plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۲۰۷۴۸
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان هشدار داد

طرح‌های آبی حوضه زاینده رود آب شرب مردم اصفهان را با خطر مواجه می‌کند

تعدیل و بازنگری نزدیک به ۷۰ فقره از مجوزهای برداشت آب
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: اجرای طرح‌های آبی در حوضه زاینده رود احتمال به خطر افتادن آب آشامیدنی برای اهالی اصفهان و سایر شهرهای برخوردار از این حوضه را افزایش می دهد.
طرح‌های آبی حوضه زاینده رود آب شرب مردم اصفهان را با خطر مواجه می‌کند
به گزارش ایصال نیوز، حسن ساسانی روز یکشنبه در گفت‌گویی اظهار داشت: هم‌اینک ۳۳ طرح در مرحله ساخت یا بهره‌برداری در حوضه آبریز زاینده‌رود قرار دارد که با توجه به مصوبه اخیر وزارت نیرو مبنی بر صدور مجوز بهره‌برداری طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی افزون بر ۵۰ درصد، بیم آن می‌رود که میزان مصارف مناطق مجاور اصفهان تا انتهای سال آبی به بیش از ۳۶۰ میلیون مترمکعب در سال برسد.

وی افزود: با توجه به شرایط خشک‌سالی شدید در حوضه زاینده‌رود، تأمین حقابه‌های کشاورزان امکان‌پذیر نیست و از طرفی تأمین آب آشامیدنی نیز به خطر خواهد افتاد.

به گفته وی؛ بدیهی است مدیریت مصارف در پایین‌دست و جلوگیری و برخورد با توسعه برداشت‌های بالادست نیازمند همبستگی و حمایت همه‌جانبه کلیه نهادها و سازمان‌های مربوطه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده‌رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص‌های هر استان ، شفاف‌سازی مصارف آب در این حوضه، ساماندهی برداشت آب در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری از زاینده‌رود شامل چاه‌های حریمی، انهار، ایستگاه‌های پمپاژ آب و برداشت‌های شرب و صنعت و همچنین جلوگیری از هرگونه برداشت‌های غیرمجاز آب از مصوبات مطرح‌شده است.

وی ادامه داد: تغییر شیوه‌های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه ، فراهم کردن تسهیلات تأسیس صندوق تأمین خسارت خشک‌سالی در حوضه آبریز از مصرف‌کنندگان بخش صنعت که در زمان خشک‌سالی بدون کاهش سهم خود، آب دریافت می‌کنند و پرداخت خسارت کمبود آب سایر مصرف‌کنندگان حوضه از دیگر مصوبات است.

ساسانی از تأسیس واحد مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود در منطقه خبر داد و گفت: اعتبارات موردنیاز برای مطالعه و اجرای طرح‌های فنی سازه‌ای، آموزشی، مدیریتی و حاکمیتی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: قرارداد ساماندهی رودخانه زاینده‌رود به طول ۸.۵ کیلومتر در محدوده چم آسمان تا نکوآباد با برآورد تقریبی ۲۰۰ میلیارد ریال در مرحله ارزیابی پیمانکاران قرارگرفته است و تا پایان سال تشریفات اداری انعقاد قرارداد به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: ایجاد شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود با ریاست وزیر نیرو (با نماینده تام‌الاختیار) و عضویت استانداران چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و معاونان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان صنف کشاورزان استان‌های مربوطه با دارا بودن اختیارات کافی برای پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی حوضه زاینده‌رود یکی دیگر از مصوبات بوده است.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان ضمن جلوگیری از هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه آبریز زاینده‌رود با کلیه متخلفان برخورد قضایی صورت گرفته است در این راستا از بهره‌برداری پنج طرح واقع در استان که مورداشاره در مصوبات شورای عالی آب است ممانعت به عمل آمد و تاکنون هیچ‌گونه مجوزی در این خصوص صادر نشده است ،همچنین برخی مجوزهای تخصیص آب پیشین که تاکنون به بهره‌برداری نرسیده‌اند نیز ابطال شد.

ساسانی ادامه داد: نزدیک به ۷۰ فقره از مجوزهای برداشت آب بازنگری و تعدیل‌شده است و علاوه بر محدود استان اصفهان برخی از اقدامات بدون مجوز بالادست حوضه نیز شناسایی و گزارش آن به استانداری اصفهان و شرکت مدیریت منابع آب ایران ارسال‌شده است.

وی ادامه داد: ورودی آب به سد زاینده‌رود پاییز امسال ۶۳ میلیون مترمکعب بود و مصارف این حوضه در این مدت شامل آشامیدنی اصفهان و کاشان ۶۹، صنعت اصفهان ۱۱، کشاورزی اصفهان ۷، آشامیدنی یزد ۱۶، آشامیدنی و کشاورزی چهارمحال و بختیاری ۱۷، پایداری جریان آب، زیست‌محیطی و سایر مصارف ۲، تبخیر ۳ و کل خروجی ۱۲۵ و مصارف ۱۲۱ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان به برنامه و عملکرد منابع و مصارف سد مخزنی زاینده‌رود در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۸۵ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه کوهرنگ ثبت شد که این رقم سال گذشته ۴۱۶ میلی‌متر و در بلندمدت ۴۸۸ میلی‌متر بوده است.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. این رودخانه در یک دهه اخیر به سبب خشکسالی و برداشت بیرویه در بالادست به شکل فصلی و در فواصل مختلف در منطقه پایین دست خود خشک بوده است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما