهبر انقلاب در پاسخ به استفتائی درباره «خرید و فروش» اراضی کشاورزی دارای تغییر کاربری غیرمجاز

در فتوای رهبر انقلاب در پاسخ به استفتائی درباره حکم خرید و فروش و معامله اراضی دارای ویلاسازی غیر مجاز و فاقد مجوز تفکیک که تغییر کاربری غیرمجاز داده اند؛ آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم و رحمة الله و برکاته. ملاك در اين‌گونه امور، قانون و مقرّرات مربوطه مى‌باشد و تخلف از آن جایز نیست. موفق و مؤید باشید».   
فتوای رهبر انقلاب در پاسخ به استفتائی درباره «خرید و فروش» اراضی کشاورزی دارای تغییر کاربری غیرمجاز
ایصال نیوز - آینده نه چندان دوری را در نظر بگیرید که در مسیر وابستگی، بازرگان اروپایی و آمریکایی و روسی و چینی و عرب و ترک و ...، کیسه های برنج و گندم و سایر کالاهای اساسی را در دست بگیرد و در شهر و روستای ما تاخت و تاز کند و با مردمی محتاج یک کیسه گندم و یک کیسه برنج وارد معامله شود و گندم و برنجش را با قیمت گزاف در ازای خرید زمین و ویلا، به مردم محتاج ما بفروشد! تردید نکنید که دیر یا زود، این نتیجه قطعی ویلاسازی ها و نابودی اراضی زراعی و کشاورزی و فرهنگ کشاورزی این سرزمین است. 

امنیت غذایی یک ملّت، مسئله ای نیست که بتوان نسبت به اقداماتی که به حریم این امنیت خدشه وارد می کند بی تفاوت بود. تأکید بر حفظ اراضی زراعی و باغ ها، تمهیدی راهبردی و بلندمدت برای حفظ امنیت غذایی یک سرزمین است. 

زمین کشاورزی و زراعی، در بسیاری از کشورها، سرمایه ای جمعی و بین نسلی ست و به دلیل تبعات ویران گر سوداگری در این حوزه، بسیاری از کشورها شرایط سوداگری و دلالی در حوزه معاملات اراضی زراعی و کشاورزی را بسیار سخت و پر تبعات در نظر گرفته اند و تمرکزشان را بر توسعه کشت محصولات کشاورزی، تقویت تولید محصولات باغات و بازارسازی برای تولیدات کشاورزی کرده اند.  

در ایران نیز علاوه بر قانون جامع و کامل حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 31 / 3 / 1374 و قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 1 / 8 /1385 مجلس شورای اسلامی؛ بسیاری از مسئولان در سخنرانی های متعدد، بارها و بارها بر ضرورت حفظ اراضی زراعی و کشاورزی تأکید کرده اند. 

به عنوان مثال؛ ۲۳ تير ۱۳۹۳ بود که رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت وقت، به رغم اظهار نگرانی های پی در پی پیشین درباره ضرورت حفظ اراضی کشاورزی، با اظهار نگرانی از تبدیل و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی خطاب به دولتمردان وقت گفتند: نابودی زمینهای کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست بطور جدی با این پدیده برخورد کنند.

هفدهم اسفند همان سال بود که رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست و  منابع طبیعی، مجدداً درباره نابودی محیط زیست و اراضی زراعی کشور نهیب زدند و هشدار دادند و گفتند: البتّه برای من یک گزارشی آوردند از صحبتهایی که در این چند سال - از سال ۷۷ تا امروز، پانزده سال - درباره‌ی این مسئله کرده‌ایم، خیلی حرفها گفته شده، توصیه‌ها شده، لکن توصیه به‌تنهایی علاج و درمان مشکلات بزرگ نیست. یک تحرّک و حرکت جدّی‌ای باید دنبال کار باشد. 

کافی ست به دهه هشتاد شمسی نیز رجوع کنیم. آنجا نیز خواهیم دید که حفظ اراضی زراعی و کشاورزی، یکی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب بوده است که در دیدارهای مرتبط، با جدیت در این‌باره، طرح مسئله کرده اند.

چهاردهم دیماه ۱۳۸۲ بود که جمع کثیری از کشاورزان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خدمت رهبر انقلاب رسیدند. روزها و سالهایی که جرم ویلاسازی های غیر مجاز و تغییر کاربری های غیر مجاز، همچون امروز این سرزمین رواج نداشت و فرهنگ کشاورزی همچنان قوی و بالنده بود. ایامی که  تلاش کشاورزان و حمایت دولت و مجلس، رشد قابل توجهی در بخش کشاورزی را رقم زده بود. در آن دیدار نیز، رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه اهتمام به صنعت نباید باعث کم توجهی به بخش کشاورزی شود خاطرنشان کردند: کشور ایران دارای زمین ها و دشت های مستعد فراوانی است و برغم کمبود آب در کشور می توان با تدبیر و روحیه خستگی ناپذیر و استفاده صحیح از آب موجود، در بسیاری از محصولات به خودکفایی رسید.


و دقیقا دو سال پس از آن تاریخ بود که در چهاردهم دیماه ۱۳۸۴، رهبر انقلاب مجدداً در دیدار با کشاورزان، بر مسئله امنیت غذایی کشور تأکید کردند و کشاورزی و زراعت را مهمترین عنصر حفظ امنیت غذایی کشور برشمردند و در آن روز تأکید کردند: حرکت امروزِ کشور، حرکت مبارکی است؛ حرکتِ سرشار از امید و نگاه به آینده. کاری که امروز دستگاه‌های مختلف میکنند، چه در این بخش - بخش کشاورزی - چه در بخش‌های دیگر، باید یک قاعده‌ی محکمی باشد که بتوانند بعد از بیست سال - وقتی دوران سند چشم‌انداز بیست ساله تمام شد - احساس افتخار کنند و بگویند ما بودیم که این تدابیر را اندیشیدیم و امروز کشور بعد از گذشت بیست سال، به این رشد و اعتلاء رسیده است؛ که میرسیم ان‌شاءاللَّه. جوان‌های ما - شماها - خواهید دید ان‌شاءاللَّه آن روز را؛


دغدغه حفظ محیط زیست، اراضی کشاورزی و زراعی، دغدغه دیرینه مقام معظم رهبری بوده است که همانطور که اشاره شد، بارها و بارها در دیدارهای مختلف، بر اهمیت مسئله تأکید کرده اند. 

با این همه؛ در حالی که فقط سه سال تا وعده زمانی تحقق سند چشم انداز بیست ساله کشور باقی مانده است، با وضعیت نه چندان خوشایندی در مواجهه با مسئله اراضی زراعی و کشاورزی مواجه ایم.  

امروز، در تحلیلی، بسیاری از اراضی زراعی کشور، یکپارچگی خود را از دست داده اند و به قطعات کوچک و غیر اقتصادی به لحاظ تولید کشاورزی، تبدیل شده اند؛ زنگ خطر نابودی زمین های کشاورزی به دلیل رواج ویلاسازی های غیر مجاز و سوداگرانه به صدا در آمده است. سوداگری و دلالی با زمین ارزشمند و رایج! و کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی در زمین های کشاورزی به رغم همۀ مجاهدت ها، به حاشیه رانده شده است. امنیت غذایی کشور با تهدید جدی مواجه شده و ایران در آستانه وابستگی بلندمدت غذایی قرار دارد. چشم پوشی نهادهای مسئول بر جرم تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در شهرها و روستاهای مختلف کشور، غیر قابل انکار است و برخورد قضایی قوه قضائیه با جرم تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی، با انواع فشارها و توصیه ها و لابی ها، مواجه می شود. 

و این درحالی ست که بسیاری از کشورها، به دلیل اهمیت مسئله، روز به روز قوانین سخت تری برای حفظ اراضی زراعی و کشاورزی شان وضع، و با تمهید مشوق های قابل اعتنا، فرهنگ کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی در سرزمین هایشان را تقویت می کنند. 

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نیز مدّتی ست با جدیت و قاطعیت بیشتری، سیاست حفظ اراضی زراعی و باغ ها و اراضی ملی و محیط زیست را در پیش گرفته است و برخوردهای قضایی بدون ملاحظه ای در مواجهه با این مسئله را تدارک دیده است. مقابله با ویلاسازی های غیر مجاز، مقابله با جرم تعقیب کاربری های غیر مجاز، تعقیب مجرمان و مسئولانی که به هر دلیلی کوتاهی کرده اند، آزادسازی حریم رودخانه ها و دریاها و آزادسازی اراضی ملی تصرف شده از جمله اقداماتی ست که قوه قضائیه در راستای حفظ امنیت غذایی و محیط زیست کشور، در دستور کار قرار داده است. 

پاسخ رهبر انقلاب به استفتائی درباره بُعد معاملاتی این مسئله مهم نیز قطعا می تواند راهگشای مسئولان دلسوز و دغدغه مند برای دنبال کردن سیاست ها و تمهیداتی که به حفظ اراضی زراعی و کشاورزی منجر می شود باشد. 



ایصال نیوز، برای اولین بار، متن استفتائی که از رهبر انقلاب شده است را به شرح زیر منتشر می کند:

(پس از سلام؛ عطف به قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و کشاورزی مصوب ۱۳۸۵، از آنجا که این قانون، هر گونه تقطیع، تفکیک یا تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی و زراعی را «جرم» تعریف کرده است، اما دفاتر اسناد رسمی و مشاورین املاک، انجام معامله قطعی ویلاسازی های غیر مجاز و اسناد مشاعی را با نادیده گرفتن قانون، بدون هیچ مشکلی انجام می دهند و اکنون در کشور یک روال عادی ست، به لحاظ شرعی، از نظر حضرتعالی، خرید و فروش و معامله اراضی دارای ویلاسازی غیر مجاز و فاقد مجوز تفکیک که تغییر کاربری غیرمجاز داده اند؛ برای خریدار، فروشنده، واسط معامله و دفاتر اسناد رسمی، چه حکمی دارد؟) 


فتوای رهبر انقلاب در پاسخ به استفاء فوق، عیناً به شرح زیر منتشر می شود: 

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ملاك در اين‌گونه امور، قانون و مقرّرات مربوطه مى‌باشد و تخلف از آن جایز نیست.
موفق و مؤید باشید  







گفتنی ست؛ آیت الله خامنه ای، پیشتر نیز به استفتائی پیرامون «تفاوت حرام است با جایز نیست»، در پاسخ به این سوال که: فرق بین «جایز نبودن» و «حرام است» چیست؟، گفته اند: در مقام عمل بين آنها فرقى نيست.

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما