plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۹۴۱۲

تداوم سیر نزولی ارزش لیر ترکیه در پی دستور اردوغان

پس از صدور دستور اردوغان برای اخراج ۱۰ سفیر کشورهای غربی، ارزش لیر ترکیه ۱.۶ درصد دیگر سقوط کرد و به حدود ۱۰ لیر در برابر یک دلار رسید.
تداوم سیر نزولی ارزش لیر ترکیه در پی دستور اردوغان
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از رویترز، پس از صدور دستور رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه برای اخراج ۱۰ سفیر کشورهای غربی، ارزش لیر ترکیه ۱.۶ درصد دیگر کاهش یافت و برای ساعاتی به ۹.۷۵ لیر در برابر یک دلار رسید.

کاهش ارزش لیر ترکیه پیش از این نیز تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی این کشور که اقدام به افزایش نرخ بهره کرده بود استمرار داشت و همچنان سیر نزولی دارد.

رجب طیب اردوغان، دو روز پیش، پس از آنکه ده سفیر کشورهای غربی خواستار آزادی عثمان کاوالا، فعال مدنی ترک،‌ شدند،از وزیر خارجه دولت خود خواست که این سفیران را «عنصر نامطلوب» اعلام کند.

اصطلاح «عنصر نامطلوب» در حقوق بین‌الملل معمولاً علیه شهروندان دیگر کشورها و به‌ویژه دیپلمات‌هایی به‌کار می‌رود که مصونیت دیپلماتیک دارند. دولت‌ها می‌توانند بدون محاکمه و تعقیب قضایی، فردی را که به عنوان «عنصر نامطلوب» تشخیص داده‌اند، از خاک خود اخراج کنند. عثمان کاوالا، فعال مدنی و تاجر، بدون آن که در دادگاه محکوم شده باشد و به‌رغم حکم دادگاه حقوق بشر اروپایی برای آزادی او، از چهار سال پیش در زندان به‌سرمی‌برد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر جریان محاکمه عثمان کاوالا را نمونه‌ای بارز از سرکوب مخالفان در ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان می‌دانند. گروه ویژه اقدام مالی نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که ترکیه را در فهرست «خاکستری» خود قرار داده است.

مارکوس پیلر، رئيس این گروه گفته است ترکیه می‌بایست «به مسائل جدی نظارتی» در بخش‌های بانکی٬ مسکن و املاک٬ معاملات طلا و سنگ‌های قیمتی رسیدگی کند.

او تصریح کرده است که ترکیه باید نشان دهد که به طور موثر با پرونده‌های پیچیده پول‌شویی مقابله می‌کند و نشان دهد که شبکه‌های مالی «تروریست‌ها»٬ به ویژه گروه‌هایی که سازمان ملل تعیین کرده مانند القاعده و داعش٬ را تحت پیگرد قرار می‌دهد.

طی پنج سال گذشته لیر ترکیه با تلاطم‌هایی همواره ارزش خود را از دست داده است. سال ۲۰۱۵ هر دلار آمریکا معادل ۲.۵ لیر ترکیه بود و از آن زمان تاکنون ارزش لیر به کمتر از یک چهارم کاهش یافته است.

رئيس‌ جمهور ترکیه در طول دو سال گذشته دو بار رئيس بانک مركزی این کشور را برکنار کرده است ولی این اقدامات تاثیری بر بهبود روند نزولی ارزش پول ملی ترکیه نگذاشته است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما