plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۱۸۳۱۸
سرپرست معاونت بهره برداری آب منطقه‌ای اصفهان خبر داد

ذخیره سد زاینده‌رود نسبت به بلند مدت ۵۵۸ میلیون متر مکعب کسری دارد

ذخیره فعلی سد ۲۸۲ میلیون متر مکعب است
سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره فعلی سد زاینده‌رود نسبت به متوسط بلند مدت(دوره ۵۲ ساله) با کسری ۵۵۸ میلیون متر مکعبی روبه روست.
ذخیره سد زاینده‌رود نسبت به بلند مدت ۵۵۸ میلیون متر مکعب کسری دارد
به گزارش ایصال نیوز، محمود چیتیان روز سه شنبه در گفت و گویی، ذخیره فعلی سد را ۲۸۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در متوسط بلند مدت ۸۴۰ میلیون متر مکعب بود.

وی ادامه داد: این مقدار نسبت به سال قبل هم که ۳۳۷ میلیون متر مکعب ذخیره آب داشتیم ۱۷ درصد کمتر شده است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان اضافه کرد: ورودی به سد ۵.۶ و خروجی از آن ۲۵.۵ متر مکعب بر ثانیه است.

چیتیان به اهمیت توجه هر چه بیشتر در مصرف بهینه در بخش‌های گوناگون آشامیدنی، کشاورزی و صنعت اشاره و تاکید کرد: بدون شک بی توجهی به مصرف بهینه، تامین آب را در ماه‌های آینده با چالش مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد: وضعیت بارش ها و خشکسالی در این منطقه جدیست و نیاز است که همگان برای سازگاری با کم آبی مشارکت کنند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما