plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۱۸۵۸۷

یک نماینده مجلس: خشکسالی و خشک شدن زاینده‌رود «مسأله ملی» است

نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: معضل خشکسالی مرکز کشور و خشکی زاینده‌رود نه مساله استانی، بلکه ملی است.
یک نماینده مجلس: خشکسالی و خشک شدن زاینده‌رود «مسأله ملی» است
به گزارش ایصال نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسین میرزایی روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان کمبود آب در مناطق مرکزی کشور، افزود: مشکلات کمبود آب مرکز کشور بویژه استان اصفهان که دارای ابعاد فرا استانی و ملی است، باید در یک فضای کارشناسانه و همدلی حل و فصل شود، چرا که نه تنها تبعات زیست محیطی بلکه پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز به دنبال دارد.

وی با تاکید بر مهاجرت گسترده به استان به دلایل مختلف، خاطرنشان کرد: استان اصفهان میزبان شمار قابل توجهی از مهاجران دیگر استان‌ها و اتباع خارجی است بنابراین برای تامین آب و احیای زاینده‌رود،باید بررسی همه جانبه و فراستانی انجام شود.

نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری تکمیل نشدن طرح‌های انتقال آب به این خطه، اضافه کرد: منابع و مصارف در حوضه آبریز زاینده رود بوسیله وزارت نیرو مشخص شد،این درحالی است که مصارف وجود دارد و منابع هنوز تامین نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین میرزایی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و مشکلات آبی در سطح استان، تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی با همراهی و مشارکت کشاورزان صورت گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر استفاده ضروری از پساب برای مصارف صنعتی، خاطرنشان کرد: با بهره مندی از پساب، آب تازه و بیشتری برای مصارف آشامیدنی، محیط زیست و کشاورزی اختصاص دهیم.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی ۸۰.۶ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است بر اساس این گزارش از مجموع مقدار مساحت درگیر خشکسالی، ۱۴.۵ درصد خفیف، ۲۰.۳ درصد متوسط، ۲۱.۴ درصد شدید و ۲۴.۴ درصد بسیار شدید مواجه است.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت، اضافه شدن برخی صنایع حساس و راهبردی مانند پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه و کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست با خشکی مواجه شده است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما