plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
کد مطلب : ۱۹۲۸۹

تداوم سقوط لیر ترکیه و هجوم به پمپ بنزین ها درپی اعلام افزایش بهای بنزین

در حالی که واحد پول ملی ترکیه در چند روز اخیر بار دیگر رکورد تازه ای در کمترین نرخ برابری مقابل دلار را به ثبت رساند، پس از اعلام افزایش بهای بنزین، مردم ترکیه با تشکیل صف‌های طولانی برای پر کردن باک خودرویشان به جایگاه‌های عرضه سوخت هجوم آوردند.
تداوم سقوط لیر ترکیه و هجوم به پمپ بنزین ها درپی اعلام افزایش بهای بنزین
به گزارش ایصال نیوز، بر اساس گزارش بلومبرگ، کسری بودجه دولت ترکیه تا پایان ماه سپتامبر بالای ۲۳.۵ میلیارد دلار رسید و لیر ترکیه که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰ درصد ارزشش مقابل دلار را از دست داده و کماکان روی مدار نزولی است،تا جایی که نرخ تورم ترکیه تا پایان ماه آگوست به بالای ۱۹ درصد رسید.

 به گزارش ­­خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا ؛ در ترکیه امروز دوشنبه پس از آنکه اعلام شد قیمت بنزین گرانتر خواهد شد، مردم با تشکیل صف های طولانی برای پر کردن باک خودرویشان به جایگاه های عرضه سوخت هجوم آوردند.

قیمت سوخت در ترکیه بدلیل مالیات های سنگین(۷۰درصد) بالاست و اکنون با افزایش ۴۰ قوروشی قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل به مرز ۸ لیر و هر لیتر گاز ال پی جی به مرز ۶ لیر رسیده است.

با اعلام خبر گرانتر شدن قیمت سوخت، مردم شبانه در ایستگاه های پمپ بنزین صف کشیدند و حتی علاوه بر خودروها دبه های پلاستیکی خود را پر کردند، حدود ۲۵ میلیون خودرو در ناوگان حمل ونقل ترکیه در تردد است و روزانه در این کشور حدود ۱۰میلیون لیتر بنزین، ۵۷ میلیون لیتر گازوئیل و ۲۶۰ هزار تن گاز ال پی جی مصرف می‌شود.

بدلیل گرانی بنزین و گازوئیل در سال های اخیر مردم به دوگانه سوز کردن خودروهای خود روی آورده اند، بطوریکه هم اکنون ۳۸ درصد خودروهای در حال تردد این کشور دو گانه سوز هستند.

بنا به داده های سازمان آمار ترکیه تعداد خودروهای دوگانه سوز این کشور از ۲/۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۰، به حدود ۵/۵ میلیون یعنی رقمی بیشتر از دو برابر رسیده است.

دوگانه سوز کردن خودروها در ترکیه که اکنون به یک فرهنگ تبدیل شده علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، هوایی پاکتر به شهرهای این کشور هدیه کرده است. تشویق به دوگانه سوزی خودروها به گونه ای است که بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز مایع در ترکیه مربوط به خودروها بوده، در واقع ترکیه با افزایش سهم گاز مایع در سبد سوخت خودروها و فرهنگ‌سازی مصرف در این زمینه، توانسته از مصرف بنزین بکاهد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما