plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۲۰۶۳۰
مدیر عامل آبفای اصفهان خبر داد

۱۲۴ حلقه چاه تامین آب آشامیدنی استان در سال‌های اخیر خشک شد

سامانه دوم آبرسانی تاکنون محقق نشده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: در سال‌های اخیر و به دلیل کاهش چشمگیر بارش‌ها و آب‌های زیرزمینی ۱۲۴ حلقه تامین آب آشامیدنی در این استان خشک و از مدار بهره برداری خارج شده است.
۱۲۴ حلقه چاه تامین آب آشامیدنی استان در سال‌های اخیر خشک شد
به گزارش ایصال نیوز، هاشم امینی روز یکشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: همچنین آبدهی ۱۴۰ حلقه چاه آب آشامیدنی در ۵۶ شهر و بیش از ۳۸۰ روستا نیز بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این موضوع بر کاهش کیفیت آب برخی از چاه ها نیز تاثیر داشته است اظهارداشت: بر همین اساس و با توجه به خشکی مداوم و متناوب زاینده رود از حدود ۲۰ سال قبل، از سال ۸۶ لزوم احداث و بهره ‌برداری از سامانه دوم آبرسانی تاکید شد اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اضافه کرد: اکنون چهار میلیون و ۸۵۰ هزار نفر در سراسر استان تحت پوشش خدمات آبفا قرار دارند، ۴۰ شهر و ۵۶۹ روستا شامل ۵۲۸ هزار نفر جمعیت در حوضه آبی زاینده‌ رود نیستند و سایر مردم استان از آب زاینده‌ رود استفاده می‌کنند.

امینی تصریح کرد: بنابراین چهار میلیون و ۳۲۹ هزار نفر جمعیت استان برابر ۸۹ درصد با سرانه ۱۳.۵ متر مکعب آب زیر پوشش حوضه آبریز زاینده‌ رود قرار دارند که در سال های خشکی این رودخانه با مشکلات عدیده ای روبه رو شده اند.

وی افزود: ۱۴ سال قبل سرانه مصرف خانگی بخش شهری به ازای هر نفر در شبانه روز ۱۸۹ لیتر بود و این رقم را تا سال ۹۷، به ۱۴۹ لیتر کاهش یافت سپس با شیوع ویروس کرونا بیشتر شد اما این روزها به ۱۶۰ لیتر رسیده است که آمار مطلوبی به حساب می آید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه این استان با ۱۶ درصد کمترین میزان هدررفت (پِرت) آب در کشور را به خود اختصاص داده است گفت: اصلاح شبکه‌های فرسوده شهر، تله‌متری و مدیریت فشار در سال‌های گذشته بیشتر شد و بر همین مبنا اصفهان همراه با یزد در بین شهرهای سفید از نظر آب قرار دارد.

امینی خاطرنشان کرد: تعامل مناسبی بین شهرداری و این شرکت وجود دارد و در حوزه خدمات و عمران شهری ارتباط مناسبی شکل گرفته است. اصفهان خشک‌سالی کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند، رودخانه زاینده‌رود بیش از یک سال است که خشکانده شده و ذخیره آب در سد زاینده‌رود اکنون به بحرانی رسیده و تنها برای تأمین آب آشامیدنی کفایت می‌کند و امکانی برای رهاسازی آب برای کشت و کار کشاورزان وجود ندارد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما