plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۵۷۳۴
منصور شیشه فروش خبر داد

ذخیره سد زاینده‌رود به ۲۷۹ میلیون متر مکعب رسید/کاهش ۶۹ درصدی ذخیره سد

فقط ۲۰ درصد ظرفیت سد آب دارد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: میزان ذخیره سد زاینده‌رود به ۲۷۹ میلیون متر مکعب رسیده است به این معنا که تنها حدود ۲۰ درصد سد آب دارد. صرفه جویی در بخش‌های مختلف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت ضروری است.
ذخیره سد زاینده‌رود به ۲۷۹ میلیون متر مکعب رسید/کاهش ۶۹ درصدی ذخیره سد
به گزارش ایصال نیوز، منصور شیشه فروش روز دوشنبه در گفت و گویی اظهارداشت: میزان ذخیره کنونی سد در مقایسه با میانگین بلندمدت حدود ۶۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. وی با اشاره به دیگر آمار مرتبط با سد زاینده‌رود اضافه کرد: ورودی به سد ۷۲ و خروجی از آن ۱۵ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در ماه‌های گذشته شاهد بارش‌های کمتر از معمول در مقایسه با میانگین بلند مدت بوده ایم که کاهش ذخیره سد را رقم زده است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: صرفه جویی در بخش‌های مختلف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت ضروری است بویژه اینکه اکنون سامانه بارشی قابل توجهی در استان فعال نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: بی تردید بی توجهی به مصرف بهینه تامین آب در ماه‌های آینده و فصل تابستان چالش تامین آب را دوچندان خواهد کرد. وی با تاکید بر اجرای طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود مانند کوهرنگ ۳ و بهشت آباد گفت: حدود هشت ماه است که زاینده رود خشک شده است و ادامه این روند تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت مردم خواهد بود.

سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست اغلب در فصول گرم و حتی روزهای سرد سال مانند چنین روزهایی که در حال سپری کردن هستیم با خشکی مواجه شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما