plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۲۱۲۳۰
در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان

استاندار اصفهان: توسعه صنایع و بحران فرونشست تیغ دولبه برای استان اصفهان است

فرونشست دشت‌های اصفهان به بیش از ۸ هزار کیلومتر رسیده است
استاندار اصفهان گفت: اگرچه با بحران فرونشست زمین مواجهیم اما از سوی دیگر بدلیل آمار بالای بیکاری و ضرورت تسهیل مسیر اشتغالزایی، نمی‌توان راه توسعه استان را هم بست بنابراین ما با یک تیغ دولبه در اصفهان روبه‌رو هستیم.
استاندار اصفهان: توسعه صنایع و بحران فرونشست تیغ دولبه برای استان اصفهان است
به گزارش ایصال نیوز، سیدرضا مرتضوی، شامگاه شنبه در شورای برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: برای کنترل فرونشست زمین باید چند اقدام از جمله جلوگیری از برداشت‌ غیرمُجاز، محدودسازی برداشت‌ مُجاز و صرفه‌جویی در صنایع بصورت استفاده از آب‌های در گردش را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به تاکید بر ضرورت توجه به پیشرفت استان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در را بر روی فعالان اقتصادی و کارآفرینان ببندیم و با مانع‌ تراشی، سبب سرمایه‌گریزی شویم و اصفهان را از کارآفرینان خالی کنیم.

استاندار اصفهان تاکید کرد: روند توسعه استان را باید طبق سند آمایش سرزمین پیش بُرد و نباید گذاشت اصفهان از شکل گذشته خود و جایگاهی که در سطح کشور داشته است، دور شود.

وی گفت: نیاید نگاه یکجانبه به پدیده فرونشست زمین داشت بلکه باید با چاره‌جویی برای حل آن، به توسعه استان نیز توجه کرد.

*طرح فرونشست زمین نباید موجب اصفهان‌هراسی شود

معاون عمرانی استانداری اصفهان نیز در این نشست گفت: اگرچه فرونشست زمین در اصفهان بسیار پُراهمیت بوده و به مرحله حاد نیز رسیده است اما نباید به اصفهان‌هراسی هم منجر شود.

مهران زینلیان با اشاره به اینکه فرونشست زمین در سالیان گذشته بوقوع پیوسته است و قابل انکار نیست، اضافه کرد: با "جی پی اس" و مانیتور نقاط مختلف اصفهان بدنبال شناسایی محلات در معرض خطر فرونشست هستیم و طبق آن باید طراحی‌های لازم را برای رفع این بحران صورت دهیم.

وی تنها راه‌حل فرونشست زمین در اصفهان را احیای زاینده‌رود و تغذیه آبخوان‌ها و سُفره‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: تمام راهکارهای موجود برای درمان فرونشست، موقتی و شکل مُسکن را دارد.

*فرونشست در دشت‌های اصفهان به بیش از ۸ هزار کیلومتر رسیده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با در این جلسه گفت: بر اساس نتایج پایش فرونشست دشت‌های استان، طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸، پدیده فرونشست در دشت‌های استان از ۲ هزار و ۳۰ کیلومتر به هشت هزار و ۲۳۰ کیلومتر رسیده است.

منصور شیشه‌فروش اظهار داشت: در حال حاضر ۲۷ دشت از مجموع ۳۵ دشت و محدوده مطالعاتی استان از نظر فرونشست در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارد.
وی بیان داشت: نرخ فرونشست زمین در برخی از نقاط واقع در دشت‌های کاشان،آران و بیدگل، بادرود و اردستان بین ۱۰ تا ۱۴ سانتی متر در سال گزارش شده است.

وی اجرای پروژه‌های احیا و تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی با اولویت برخورد قانونی با هرگونه حفر چاه‌ غیرمجاز، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، نصب کنتور حجمی و هوشمند آب و برق، ایجاد منطقه پایش و کنترل برداشت از چاه‌ها، تامین اعتبار اجرای طرح‌های تعادل بخشی منابع در سطح استان از وزارتخانه و پیگیری برای اخذ منابع اعتباری از مراجع کشوری برای اجرای طرح‌های کنترل فرونشست و انعکاس شرایط خاص استان به مراجع فوق در این زمینه را جزو اولویت‌های اجرای طرح پیشگیری و کنترل اثرات فرونشست زمین در استان اعلام کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: ترویج و توسعه روش‌های نوین آبیاری و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی با ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی و تسهیلات بانکی برای بهره‌برداران با اولویت دشت‌های تحت تاثیر و اجرای طرح‌های الگوی کشت جایگزین با حذف گونه‌های پُرمصرف آب در دشت‌های متاثر از پدیده فرونشست و معرفی گونه‌های جدید کم آبخواه همراه با آموزش‌ لازم به بهره‌برداران برای انجام کشت‌ جایگزین و عدم بارگذاری و توسعه در مناطق دارای خطر بالای فرونشست از دیگر اولویت‌های اجرایی طرح مورد نظر ماست.

شیشه‌فروش، احیا زاینده‌رود و مادی‌ها و جوی‌ها برای تغذیه آبخوان‌های دشت اصفهان- بُرخوار را از دیگر اولویت‌های استان نام برد و گفت: توجه ویژه به حقابه محیط زیست و تالاب گاوخونی و تلاش برای احیای آن، توجه به دشت اصفهان–بُرخوار ناظر به اهمیت آن و اجازه تنفس به دشت برای حداقل یک دوره ۱۰ ساله و اصلاح سبک اجرای نظام ارتفاعی شهر و گسترش طرح‌های توسعه جمعیتی بویژه در مناطق شمالی شهر و پایش و مانیتورینگ مداوم آثار تاریخی در جهت کنترل فرونشست نیز باید صورت گیرد.
وی از رعایت الزامات ایمنی و اصولی مرتبط با ساخت و سازها در مناطق تحت تاثیر فرونشست خبر داد و گفت: ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها و تاسیسات و پایدارسازی و اجرای طرح‌های تاب‌آوری در جاده‌ها، پُل‌ها، ورزشگاه‌ها، مناطق مسکونی، ابنیه و پل‌های تاریخی، خطوط ریلی، فرودگاه و کلیه تاسیسات و زیر ساخت‌ها در برابر اثرات فرونشست زمین و فروریزش یا اخذ مشاوره از مرکز تحقیقات راه و شهرسازی مورد تاکید مدیریت استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان داشت: اداره راه و شهرسازی موظف است مناطق واجد خطر فروریزش و فرونشست را با در نظرگرفتن اثرات قنوات، گودبرداری و حفاری‌های زیرسطحی و مواردی از این قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و فرودگاه‌ها و بنادر، تعیین و تمهیدات مهندسی برای مقابله با فروریزش های شهری و فرونشست زمین را با هدف تدوین ضوابط و آیین نامه‌های مرتبط فراهم سازد.

گفتنی است؛ تعداد چاه‌های مُجاز در استان اصفهان ۴۱ هزار و ۲۶۷ حلقه است و سالانه یک میلیارد و ۸۲۰ میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی استان برداشت می‌شود. اصفهان با سابقه زیاد و شدید موارد متعدد فرونشست، امروز استانی با وضعیت قرمز محسوب می‌شود که وضعیت آن از هشدار گذشته و به بحران تبدیل شده است.

کارشناسان، خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر، را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این شهر شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار گرفته است. به گفته مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان، امروز اصفهان تنها شهر کشور است که فرونشست زمین به داخل مناطق مسکونی آن نیز نفوذ کرده است.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما